Klaipėdoje – graviūros iš Japonijos

Į Klaipėdos universitetą atkeliavo unikali japonų medžio raižinių meistro Hiroshige Ando (1782-1856) peizažinių graviūrų ciklo „53 Tokaido trakto stotys” paroda. Ja iki liepos 23-iosios turime galimybę gėrėtis KU Centrinėje bibliotekoje (K.Donelaičio g. 4), K.Pemkaus bibliotekos fojė darbo dienomis 10-16 val. Parodos pristatymas klaipėdiečiams – liepos 12 dieną 17 val.

Mainų metais

Japonijos ir Europos Sąjungos šalių vadovai, siekdami praplėsti jau esamus ryšius, dar labiau pagilinti tarpusavio supratimą bei paskatinti tiesioginius žmonių mainus, 11-ajame ES ir Japonijos viršūnių susitikime nutarė paskelbti 2005-uosius „Europos Sąjungos – Japonijos tautų mainų metais”.

„2005 ES – Japonijos tautų mainų metų” programa pradedama kilnojamąja paroda „Hiroshige Ando medžio raižiniai (ukiyo-e): 53 Tokaido trakto stotys”. Ši paroda visus 2005 metus keliauja po Lietuvą.

Ukiyo-e meistras

Paskutinysis didis japonų medžio raižinių ukiyo-e meistras Hiroshige Ando (Utagawa) gimė 1782-aisiais Edo mieste samurajaus šeimoje. Nuo penkiolikos metų pradėjo dirbti mokiniu žymaus ukiyo-e meistro Utagawa Toyochiro dirbtuvėje. Šešiolikos metų tapo profesionaliu dailininku.

Hiroshige kūryba pirmiausia įdomi jautriai niuansuotu spalvų panaudojimu, kompozicinių sprendimų įvairove. Anot meno specialistų, palyginti su kitais ukiyo-e meistrais, Hiroshige jautriau perteikia žmogų supančio gamtos pasaulio žavesį ir spalvingumą, įvesdamas į savo peizažus lietaus, rūko, minkšto sniego pusnių, brėkštančio ryto, nakties motyvus.

Paveikė Europą

Kito garsaus ukiyo-e dailininko Katsuhika Hokusai (1760-1849) ir Hiroshige nuopelnu peizažas tapo vyraujančiu ukiyo-e graviūros žanru. Šių dviejų menininkų klasikinės graviūros korifėjų kūriniuose medžio raižinių menas pasiekė kulminaciją.

Hiroshige kūryba turėjo tiesioginės įtakos to meto Europos dailės raidai. Dailininkai Klodas Monė, Rodenas, Vincentas van Gogas ir kiti laikė jį tikru impresionistu, daugelis kolekcionavo ukiyo-e darbus, sėmėsi iš jų įkvėpimo bei kūrybinių naujovių.

Keliavo ir piešė

Peizažinių graviūrų ciklas „53 Tokaido trakto stotys” – vienas iš dviejų svarbiausių darbų dailininko Hiroshige Ando kūryboje.

1832 metais Hiroshige keliavo su oficialia procesija į Kiotą įteikti dovanų imperatoriaus dvarui. Tai buvo pirmoji jo kelionė Tokaido traktu, jungusiu šiogunato sostinę Edo ir imperatoriaus sostinę Kiotą. Hiroshige, apimtas stiprių įspūdžių, piešė kiekvienos aplankytos vietovės eskizus, o sugrįžęs spaudė raižinius, vaizduojančius stotis, pradinį trakto „tašką” – Nihonbashi tiltą Edo mieste ir galutinę stotį – Sanjo Ohashi tiltą Kiote, – iš viso 55 darbus.

Išnyra peizaže

Įvairiuose savo dvasia bei motyvais ciklo raižiniuose pavaizduoti pakelės miestelių kasdienybė, vietiniai papročiai, keliauninkai… Visa tai persipynę su didingos gamtos – kalnų, upių, miškų – vaizdais. Paties Tokaido trakto motyvas autoriaus irgi niekur neliko pamirštas.

Kurdamas šį ciklą, dailininkas pirmą kartą raižybos istorijoje efektingai panaudojo daugelį iš smulkiosios grafikos ir spontaniškų dailės mokyklų perimtų meninės išraiškos priemonių. Čia labai svarbi neįprastai jautri kontūrinio piešinio linija, sušvelninanti ankstesnei raižybai būdingą piešinio griežtumą ir formų atšiaurumą.

Šis ciklas sulaukė didžiulio pasisekimo. Dabar ir mes galime jį iš arti pamatyti ir įvertinti.

Ramunė Pletkauskaitė

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Renginiai su žyma , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.