Šių metų rugsėjį Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos (LAKD) baigs rengti Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinės sistemos investicinį projektą (galimybių studiją), kuris iš dalies finansuojamas Europos Sąjungos.
Oficialiai projektas įgyvendinamas pagal Lietuvos 2004-2006 metų bendrojo programavimo dokumento trečiojo prioriteto trečiąją priemonę „Informacinių technologijų paslaugų ir infrastruktūros plėtra”.
Šią studiją rengia UAB „Baltų tinklas” ir UAB „Pi konsultacijos” sudarytas konsorciumas. Investicinis projektas suteikia LAKD galimybę teikti paraišką dalyvauti konkurse norint gauti ES struktūrinių fondų finansinę paramą pagal Lietuvos 2007-2013 m. finansavimo programą.
Projekto rezultatai
Rengiant projektą buvo vertinamos galimybės ir galimos kryptys plėtoti intelektines transporto sistemas Lietuvos automobilių keliuose, jų nauda eismo dalyviams ir visai susisiekimo sistemai.
Galimybių studijos rengėjai išanalizavo dabartinę intelektinių transporto sistemų būklę, nustatė trūkumus ir pranašumus, jų poveikį kelius prižiūrinčių valstybės įmonių darbo kokybei, eismo automobilių keliais saugai. Buvo vertinama Kelių oro sąlygų informacinė sistema, Eismo apskaitos sistema, duomenų rinkimo ir informavimo apie eismo sąlygas keliuose organizacinė schema.
Įgyvendinant investicinį projektą, Kelių oro sąlygų informacinės sistemos (KOSIS) automatinių stotelių tinklas nuo 42 išsiplės iki 170. Dabartinės stotelės taps modernesnės, bus sukurta geresnė duomenų rinkimo, informacijos analizės ir pateikimo programinė įranga.
Išanalizavus valstybinės reikšmės kelių tinklą ir įvertinus vyraujančias meteorologines sąlygas, kelių priežiūros poreikius, eismo intensyvumą įvairiuose kelių ruožuose, avaringumą ir kitus faktorius, parinktos Kelių oro sąlygų informacinės sistemos automatinių stotelių vietos. Kelių ruožuose, kuriuose yra eismo sutrikimų dėl eismo intensyvumo, numatoma stebėti eismą realiame laike („on-line”), naudojant eismo intensyvumo skaitiklius. Kelyje Vilnius-Kaunas-Klaipėda prie keturių esamų keičiamos informacijos ženklų (švieslenčių) ketinama papildomai įrengti naujus ženklus, per kuriuos eismo dalyviai bus informuojami apie eismo sąlygas, kelio darbus, apribojimus artimiausiuose kelio ruožuose. Nauji keičiamos informacijos ženklai ir eismo intensyvumo skaitikliai bus naudojami atliekant tyrimus tolesnei intelektinių transporto sistemų plėtrai. Rengiant projektą buvo vertinamos Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos galimybės teikti trumpalaikes oro sąlygų ir kelio dangos būklės prognozes įvairiuose kelių ruožuose, panaudojant informaciją, gaunamą iš Kelių oro sąlygų informacinės sistemos, meteorologinių radarų, naudojant skaitmeninius modelius ir galingą kompiuterinę įrangą.
Išplėtus dabartines Kelių oro sąlygų informacinę ir Eismo apskaitos sistemas iki Eismo informacinės sistemos (EIS), eismo informacijos rinkimą, jos pateikimą eismo dalyviams ir kelius prižiūrinčioms valstybės įmonėms, kelių priežiūros veiksmų koordinavimą turės atlikti Eismo informacinis centras, kurio steigimas šiame investiciniame projekte taip pat buvo vertinamas.
Sistema bus naudinga visiems
Dėl Eismo informacinės sistemos saugesnis turėtų tapti eismas, didinamas kelių pralaidumas, užtikrinama geresnė kelių priežiūra, mažinama gamtos tarša, taupomas eismo dalyvių laikas.
Rengiant projektą buvo bandoma įvertinti kelių oro sąlygų posistemės įtaką avaringumo pokyčiams ruožuose, kuriuose buvo įdiegtos KOSIS automatinės stotelės. Atlikus šį tyrimą galima daryti pagrindinę išvadą: įrengus automatines KOSIS stoteles, pagerėjo ne tik žiemos kelių priežiūra, bet ir sumažėjo įskaitinių eismo įvykių, o svarbiausia – sumažėjo žuvusiųjų ir sužeistųjų. Tad didinant saugą valstybinės reikšmės keliuose KOSIS automatinių stotelių tinklas yra efektyvi priemonė.
Dėl sukurtosios kelių eismo informacinės sistemos infrastruktūros eismo dalyviams būtų suteikta informacija prieš kelionę ir kelionėje, o tai padėtų jiems pasirinkti maršrutą ir jį keisti. Be to, sistema prisidės prie eismo dalyvių apsaugos – jie bus perspėjami apie galimus pavojus, konkrečiuose kelių ruožuose vykdomus kelių remonto darbus.
Perspėjimai eismo dalyviams taip pat bus pateikiami keičiamos informacijos ženklais (švieslentėse). Kelių informacinė sistema prisidėtų ir prie operatyvaus vis intensyvėjančio kelių transporto srauto reguliavimo.
Naujoji sistema sudarytų sąlygas didinti saugumą keliuose, mažinti gamtos taršą (pavyzdžiui, mažiau barstyti druskos). Sumažėtų kelių priežiūros išlaidos, o ji pati taptų veiksmingesnė ir geresnė. Visa tai sudarytų sąlygas išsamiai išanalizuoti ir vertinti kelių priežiūros stebėseną. Tad pagrindinės įdiegtos kelių eismo informacinės sistemos vartotojos bus valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčios valstybės įmonės.
Įdiegtoji kelių eismo informacinė sistema kelius prižiūrinčioms įmonėms palengvins jų veiklą – suteiks informaciją apie kelių būklę, padės geriau prižiūrėti kelius, valdyti eismo įvykių, gamtos stichijų sukeltas nepalankias eismo dalyviams situacijas, apskritai užtikrinti saugesnį eismą valstybinės reikšmės keliais.
Kelius prižiūrinčios įmonės iš eismo informacinės infrastruktūros stočių, hidrometeorologinės tarnybos informacijos, meteorologinių radarų operatyviai gaunamos naujausios informacijos apie kelių oro sąlygas ir artimiausių kelių valandų orų prognozes galės operatyviau planuoti ir koordinuoti kelius prižiūrinčių tarnybų darbą, ypatingą dėmesį skiriant keliams žiemos metu ir esant sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms. Sistema padės rinkti bei analizuoti duomenis apie kelio dangos ir oro temperatūrą bei drėgmę, vėjo, kritulių pobūdį ir intensyvumą, matomumą ir kt. Tai padės įmonei sutaupyti pinigų, skirtų kelių priežiūrai, taip pat prisidėti prie aplinkosaugos problemų sprendimo, mažinant keliuose išbarstomo smėlio ir druskos mišinio kiekį.
Kur gaut pirkt ta stotele KOSIS as namuose noriu pasistatyt ir savo miesteliui oro temperatura tikslia rodyti… 💡