Prancūzijos, Lenkijos, Škotijos ir Lietuvos menininkai provokuoja apginti arba pakeisti visuomenės vertybių ribas
Europos menininkai kviečia kauniečius padiskutuoti apie tabu šiuolaikinėje visuomenėje. Nelaukdami, kol susidomėjusieji šia tema užsuks į tradicines kultūros erdves, menininkai su savo kūriniais patys ateina į miestiečių susibūrimo vietas.
Europos šiuolaikinio meno bienalės kūriniai dvi savaites kauniečius provokuos ne tik I.Mikuličiūtės, Tekstilės, Kauno dailės instituto meno galerijose, bet ir restorane „Miesto sodas”, „Skliauto” kavinės kieme, Kauno pilies bokšte bei Sporto muziejuje.
Atvira visoms meno formoms
Prancūzijos menininkų asociacija „Le Manif”, veikianti nuo 1997-ųjų, penktą kartą šiemet surengtai Europos šiuolaikinio meno bienalei parinko intriguojančią temą „Tabu ar ne tabu” ir pakvietė joje dalyvauti menininkus, įvairių meno sričių atstovus iš Prancūzijos, Lenkijos, Lietuvos bei Škotijos. „Pagrindinis bienalės tikslas – pažangaus, nuolat besitransformuojančio meno populiarinimas”, – teigia Bernaras Kalendinis, „Le Manif” asociacijos prezidentas ir bienalės kuratorius. Pažanga jis vadina ribų tarp meno sričių išsitrynimą, naujų kontekstinių reikšmių ir erdvių paiešką.
Šiųmetė Europos šiuolaikinio meno bienalė atvira visoms meno formoms ir paneigia bet kokią technikų ar išraiškos priemonių hierarchiją. Bienalėje eksponuojama fotografija, tekstilė, skulptūra, objektai, instaliacijos, video-. Be to tarptautinio meno projekto rengėjai nutarė neapsiriboti tradicinėmis kultūros erdvėmis: galerijomis ir muziejais. Menininkų kūriniai bus eksponuojami ir įvairiose masinio susibūrimo vietose: stotyse, prekybos vietose, atvirose miestų erdvėse.
Ar gerai, kad įstojome į ES
Europos šiuolaikinio meno bienalės kūriniai liepos pradžioje buvo eksponuojami Nymo mieste Prancūzijoje ir, pasak B.Kalendinio, sulaukė itin didelio susidomėjimo. Nuo vakar bienalės kūriniai vieši Kaune, po dviejų savaičių iškeliaus į Varšuvą, dar vėliau – į Edinburgą.
Bienalės rengėjų partnerių Lietuvoje atstovas, galerijos „Meno parkas” direktorius Arvydas Žalpys, vakar dar laukė atvežant paskutinių kūrinių, tačiau kai kurie jau pateikti miestiečių vertinimui.
Restorano „Miesto sodas” lankytojai, užėję vėlyvų pietų, kartu tapo kauniečio fotografo Gintaro Česonio nuotraukų parodos „Sveiki atvykę į ES. 2003.04.30” žiūrovais. Lietuviai, nufotografuoti tiesiog gatvėse, G.Česonio nuotraukose išties atrodo tarsi keliautojai: nešini ryšuliais, krepšiais. Tačiau jie keliauja kur kas paprastesniais kasdienybės maršrutais, kurių, ko gero, nekoreguoja narystė ES.
G.Česonio iškeltas tabu klausimas, į kurį siūloma sau atsakyti restorane belaukiant, kol iškeps užsakytas „Astros” kepsnys: ar visgi gerai, kad mes įstojome į ES. Pats G.Česonis į jį atsakė teigiamai. Pirmaisiais dar nepakabintų nuotraukų žiūrovais tapusi gausi, įvairaus amžiaus architekto Rūstenio Milašausko kompanija, atvykusi į „Miesto sodą” pietų, – irgi.
Apie teisę būti nuotakomis ir jaunikiais
Kauno pilies bokštelio erdvę okupavo 6,5 metro ilgio vestuvinė suknelė, o šalia jos puikuojasi du fotomontažai, kuriuose nuotaka ir jaunikis šventiniais rūbais – tas pats asmuo – instaliacijos „Vestuvinė suknelė” autorius iš Škotijos Dankanas Robertsonas. Škoto menininko siūloma tema „tabu diskusijai” – ar tik viena lytis turi teisę būti nuotaka.
Pirmaisiais D.Robertsono instaliacijos žiūrovais tapo turistų iš Rusijos grupė. Tačiau jie nebuvo linkę diskutuoti škoto, fotomontažuose įsiamžinusio ir su jaunamartės suknele, ir su škotišku sijonu, pasiūlyta tema, o tik spragsėjo fotoaparatais.
Aukštu aukščiau nei Jadvygos ir Jono Ramanauskų Lietuvos cirko istorijos ekspozicija Sporto muziejuje eksponuojamas lenkų menininkų grupės SDS fotokoliažų ciklas „SACRUM + Tourism”. Marekas Sobčakas ir Bogdanas Hildebrandtas atkreipia dėmesį, kad pačios švenčiausios pasaulio vietos yra tapusios masinio turistų antplūdžio taškais, taigi nebe tabu bet kuriam prašalaičiui. Sporto muziejaus eksponatų saugotoja Jonė vakar salėje dar nebuvo sulaukusi nė vieno lankytojo.
Iš provokacijų tikisi atradimų ir idėjų
Bienalės organizatoriai elgiasi rizikingai, jie provokuoja menininkus nepaisyti jokių tabu, idėjiškai peržengti ribas ir normas, šiuos prasižengimus vizualizuoti, drąsiai atskleisti savo asmenines vizijas ir pozicijas. Tai paskata menininkams elgtis drąsiai bei novatoriškai, ieškoti naujų išraiškos formų provokuojančiu klausimu: „Kas šiandieniniam žmogui dar yra tabu?”
„Šių metų Europos šiuolaikinio meno bienalė skirta itin plačiai auditorijai, taip tikintis naujų atradimų, idėjų bei inovacijų, – teigia B.Kalendinis. – Menas kaip ekonominių, socialinių bei kultūrinių veiksnių darinys tampa tikra prasmingos kasdienybės refleksija. Kurdami ar paneigdami naujus tabu dinamiški vizualieji bienalės menai atkreipia žiūrovo dėmesį, integruojasi į aplinką, okupuoja nekultūrinius objektus ir taip provokuoja naujus apmąstymus”.