Prieš dvi savaites Didžiosios Britanijos pareigūnams sugriežtinus apsaugą pagrindiniuose Londono oro uostuose, kai į lėktuvus buvo uždrausta neštis bet kokį rankinį bagažą, bendrovę „Lietuvos avialinijos” (LAL) užplūdo keleivių skundai dėl dingusių asmeninių daiktų
Į Didžiąją Britaniją skraidantys lietuviai dėl taikomų itin griežtų britų saugumo reikalavimų, kai draudžiama neštis asmeninį bagažą į orlaivį, patiria vis daugiau nepatogumų. Negana to, kai kurie jau pasigedo vertingų daiktų, kurių jiems nebuvo leista įsinešti į saloną.
Dėl kilusių saugos suvaržymų neseniai privatizuotai LAL gali tekti patuštinti kišenę – pretenzijas dėl dingusių daiktų pareiškė jau šeši keleiviai.
Uždraudė net lūpdažius
Vakar Didžiosios Britanijos spauda pranešė, kad į lėktuvus keleiviams draudžiama įsinešti bet kokias kosmetikos priemones, išskyrus tas, kurios bus pirktos išvykimo salės parduotuvėse. Šie apribojimai taikomi ne tik didžiausiajame Londono Hitrou oro uoste, bet ir Getviko, į kurį skraido aviakompanijos iš Vilniaus. Stanstede, į kurį skraidinami keleiviai iš Kauno, šie apribojimai kol kas netaikomi.
Suvaržymų keleiviams britai kol kas neketina atšaukti, nors pavojaus lygis nėra itin aukštas. Pasak aviakompanijų darbuotojų, ne tik Londone, bet ir kitų ES šalių oro uosto apsaugos darbuotojai lig šiol itin atidžiai tikrina skrendančiųjų asmeninius daiktus.
Lietuvos civilinės aviacijos administracijos (CAA) direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas LŽ teigė, kad dėl suvaržymų Anglijoje iš Vilniaus ir Kauno į Londoną skraidančių bendrovių skrydžiai nevėluoja. „Keleiviams taip pat nėra taikomi jokie apribojimai, – pabrėžė Šumskas. – Tiesiog jiems oro uoste rekomenduojama su savimi neimti asmeninio bagažo, nes dėl to Londone gali kilti problemų su oro uosto apsaugos tarnyba”.
Dėl suvaržymų Didžiojoje Britanijoje nei CAA, nei aviakompanijos iš keleivių negavo jokių skundų. Tačiau jie dažnai domisi, kokius daiktus draudžiama neštis į lėktuvą. „Žmonės teiraujasi, kokie reikalavimai taikomi ne tik skrydžiams į Londoną, bet ir į JAV”, – sakė aviakompanijos SAS Antžeminio aptarnavimo padalinio vadovas Baltijos šalims Tadas Smaliukas. Pasak jo, skundais aviakompanijų keleiviai neužtvindė, nes greičiausiai suprato, jog tai daroma dėl jų pačių saugumo.
Grįžę nerado telefonų
Aviakompanijos LAL atstovas Mantas Vaitiekūnas LŽ tvirtino, kad sugriežtinus reikalavimus, kai su savimi į lėktuvą buvo draudžiama pasiimti bet kokius elektroninius prietaisus, per savaitę bendrovė gavo net šešias pretenzijas dėl iš bagažo dingusių asmeninių daiktų.
Iš Getviko į Vilnių skridę keleiviai pasigedo keturių mobiliųjų telefonų, fotoaparato, piniginės ir kitų vertingų daiktų. Kokią žalą jie galėjo patirti, LAL dar negali pasakyti – ne visose pretenzijose nurodyti nuostoliai.
Antžemines paslaugas tarptautiniame Vilniaus oro uoste teikiančios bendrovės „Baltic Ground Service” (BGS) direktorius Saulius Batavičius LŽ tikino, kad Vilniuje daiktai negalėjo dingti, nes po skrydžio krovikams nebūtų laiko landžioti po svetimus krepšius. „Neatmetame galimybės, kad sumaištimi Londone galėjo pasinaudoti nesąžiningi žmonės”, – sakė Batavičius. Beje, jis mano, kad šeši lagaminai galėjo sudominti ir Londono specialiųjų tarnybų agentus, kurie įtartinus daiktus tiesiog paėmė iš lagaminų. Tokių atvejų pasitaiko skrendantiesiems iš JAV.
Turės pateikti dokumentus
„Jeigu pasitvirtins, kad daiktai buvo lagaminuose ir dingo, LAL atlygins nuostolius”, – pabrėžė Vaitiekūnas.
Jis nesiryžo prognozuoti, ar aviakompanijos paslaugomis besinaudojantys žmonės nepareikš daugiau pretenzijų, nes oro uostai tebėra padidinto saugumo zonoje. Tačiau Vaitiekūnas priminė, kad nukentėjusieji turės įrodyti, jog turėjo dingusius daiktus – pateikti jų įsigijimo dokumentus.
Kaip žinoma, ES galioja Monrealio konvencija, kai oro linijų keliaujantys žmonės gali reikalauti iki 1000 eurų (3450 litų) nuostoliams atlyginti už bagažo sugadinimą, sunaikinimą, praradimą arba netgi vėlavimą. Šios taisyklės galioja bet kurioje pasaulio šalyje, jeigu keleivis skrido ES oro linijų reisu.
Demaskavo krovikų gaują
Pasak BGS vadovo Batavičiaus, visi gauti skundai dėl dingusių asmeninių daiktų susiję tik su viena bendrove – LAL. SAS atstovas patvirtino, kad pirmosiomis suvaržymų dienomis kai kuriems keleiviams vėlavo bagažas, tačiau vagysčių nepasitaikė.
Aviakompanijų darbuotojai įtaria, kad vertingus daiktus galėjo pasisavinti Getviko oro uoste dirbantys krovikai. Jeigu pretenzijų padaugėtų, aviakompanijos galėtų kreiptis į antžemines paslaugas teikiančią oro uosto bendrovę ir reikalauti pasiaiškinti bei atlyginti keleivių patirtus nuostolius.
Panašiai buvo atsitikę ir Maskvos Šeremetjevo oro uoste, kai LAL keleiviai ėmė skųstis, jog grįžę į Vilnių randa ištuštintus lagaminus. Kai praėjusių metų pabaigoje LAL vadovai kreipėsi į Rusijos miliciją ir prokuratūrą, oro uoste buvo išaiškinta krovikų gauja, švarinusi keleivių lagaminus.