Vežėjai dūsta Latvijos pasienyje

Latvijos ir Rusijos pasienyje nusidriekus milžiniškoms automobilių eilėms Lietuvos transporto įmonės jau skaičiuoja nuostolius

Praėjusį trečiadienį, po švenčių, užsikimšo Latvijos ir Rusijos pasienio postas, 20 km ilgio vilkikų eilėje strigo ir mūsų vežėjai. Lietuvos vežėjų automobiliais asociacijos „Linava” atstovai teigia, kad iš beveik tūkstančio stovinčių vilkikų 70 proc. krovinius gabena iš Lietuvos. Pasak „Linavos” atstovybės Maskvoje vadovo Rimanto Budrevičiaus, ketvirtadienį situacija kiek pagerėjo ir eilė vakar buvo 5 km trumpesnė, tačiau akivaizdu, kad per dieną šios problemos pašalinti nepavyks.

„Yra keletas problemos priežasčių. Pirma ir pagrindinė – Baltarusijos tranzitas. Antras veiksnys yra sezoniškumas. Rudeniop smarkiai pagyvėja prekyba su Rusija ir padidėja krovinių srautai šia kryptimi. O per Baltarusiją važiuoti niekas nenori, tad lieka techniškai nepajėgus Latvijos postas”, – padėtį aiškino Budrevičius.

Užsakovų nurodymas – aplenkti Baltarusiją

Pasak Budrevičiaus, Baltarusijos žinybų potvarkiu, kurio asociacijos atstovai teigia nerandantys jokiuose oficialiuose dokumentuose, kaimyninės šalies eskortas per savo teritoriją privaloma tvarka lydi vilkikus su brangiais kroviniais iki sienos. Kas yra brangus krovinys, leista nustatyti muitininkams. Baltarusijos muitinės tarnyba arba milicija lydi tranzitu važiuojančius vilkikus nuo sienos iki sienos ir ne po vieną, o 10-15 vilkikų virtines. Todėl vežėjai dažnai po parą turi laukti, kol bus surinktas toks skaičius vilkikų.

LŽ žiniomis, konvojavimo įstatymas Baltarusijoje priimtas senokai, tačiau griežtai taikyti kaimynai jį pradėjo prieš keturis mėnesius. Eskortas per Baltarusiją lydi vilkikus, vežančius akcizais apmokestintus krovinius. Baltarusijoje tai ne vien alkoholis ir cigaretės, bet ir skalbimo milteliai, netgi batai.

„Maža to, kad tas privalomas konvojus yra mokamas, sugaištama daug laiko, prarandama pinigų. Vežėjai negali laisvai planuoti savo laiko ir dirba slegiami nuolatinės įtampos. Tranzitas per Baltarusiją labai nenaudingas ekonomiškai”, – teigė Budrevičius.

Prastovos kainuoja

„Linavos” atstovai teigė, jog vieno vilkiko paros prastova atsieina apie 400 litų. Latvijos pasienyje vežėjai patirs nemenkų nuostolių, nes teigiama, kad situacija per savaitgalį nelabai tepasikeis. Tačiau net šitaip nepalankiai susiklosčius reikalams Latvijos ir Rusijos pasienyje nei vežėjai, nei krovinių savininkai nerizikuoja sukti vilkikų Baltarusijos link, nors vežėjai pripažįsta, kad norėtų – ten geresni keliai ir muitinės pralaidumas.

„Baltarusija savo, kaip tranzitinės šalies, įvaizdžiui padarė meškos paslaugą, kai dėl bet kokios formalios priežasties konfiskuodavo krovinius. Transportuotojai bijo prarasti pinigus, o pinigai dideli”, – sakė „Linavos” prezidentas Algimantas Kondrusevičius.

Eilėje genda kroviniai

Aplėkęs Rusijos muitinės postą „Burački” ir Latvijos Voterechovo postą Budrevičius teigė negalįs priekaištauti Rusijos muitininkams, nes postas dirba visu pajėgumu. „Jie per parą praleidžia 450 vilkikų, kai techninis posto pajėgumas yra 150. Taigi negali reikšti pretenzijų. Be to, mačiau, kad tas postas pradėtas plėsti, statomos papildomos linijos”, – sakė „Linavos” atstovas.

Jo teigimu, nesklandumai iškilo Latvijos pusėje, kur eilės pradėjo ilgėti nuo pirmadienio, o trečiadienio naktį pasienyje kilo chaosas. „Naktį vairuotojai pradėjo važiuoti be eilės, kilo daug konfliktų. Tačiau ketvirtadienio dieną situacija pagerėjo, pasieniečiai paprašė papildomų pajėgų, eilę prižiūri apie 10 ekipažų, pastatyti biotualetai”, – pasakojo Budrevičius.

Užsakovai grūmoja

Pati didžiausia bėda ta, kad latviai į bendrą eilę sustatė ir vilkikus su greitai gendančiais produktais: gėlėmis, mėsa, kitais maisto produktais. „Įsivaizduokit, kokie nuostoliai dėl užsakovo sankcijų gresia vežėjams dėl to, kad jie negali važiuoti be eilės, kaip priklauso ir kaip nustatyta tarptautiniuose susitarimuose”, – kalbėjo „Linavos” atstovas.

Budrevičius sakė, kad ketvirtadienį Latvijos muitinės posto viršininkas negalėjo komentuoti situacijos ir teigė, kad tai yra Latvijos pasienio tarnybos, reguliuojančios eilę, problema. Tuo metu Latvijos pasienio tarnyba pranešė, kad svarstoma siūlyti Rusijai atidaryti papildomą pasienio postą, esantį šalia „Burački”. Šiuo metu tas postas neveikia. Numatoma, kad per jį būtų galima nukreipti vilkikus su greitai gendančiais produktais. Svarbiausia – gauti Rusijos sutikimą.

„Linava” pagalbos kreipėsi į analogišką asociaciją Latvijoje, Lietuvos susisiekimo ministeriją bei Užsienio reikalų ministeriją. Pastaroji sakė kol kas situacijos komentuoti negalinti, nes tirianti padėtį. Budrevičius teigė gavęs Latvijos pasieniečių pažadą be eilės praleisti greitai gendančius krovinius, kiek tai bus įmanoma.

„Pinigus prarandame mes, mūsų valstybė, užsakovai Rusijoje, tie patys latviai. Todėl problemą būtina spręsti kuo greičiau”, – teigė Kondrusevičius.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.