Šiemet birželio – liepos mėn. Vokietijoje vykusio Pasaulio futbolo čempionato žiūrovų skaičius, lyginant su 2002 m. varžybomis, išaugo 10 proc. Be to, išryškėjo naujos futbolo žiūrėjimo tendencijos – jis pritraukia vis daugiau moterų bei aukštesnes pajamas gaunančių žmonių.
Kaip skelbia tarptautinės žiniasklaidos planavimo agentūros „Initiative” duomenys, 64 Pasaulio futbolo čempionato tiesioginės transliacijos 54 šalyse pasiekė bendrą 5,9 mlrd. žiūrovų auditoriją. Šis skaičius net 64 kartus lenkia populiarumo etalonu JAV laikomą amerikietiškojo futbolo čempionato finalo („Super Bowl”) auditoriją.
Pasak „Initiative/VIA Lietuva” vadovo Giedriaus Butvilo, auditorijos augimą, lyginant su praėjusiu pasaulio čempionatu, daugiausiai lėmė du faktoriai: palanki europiečiams bei Pietų Amerikos gyventojams čempionato laiko juosta – jie galėjo stebėti varžybas pačiu patogiausiu arba santykinai patogiu laiku, taip pat vadinamasis „nacionalinio herojaus sindromas”, kuomet varžybų populiarumas didėja dėl sėkmingo nacionalinių rinktinių dalyvavimo. Pastarasis faktorius ryškiausiai matomas Šveicarijoje, Ukrainoje bei Olandijoje, kur čempionato reitingai, lyginant su 2002 m. čempionatu Korėjoje ir Japonijoje, išaugo atitinkamai 3,7, 1,8 ir 1,7 karto.
Globalaus tyrimo duomenimis, futbolas, kaip niekad ankščiau tapo abiejų lyčių mėgstama sporto šaka – net 41 proc. pasaulinės futbolo čempionato auditorijos sudarė moterys, o Venesueloje šis skaičius pasiekė net 55 proc.
Tačiau, tyrimo autorių teigimu, motyvacija žiūrėti futbolą tarp vyrų ir moterų lieka skirtinga. Moterų pasirinkimą žiūrėti futbolą, dažniau nei vyrų, lemia žymaus futbolininko dalyvavimas varžybose, taip vadinamas žmogiškasis futbolo faktorius, tuo tarpu vyrai futbolą žiūri tiesiog kaip mėgstamą sportą.
Kita netipinė tendencija Pasaulio futbolo čempionato žiūrėjime – žmonių, gaunančių aukštesnes nei vidutinės pajamas, auditorijos augimas. Ryškiausiai tai atsispindėjo Lietuvoje, kur, lyginant su 3,9 proc. bendra auditorija, pasaulio futbolo čempionatą žiūrėjo 7,7 proc. aukštesnes pajamas gaunančių gyventojų.
„Initiative/VIA Lietuva” vadovo teigimu, žmonės gaunantys aukštesnes nei vidutines pajamas, paprastai žymiai rečiau, lyginant su bendra auditorija, žiūri televizorių, todėl pasaulio futbolo čempionato transliacijų metu tinka reklamuoti produktus skirtus aukštesnes pajamas turintiems vartotojams.
Pasak G. Butvilo, futbolo čempionatas nepaiso ir dėl didelės televizijos programų pasiūlos išryškėjusios vadinamosios žiūrovų fragmentacijos tendencijos, kada televizijos žiūrovai santykinai nedidelėmis grupėmis žiūri skirtingas programas. Todėl pasaulio taurė tampa reta proga reklamos užsakovams pasiekti ypač didelį žiūrovų skaičių.
„Initiative” tyrimo duomenimis, kuriame ši tendencija išryškėjo daugelyje šalių, o didžiosiose valstybėse, tokiose kaip Vokietija, Ispanija ir Kinija pasaulio futbolo čempionato populiarumas nesunkiai pralenkė tradicinio šio segmento lyderio „Formulės 1” transliacijas.
Žiūrovų pasirinkimo tyrimas, kuriame dalyvauja respondentai nuo 4 m. amžiaus, atliktas globalaus „Initiative” ir IPG komunikacijos planavimo agentūrų tinklo. 54 analizuojamų šalių bendrasis vidaus produktas ir išlaidos reklamai sudaro daugiau nei 90 proc. viso pasaulio BVP ir išlaidų reklamai.