XXI amžiaus elektroniniai vežimėliai Lietuvoje kol kas neketina konkuruoti su dviračiais
Kelerius pastaruosius metus apie itin modernią, daugybe mikroprocesorių, sudėtingiausiais posvyrio davikliais bei elektros varikliu automatiškai pusiausvyrą išlaikančią ir maždaug 20 km/val. greičiu judančią dviratę transporto priemonę „Segway HT” buvo galima skaityti egzotiškus aukštuomenės pomėgius aprašančiuose žurnaluose. Nuo šių metų pavasario patirti su niekuo nepalyginamo „Segway HT” kerus galima ir Lietuvoje.
Kompiuterizuotas malonumas
Nors sakoma, kad visi genialūs dalykai yra paprasti, kalbant apie „Segway HT”, ši aksioma visiškai netinka. Tiesa, judėti su automatiškai pusiausvyrą išlaikančia vienaaše transporto priemone iš tiesų nereikia jokių ypatingų žinių ar įgūdžių. Norėdamas su „Segway HT” važiuoti pirmyn ar atgal, važiuotojas turi tik palengva pasilenkti į priekį ar atsilošti atgal, norint sukti į kairę ar į dešinę – pasukti vairo rankenėlę į kairę ar dešinę pusę. Aparatas pats rūpinasi, kad keliauninkas išlaikytų pusiausvyrą.
Elektroninės „smegenys” suvokia, kad pernelyg pasvirus į priekį galima pargriūti, todėl pasistengiama, kad taip neįvyktų. Dviratis aparatas „elgiasi” panašiai kaip ir žmogus, instinktyviai pastatantis koją į priekį ir taip išlaikantis pusiausvyrą. „Segway HT” daro beveik tą patį, tik jis vietoj kojų turi ratus, vietoj raumenų – variklį, vietoj smegenų – daugybę mikroprocesorių, o vietoj vadinamosios „vidinės ausies pusiausvyros sistemos” – sudėtingiausių posvyrio daviklių rinkinį. Visa ši sistema „žino”, kada lenkiatės į priekį ir, siekdama išlaikyti pusiausvyrą, pasuka ratus reikiamu greičiu ir leidžia judėti pirmyn.
„Segway HT” turi penkis giroskopus, nors jam reikia tik trijų, kad jis galėtų nustatyti judesius pirmyn ir atgal, pasilenkimus į kairę ir dešinę. Kiti davikliai yra atsarginiai, kad transporto priemonė būtų patikimesnė. Visa informacija apie posvyrius, taip pat ir papildomų posvyrio daviklių informacija perduodama mašinos smegenims. Smegenys – tai du elektros grandinės valdiklio skirstikliai, kuriuos sudaro daugybė mikroprocesorių.
Visų „Segway HT” mikroprocesorių galingumas yra maždaug tris su puse karto didesnis už įprasto asmeninio kompiuterio galingumą. Šiai transporto priemonei reikia tokio didelio „elektroninio proto” todėl, kad ji turi labai tiksliai koreguoti kryptį ir neleisti mašinai pargriūti. Jeigu vienas skirstiklis sulūžtų, kitas priimtų sulūžusiojo funkcijas, o sistema praneštų apie gedimą ir leistų važiuotojui saugiai sustoti.
Mikroprocesorius sudaro pažangios technologijos programinė įranga, kuri valdo transporto priemonę.
Ši programa kontroliuoja giroskopų daviklių perduodamą informaciją apie stabilumą ir, reaguodama į ją, pritaiko kelių elektros variklių greitį. Elektriniai varikliai, veikiantys dėl poros įkraunamų nikelio hidrido ar ličio (NiMH ar Li-ion) akumuliatorių, kiekvieną ratą gali pasukti atskirai ir skirtingu greičiu.
Trys pramogavimo versijos
„Segway” išradėjas Deanas Kamenas visa tai pavadino „dinaminiu stabilizavimu”, užpatentavo ir pradėjo unikalių dviračių vežimėlių gamybą. Šiuo metu siūlomos trys kaina ir techninėmis charakteristikomis besiskiriančios versijos.
Pasak į Lietuvą šiuos aparatus gabenančios bendrovės „Supersegway” vadovo Vytauto Leonavičiaus, mažiausias ir lengviausias „Segway HT” modelis p133 skirtas keliauti maršrutais, kur didelės pėsčiųjų spūstys. Jis yra itin kompaktiškas (užimamas plotas 41 x 55 cm), sveria 32 kilogramus, todėl vežimėlį nesunku pasiimti kartu su savimi į autobusą ar sudėti į automobilio bagažinę, o po to važiuoti judriose gyvenamosiose zonose.
