Jeigu Lietuvos laive „Mares” dirbantys jūrininkai nebūtų pasiskundę dėl nesumokėtų atlyginimų, viskas taip ir būtų likę neatskleista.
Niekas nebūtų sužinojęs, kad įgulos atžvilgiu gausiai pažeidinėjami Lietuvos įstatymai. To, kad su jūrininkais nesudarytos darbo sutartys, darbdavys už juos nemoka socialinio draudimo įmokų ir daug ko kita.
Atlyginimų nemokėjimas jūrininkams ir yra tokių pažeidimų pasekmė. Todėl tiesa anksčiau ar vėliau būtų išaiškėjusi.
Laivą palieka negavę pinigų
Transportinis refrižeratorius „Mares” Klaipėdos uoste stovi ilgiau nei metus. Čia jis atplaukė dėl tarpremontinio techninio aptarnavimo, po kurio ketino netrukus plaukti į reisą. Tačiau kažkas nesusiklostė.
Dabar laivas paliktas stovėti. Pasak kapitono Vladimiro Čerevko, jis neparengtas išplaukti į jūrą, dokumentų registracijos terminas jau praėjo.
Per tuos metus ne kartą pasikeitė įgulos sudėtis. Jūrininkai ateidavo tikėdamiesi greitai išplaukti į jūrą, tačiau, praradę kantrybę, įsidarbindavo kituose laivuose. V. Čerevko tvirtinimu, bocmanas iš Kaliningrado Guramis Bašauris transportinio refrižeratoriaus šeimininkams „dovanojo” maždaug 2 tūkstančius nesumokėto atlyginimo už 2,5 mėnesio darbą.
„Įdarbinimo kompanijoje „Flot-kadry” man pasakė, kad „Mares” stovi Klaipėdos uoste ir laukia tik manęs. Laive įsitikinau, kad jis neruošiamas reisui, neveikia denio mechanizmai. Man teko juos taisyti”, – pareiškime išeiti iš darbo rašė bocmanas.
Kapitonas V. Čerevko sakė, jog daug žmonių laive dirbo praktiškai nemokamai: iki galo neatsiskaityta su kapitono vyresniuoju padėjėju Vadimu Bakulinu, už 2 mėnesių darbą nieko nesumokėta virėjui Viktorui Makarčiukui, spalį čia dirbusiam kapitonui Aleksandrui Krupenenkovui.
Šeimininkai daug sutaupė: juk jūrininkai jiems plušo tik už maistą.
Jūrininkai pasakojo, kad kai laive mirė jūreivis iš Kaliningrado (nukrito nuo trapo ir savaitę kankinosi kamuojamas galvos skausmų), šeimininkai neva nedavė pinigų net laidotuvėms. Šykštuoliai.
Vietoje kontrakto – siuntimas
Transportinio refrižeratoriaus savininkas – Klaipėdos bendrovė „Magnetikas”. Jos direktorius Nerijus Lukošius sakė, kad laivas pagal sutartį, galiojančią iki 2008 metų pabaigos, perduotas operuoti Seišeliuose registruotai kompanijai „Osiris Corporation”. Jos biuras yra Murmanske.
„Nieko nežinau apie jūrininkų skundus, kaip ir apie tai, kad jie yra laive. Kam jie ten reikalingi, jeigu laivas stovi prie krantinės?” – naiviai stebėjosi laivo savininkas (šį žodį vertėtų rašyti kabutėse).
Tiesa, iš pradžių jis tvirtino, jog kol kas nėra oficialios laivo nuomos sutarties, tačiau po kiek laiko „prisiminė”, kad ji jau pasirašyta. Jeigu tai tiesa – gerai, nes kitaip „Magnetikas” turėtų atsakyti už šiurkščius Lietuvos įstatymų pažeidimus ir bendrauti su mokesčių organais.
O kas dabar atsakys prieš Lietuvos įstatymus – Seišelių ir Murmansko kompanija „Osiris Corporation”?
Pakišo iešmininką
Kaip visada būna tokiuose neaiškiuose reikaluose, nemalonumai laukia „iešmininko” – pagarsėjusios Klaipėdos UAB „Fishery Group” darbuotojos Olgos Gluškovos. Tai ji pasirašė siuntimus į „Mares” laivą, kuriuos savo biure išdavė jūrininkams, bei įsakymus priimti į darbą. Beje, blankai ir spaudai – kompanijos „Osiris Corporation”. Tik ant kapitono V. Čerevko siuntimo uždėtas kažkokios bendrovės „Gelbet Business Ltd.” spaudas. Tačiau įsakymas priimti į darbą pasirašytas O. Gluškovos – ant „Osiris Corporation” blanko. Bet be spaudo.
Nė vienas dabartinės „Mares” įgulos narys, išskyrus antrąjį mechaniką Jevgenijų Jaroševičių, darbo sutarties nepasirašė. O ir pastarasis neturi antrojo egzemplioriaus. Tai yra dauguma jūrininkų faktiškai laive dirba nelegaliai, nors V. Čerevko jūrininko knygelėje yra įrašas, kad nuo š. m. gegužės 8 dienos jis yra laivo „Mares”, kurio dedveitas 850 B. R. T., kapitonas.
