Tarnybiniai automobiliai tapo valstybine problema

Tarnybinės etikos sargai muša pavojaus būgną dėl netinkamo tarnybinių automobilių naudojimo ir siūlo taisyti teisės aktus

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (VTEK) atkreipė Vyriausybės bei visų valstybės ir savivaldybių institucijų vadovų dėmesį, kad daugelio šių valdiškų įstaigų vidaus dokumentuose, reglamentuojančiuose tarnybinių automobilių naudojimo tvarką, nustatomos įstatymo neatitinkančios taisyklės.

Pretekstą dar kartą grįžti prie šios problemos davė vakar VTEK išnagrinėtas klausimas dėl automobilių naudojimo Kūno kultūros ir sporto departamente.

„Tarnybinio transporto naudojimas asmeniniais tikslais tapo valstybine problema. Mūsų komisija dėl to gauna labai daug skundų, ypač gausu anoniminių skambučių. Žinoma, lakstyti paskui kiekvieną tarnybinį automobilį neturime galimybių”, – vakar LŽ sakė VTEK pirmininkė Jolanta Petkevičienė.

Važiavo per laisvadienius

Prašymą ištirti Kūno kultūros ir sporto departamento generalinio direktoriaus Algirdo Raslano veiksmų Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje įstatymo reikalavimų atiktį liepos mėnesį VTEK įteikė tada laikinai premjero pareigas ėjęs Zigmantas Balčytis.

Birželio pabaigoje žiniasklaida pranešė, kad kelias laisvas dienas turėjęs Raslanas buvo pastebėtas važiuojantis departamentui priklausančiu automobiliu „Rover”. Vairuotojo pažymėjimo neturintį vadovą iš sodybos Trakų rajone, Aukštadvaryje, į Vilnių parvežė jo pavaldinė Danguolė Vaitiekaitienė.

„Laukiau draugo, kuris žadėjo mane parvežti namo. Tačiau šis vėlavo, o pro šalį važiavusi kolegė pasisiūlė parvežti”, – taip LŽ situaciją paaiškino Raslanas.

VTEK išsiaiškino, kad leidimą pasinaudoti tarnybiniu automobiliu ne darbo reikalais šiai tarnautojai davė departamento generalinio direktoriaus pavaduotojas.

Ydinga vidaus tvarka

Vakar posėdyje išklausiusi Raslano ir Vaitiekaitienės pasiaiškinimus, išnagrinėjusi kitą informaciją, VTEK nusprendė, kad Kūno kultūros ir sporto departamento generalinio direktoriaus patvirtintas tarnybinių automobilių naudojimo tvarkos aprašas, leidžiantis departamento tarnybinius automobilius naudoti ne tarnybos tikslais, neatitinka Vyriausybės nutarimo „Dėl tarnybinių lengvųjų automobilių įsigijimo, nuomos ir naudojimo biudžetinėse įstaigose” bei jau minėto įstatymo nuostatų.

Moralinė problema liko

„Padėtį jau ištaisėme, panaikinome straipsnį, leidusį departamentui priklausantį transportą naudoti ne tarnybos reikmėms”, – vakar LŽ sakė Raslanas. Tačiau, jo teigimu, moralinė problema liko. „Kaip elgtis, jei žmogus kreipiasi nelaimės atveju? Vadovaujantis įstatymu atsakyti neigiamai būtų gana sunku”, – tikino departamento vadovas.

Paklaustas, kokią pamoką gavo iš šios istorijos, Raslanas sakė, kad ji labai aiški: „Visur reikia elgtis pagal įstatymą. Kaip valdininkas turi elgtis šaltai ir nekreipti dėmesio į jokius kitus emocinius dalykus. Žinoma, kai mes į darbą ateiname pusantros valandos anksčiau ir išeiname kur kas vėliau nei privalu, niekas nemato. Bet visi pamato, kai kur nors kiek pažeidi nustatytą tvarką”.

Interpretuoja laisvai

Galiojantys teisės aktai valstybės turtą ir tarnybinius įstaigų automobilius draudžia naudoti kitokiai nei tarnybinei veiklai. „Kaip rodo komisijos praktika, institucijų vadovai kartais leidžia sau pernelyg laisvai interpretuoti Vyriausybės nutarimo nuostatas dėl tarnybinių automobilių naudojimo. Tai lyg ir suteikia vadovui teisę leisti pasinaudoti įstaigų darbuotojams tarnybiniais automobiliais ir ne tarnybiniais tikslais. Komisijos nuomone, tai ydinga praktika”, – sakė Petkevičienė.

Vakar VTEK nusprendė pakartotinai kreiptis į Vyriausybę ir siūlyti patikslinti tarnybinių automobilių naudojimą reglamentuojantį nutarimą.

Galimos išlygos

Šiuo metu, net susidarius ypatingoms aplinkybėms, valstybinių institucijų darbuotojai neturi jokių teisėtų galimybių pasinaudoti tarnybiniu automobiliu. Pasak Petkevičienės, keičiant Vyriausybės nutarimą galima būtų padaryti išimčių ir pačiame įstatyme. „Pavyzdžiui, tarnautojams galima būtų numatyti galimybę pasinaudoti tarnybiniu automobiliu – jį jie galėtų išsinuomoti, atlyginti kitas su eksploatavimu susijusias išlaidas ir t. t. Dabar įstatymas nustato griežtą draudimą”, – pabrėžė VTEK vadovė.

Tarnybinės etikos sargams ne kartą teko nagrinėti klausimus dėl tarnybinių automobilių. Problemų dėl to turėjo buvęs Valstybės turto fondo vadovas Povilas Milašauskas, buvęs valstybės kontrolierius Jonas Liaučius, buvęs sveikatos apsaugos ministras Žilvinas Padaiga. Tiesa, ministrams ir dar keliems aukštiems tarnautojams yra suteikiami pareigybiniai tarnybiniai automobiliai, kurių naudojimo sąlygos šiek tiek liberalesnės. Tačiau tokių asmenų Lietuvoje yra apie 30.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Lietuvoje su žyma , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.