Studentai stresą malšina maistu

Kartus salotos lapas vietoje burnoje tirpstančio šokolado? Varvantis prakaitas sporto salėje vietoje jaukaus drybsojimo ant sofos? Sunku įsivaizduoti? O save su solidžiu pilvuku po kelerių metų įsivaizduoti lengviau? Baisu? Vadinasi, laikas susimąstyti, nes dietologai sako, kad geriausias būdas užkirsti kelią nutukimui – pradėti su juo kovoti tuoj pat.

Kemša ramindamiesi

Klaipėdos ligoninės gydytoja dietologė Teodora Kupšienė pastebėjo, kad labiausiai nutukimo problemos kamuoja studentus. Apsikrovę knygomis jie juda mažai, valgo retai, o jei jau valgo, tai vienu prisėdimu daug ir dažniausiai kemša bandeles.

Pasak dietologės, dažnai studentai be saiko valgydami ramina save, nes valgant išsiskiria medžiaga leptinas, kuri gerina nuotaiką.

Gydytoja pastebi, kad dauguma pacientų nutukimą laiko kosmetine problema, bet ne liga. Tai – lėtinė liga. Riebus maistas, mažas fizinis aktyvumas, rūkymas, nuolatinė nervinė įtampa yra svarbūs ligų rizikos veiksniai.

Obuolio tipas – pavojingesnis

Ar žmogus yra nutukęs, tiksliai galima sužinoti apskaičiavus kūno masės indeksą.

Jis yra nustatomas kūno masę kilogramais padalijus iš ūgio, išreikšto metrais kvadratu. Normali kūno masė yra, kai kūno masės indeksas nuo 18 iki 24,9. Iki 29,9 yra antsvoris. Nuo 30 – žmogus yra nutukęs.

Vertinant nutukimą, svarbus rizikos veiksnys yra juosmens apimtis.

Juosmens ir šlaunų santykis nusako nutukimo pobūdį – kur yra labiau linkę atsidėti riebalai. Didėjant nutukimui, didėja ir šis santykis, kuris normalus yra vyrams 0,95; moterims – 0,83.

Kai liemens ir šlaunų santykis būna didesnis už 1, nutukimas yra obuolio tipo. O kai mažesnis už 0,8 – kriaušės tipo.

Kai juosmens apimtis vyrams didesnis už 102, o moterims už 88 centimetrus, jau reikalinga klinikinė gydytojo priežiūra.

Obuolio tipo nutukimas turi didesnę įtaką ligų ir medžiagų apykaitos sutrikimo atsiradimui. Taip yra, nes nutukimas koncentruojasi viršutinėje kūno dalyje, spaudžia vidaus organus.

Kūno tipas pagal riešą

Riebalų atsiradimui daugiau įtakos turi kūno tipas. Žmogaus konstitucinis kūno tipas rodo kaulinių, raumeninių ir riebalinių audinių santykį.

Nustatyti, koks tipas, galima išmatavus plaštaką. Jei plaštakos apimtis mažesnė negu 19 centimetrų – asterinis kūno tipas, jei daugiau negu 21 – hipersteninis (atletiškas). Jeigu nuo 19 iki 21 centimetrų – normasteninis.

Asterinio tipo žmonėms būdingas vidutinis ir aukštas ūgis, blogai išsivystę raumenys.

Šio tipo atstovų kūno svoris nedidelis, nes jie yra energingi ir energiją greičiau išeikvoja negu sukaupia.

Nevalia atidėti

Normasteninio tipo žmonės išsiskiria proporcingais kūno dalių matmenimis.

Tokio tipo žmonėms svoris turi polinkį augti. Net nedidelį antsvorį galima pastebėti iš karto, nes riebalai pirmiausiai nusėda ant apatinės kūno dalies. Šio tipo moterų organizmas išskiria didelį kiekį hormono estrogeno, kuris lėtina medžiagų apykaitą. Todėl metams bėgant medžiagų apykaita lėtėja, riebalų kiekis kaupiasi ant klubų ir moters figūra tampa kriaušės formos. Todėl svorio mažinimo negalima atidėti vėlesniam laikui.

Hipersteniniam tipui būdinga plati ir trumpa krūtinė, palyginti trumpos kojos, trumpos ir plačios plaštakos bei pėdos, atsikišęs pilvukas. Šiam tipui būdingas ryškus poodinis audinys. Papildomi kilogramai lygiai nugula ant viso kūno, todėl ilgą laiką galima nepamatyti svorio prieaugio. Mažai judant rizikuojama dar labiau papilnėti.

Lieknėti neskubant

Nors kūno proporcijų pakeisti negalima, nes jos yra užkoduotos genotipo, bet figūrą patobulinti galima.

Todėl, anot gydytojos dietologės T.Kupšienės, svorio mažinimo programa turi būti parengiama trims mėnesiams. O kitiems trims mėnesiams kita programa turi padėti jį palaikyti.

Rekomenduojama, kad programoje dalyvautų namiškiai. Tai didina paciento pasitikėjimą ir koreguoja maitinimosi įpročius šeimoje.

Svorio mažinimo programos metu liesėti reikėtų vidutiniškai 500 gramų per savaitę, koreguojant maisto medžiagų kiekį, keičiant maitinimosi įpročius, didinant fizinį aktyvumą.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Medicina su žyma , , , , , , , , , , , , , . Įrašykite į adresyną nuolatinę nuorodą.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.