Jūrininkai tvirtina, kad O. Gluškova žadėjo, jog darbo sutartys su jais bus sudarytos gegužės 15-ąją, bet viskas tuo ir baigėsi. Pati O. Gluškova dabar sako, kad darbo sutartys sudarytos su visais įgulos nariais, išskyrus kapitoną. Ji negalėjo jų parodyti – neva jos išsiųstos į Murmanską.
Kuo čia dėtas Murmanskas, jeigu Lietuvos jūrininkai dirba Lietuvos laive, priklausančiame savininkui iš Lietuvos? Nesvarbu, kad jis išnuomotas užsienio kompanijai. Laive su Lietuvos vėliava būtina laikytis mūsų šalies įstatymų ir paisyti Lietuvos piliečių teisių. Taip pat dukart per mėnesį mokėti atlyginimą ir socialinio draudimo įmokas. Tačiau niekas nemoka „Sodrai” už jūrininkus – vadinasi, jiems net neskaičiuojamas darbo stažas.
Suprantama, kad Olga Gluškova, rinkdama jūrininkus į „Mares” įgulą ir pasirašydama siuntimus bei įsakymus priimti į darbą, nesielgė savavališkai. Tai darė „Fishery Group” biure Taikos prospekte, todėl kai kurie jūrininkai įsitikinę dirbantys būtent šiai kompanijai ir kad ji yra Murmansko filialas.
Viename „Osiris Corporation” blanke su laivo „Mares” įgulos pareigybiniais mėnesio atlyginimais parašyta: „Tvirtinu: „Osiris Corporation” vadovas J. Zolotnickis”. Tiesa, parašo ir spaudo nėra. Beje, Jurijus Zolotnickis yra „Fishery Group” vadovas.
Kas įpareigojo O. Gluškovą surinkti jūrininkus į „Mares”, kieno nurodymu ji sprendė visus klausimus, susijusius su laivo įgula, nebūdama oficiali „Osiris Corporation” atstovė?
Su J. Zolotnickiu apie tai pasikalbėti nepavyko. Vos tik redakcija susidomėjo šiuo reikalu, jis išjungė savo mobilųjį telefoną. Pirmadienį sekretorė sakė, kad viršininkas dirba, tik jo nėra biure, o antradienį – kad jis atostogauja. Žodžiu, vyrai „džentelmeniškai” paliko Olgą vieną įveikti nemalonumus.
Nei „Fishery Group”, nei O. Gluškova asmeniškai neturi atestacinio pažymėjimo užsiimti įdarbinimo veikla. Tai patvirtino Lietuvos saugios laivybos administracijoje. Vadinasi, ji neturėjo teisės tuo užsiimti. O. Gluškova aiškino, kad „Fishery Group” murmanskiečiams teikia techninės ir kitokios vadybos paslaugas – neva ji veikė laikydamasi šios sutarties.
Nėra kontrolės
Pasak kapitono V. Čerevko ir kapitono antrojo padėjėjo J. Bražinsko, dirbdami nuo gegužės 8-9 dienos, avansu jie gavo tik 900 dolerių. Nuo vasario dirbantis vyresnysis mechanikas V. Abramovas ir J. Jaroševičius – dar mažiau: po 100 dolerių. O dabar, laivą pastačius stovėti, jo operatorius ketina sumažinti įgulą, saugojimui palikdamas minimumą žmonių.
„Iš laivo neišeisime, kol negausime visų pinigų. Blogiausiu atveju antrankiais prisirakinsiu prie denio”, – ryžtingai nusiteikęs kapitonas, per tą laiką praradęs penkis naudingus kontraktus, bei kiti įgulos nariai.
O. Gluškova užtikrino, kad vos tik gavęs didelį kreditą „Osiris Corporation” rugsėjo viduryje atsiskaitys su jūrininkais. Tačiau jūrininkai tas kalbas girdi jau antrus metus. Be to, anot J. Bražinsko, murmanskiečiai labai keistai atsiskaito su įgula: atlyginimo sumą dalija iš 30 ir daugina iš darbo dienų per mėnesį skaičiaus. Vadinasi, jūrininkai turėjo daugiausiai uždirbti vasarį.
Kas Lietuvos laivuose, ypač priklausančiuose mažoms laivybos kompanijoms, kontroliuoja, kaip jūrininkų atžvilgiu laikomasi įstatymų? Kas stebi, ar teisingai jiems skaičiuojamas atlyginimas ir ar laiku jis mokamas, ar laivo savininkas už juos moka įmokas „Sodrai”, ar darbo sutartis ir įgulų formavimo principas atitinka Lietuvos įstatymus? Suprantama, kad pastarąjį laivui išplaukiant iš Klaipėdos uosto gali patikrinti uosto priežiūros tarnyba: ar kapitonas ir vyresnysis padėjėjas yra Lietuvos piliečiai ir ar 75 proc. įgulos yra ES šalių piliečiai. Tačiau kaip nustatyti pažeidimą, jeigu laivas su Lietuvos vėliava apskritai neužsuka į Klaipėdą? Kol kas atsakymų į klausimus nėra.