Darbų saugos inspektoriai nelaimės kaltininkų ieško Ukrainoje, žuvusio aštuoniolikmečio bendradarbiai jų randa ir Lietuvoje
Šeštadienio vidurdienio tragedija Kauno Elektrėnų gatvėje esančioje UAB „Granitas” teritorijoje, per kurią žuvo 18-metis šios įmonės darbuotojas, apnuogino, kokiomis viduramžiškomis sąlygomis, kasdien rizikuodami gyvybe, dirba minėtos bendrovės darbininkai.
Anonimais panorę likti žuvusiojo bendradarbiai dienraščiui guodėsi, kad rytoj užmuštas darbe gali būti kiekvienas jų. Sukrėstųjų bendradarbio žūtimi teiginius vakar patvirtino ir savąjį nelaimės aplinkybių tyrimą atliekantys Valstybinės darbo inspekcijos specialistai.
Išsigelbėti buvo neįmanoma
Iš Vilkaviškio rajono kilęs Giedrius V., kuriam buvo lemta žūti nesulaukus nė devyniolikos, atėjo dirbti į šią bendrovę vos prieš 2 savaites. Bendradarbiams jis teigė, kad nori užsidirbti pinigų mokslams: ketino kitąmet stoti į Kauno kolegiją.
„Jis nebijojo darbo ir stengėsi visur būti pirmas. Tai ir tapo jo tragiška lemtimi”, – reziumavo į žuvusiojo laidotuves besirengiantys bendradarbiai.
Pasak Valstybinės darbo inspekcijos Kauno skyriaus vyresniojo inspektoriaus Henriko Žalkausko, 18-metis žuvo atlikdamas įprastą darbą. Tądien jam su bendradarbiu liepta išvalyti vagoną, iš kurio ką tik buvo išpilta bėgiais iš Ukrainos atvežta skalda.
Pasak H.Žalkausko, iškrovus skaldą, vagono išvalymas būtinas pagal technologiją. Jį atsiuntusieji atgal neišvalyto vagono nepriima.
Vos pradėjus šį darbą, ant 18-mečio užkrito apie tonos svorio metaliniai vagono vartai. Teigiama, kad šis jų net nekliudė. Vaikinas žuvo vietoje. Jo kūnas sumaitotas neatpažįstamai.
Vos per plauką panašaus likimo išvengė dar vienas šios bendrovės darbuotojas. Vartai griuvo tuo metu, kai šis neskubėdamas lipo į vagoną padėti 18-mečiam vaikinui.
Sunkios kaltininkų paieškos
Nustatyta, kad tragedijos priežastis – prasta šių metalinių vartų rekonstrukcijos kokybė. Anksčiau jie buvo suveriami, tačiau vėliau kažkodėl užvirinti, net išimant vyrių kaiščius.
„Kaip taip galima?!” – stebėjosi H.Žalkauskas, kurio prielaidomis, trūkus minėtai suvirinimo siūlei, greičiausiai ir įvyko tragedija. Pareigūno įsitikinimu, kaiščiai galėjo nuo jos apsaugoti.
Net neabejojama, kad minėta greičiausiai nekokybiškai atlikto suvirinimo siūlė neatlaikė vagono kratymosi bėgiais bei vibracijos iškraunant iš jo krovinį.
Kadangi vagonas, tapęs vaikinui karstu, – Ukrainos nuosavybė, H.Žalkausko įsitikinimu, kaltininkų reikia ieškoti būtent šioje valstybėje.
Vyresniojo darbų saugos inspektoriaus teigimu, jau paprašyta Lietuvos geležinkelininkų pagalbos, kad pagal vagono numerį jie padėtų nustatyti, kurioje Ukrainos gamykloje atlikti šie pražūtingi suvirinimo darbai. Tačiau, kad pavyks rasti šį darbą atlikusį suvirintoją, abejoja ir pats H.Žalkauskas.
Rizikuojančiųjų gyvybe tiesa
Tačiau žuvusiojo bendradarbiai įsitikinę, kad atsakomybe dėl to, kas įvyko, su ukrainiečiais privalo dalytis ir jų darbdaviai – UAB „Granitas” administracija.
„Dauguma į mūsų bendrovę atriedančių vagonų su kroviniu – panašios griuvenos, nuo kurių kiekvieną minutę gali kas nors atskilti ir užgriūti”, – pasakojo pasipiktinę buvę žuvusiojo bendradarbiai, kurių įsitikinimu, įmonės administracijai tai gerai žinoma, tačiau ji linkusi prieš šią problemą „užmerkti akis”. Pasak pašnekovų, šeštadienio tragedija – jau ne pirmas atvejis, kai panašiomis aplinkybėmis nugriūna vagono vartai. Kitais kartais viskas baigėsi laimingai, tik nieko iš to nepasimokyta.
Žaidimas su mirtimi
Belieka viltis, kad kas nors pasimokys ir iš tragedijos, pirmadienį po pietų įvykusios Kėdainių UAB „Vikeda” produkcijos sandėlyje-šaldytuve, esančiame Lapių seniūnijos Masteikių kaime. Tądien žuvo šiame sandėlyje dirbęs 62-ejų metų elektrikas.
Pasak Valstybinės darbo inspekcijos Kauno skyriaus vedėjo Andriaus Daujoto, remiantis pirminiais duomenimis, elektriko žūties priežastis – grubus saugos taisyklių darbe nesilaikymas. Ar tai susiję su tuo, kad šio sandėlio viršininką laikinai pavaduoja kitas asmuo, dar tiriama. Tačiau jau dabar aišku, kad atsakomybe dėl elektriko žūties turėtų dalytis ir autopakrautuvo vairuotojas, uždėjęs ant jam patikėtos technikos šakių paletę ir užkėlęs ant jos užlipusį elektriką į 4 metrų aukštį. Pastarajam reikėjo įsukti palubėje lemputę.
Tiesioginių šios tragedijos liudytojų nėra. Autopakrautuvo vairuotojas teigia, nenorėdamas sušalti, palikęs palubėje besikrapštantį elektriką patalpoje vieną. Grįžo atgal tik pasigirdus įtartinam triukšmui. Dėl nežinomų priežasčių žemyn nugarmėjęs elektrikas žuvo vietoje. Pirminiais duomenimis, nelaimėliui lūžo kaklo stuburo slankstelis.