Priklausomai nuo vietovės, apkrovos ir važiavimo stiliaus, su pakrautais akumuliatoriais šio modelio vežimėlis gali įveikti 9-16 kilometrų atstumą, įsibėgėjant iki 16 km/val. greičio. Du 48 elementų nikelio hidrido akumuliatorius galima pakartotinai įkrauti pasinaudojant nuo 90 iki 260 voltų ir nuo 50 iki 60 hercų elektros kintamosios srovės kištukiniu lizdu. Visas įkrovimo ciklas užtrunka nuo keturių iki šešių valandų. NiMH akumuliatorių galima visiškai iškrauti ir įkrauti maždaug 300-500 kartų. Beje, pakrauti akumuliatorius galima naudojant bet kurio personalinio kompiuterio procesoriaus elektros laidą.
Patvariausia ir universaliausia „Segway HT” versija – i180. Tai didesnio stabilumo ir didesnės apkrovos modelis. Jis turi galingesnius akumuliatorius, didesnius ratus, aukštesnę platformą ir žemo slėgio padangas, todėl gali važiuoti įvairesnėse vietovėse didesnius atstumus ir pasiekti didesnį greitį. Šiuo modeliu paprasta važiuoti žole, kalvomis ir nelygiais takeliais, netgi laiptais. Pasak V.Leonavičiaus, įgudus šiuo aparatu galima nesunkiai įveikti 10 cm aukščio pakopas kylant laiptais, o leidžiantis žemyn nušokti nuo maždaug 40 cm briaunų. Priklausomai nuo vietovės, apkrovos ir važiavimo stiliaus, viduriniuoju „Segway HT i180” modeliu nepakraunant akumuliatorių galima nuvažiuoti iki 38 kilometrų. Maksimalus jo greitis – 20 km/val.
Aparato vairalazdė yra reguliuojama, ją lengva pritaikyti prie kiekvieno važiuotojo (maksimalus važiuotojo ir nešulio svoris – 118 kg), taip pat sudėti į daugelio didesnės klasės automobilių bagažines.
„Segway HT i180” užimamas plotis yra 48 x 64 cm, o svoris – 38 kg. Jo platforma pakelia vairuotoją 20 cm virš žemės, todėl galima geriau matyti aplinkinius objektus.
Šio modelio pagrindu yra skurta speciali versija golfo žaidėjams „Segway GT”. Pagrindinės charakteristikos yra beveik identiškos, tačiau GT turi kitokias, specialiai važiavimui žole pritaikytas padangas. V.Leonavičius patikino, kad elektroninis vežimėlis gali būti apaunamas ir dygliuotomis padangomis, todėl juo galima važinėtis ir apledėjusiais takais (aparatas patikimai dirba esant 10 laipsnių šalčiui).
Didžiausias, egzotiškiausias ir agresyviausiai atrodantis „Segway” kūrinys – XT, dar pravardžiuojamas visureigiu ant dviejų ratų. Jis turi dar aukščiau (iki 24 cm) pakeltą platformą, didesnius ratus su „visureigiško” protektoriaus piešinio padangomis, masyviais purvasaugiais bei didesnio galingumo ličio akumuliatorius. Pasak V.Leonavičiaus, šio modeliu galima važiuoti iš esmės bet kokioje vietovėje net ir prastomis oro sąlygomis. Aparatas užima 53,3 x 77,5 cm plotą ir sveria 45,4 kg, todėl ant jo purvasaugių yra sumontuotos papildomos pakėlimo rankenos.
Klausiamas apie šių aparatų priežiūrą V.Leonavičius tikino, kad nieko ypatinga žinoti ar kuo nors rūpintis „Segway GT” savininkams nereikia. Nė vienas iš lig šiol parduotų elektroninių vežimėlių nekėlė didesnių rūpesčių, o vieno aparato „kaprizai” buvo išspręsti perprogramavus jo smegenis.
Taikinys – turtingieji
Bendrovės „Supersegway” vadovas V.Leonavičius, pasakodamas apie verslo plėtros planus, teigė, kad šiais metais daugiausia dėmesio skiriama Lietuvai, tačiau jau galvojama ir apie Latvijos, Estijos bei Baltarusijos rinkas. Rudenį ir žiemą čia ketinama atidaryti atstovybes ir pradėti įvairias rinkodaros akcijas.
„Lietuvoje kol kas aktyviausiai dirbame Vilniuje bei Nidoje, kur „Segway HT” aparatus galima išsinuomoti, o sostinėje – ir nusipirkti. Nuomos ir pardavimo punktą kitais metais planuojame atidaryti Druskininkuose ir galbūt Palangoje. Kaune nuomos paslaugų greičiausiai nesiūlysime – čia bus tik pardavimo salonas”, – pasakojo V.Leonavičius.
Tiesa, Kaune važinėjančius „Segway HT” vežimėlius greičiausiai bus galima pamatyti jau šį rudenį, kai iš „tarnybos” Palangoje grįš du policijai panaudos pagrindais duoti aparatai.
„Kauno policijos pareigūnai mielai priėmė mūsų pasiūlymą nemokamai išbandyti „Segway HT” ir du pareigūnai dabar patruliuoja didžiausiame šalies kurorte. Tą patį siūlėme ir Vilniaus policininkams, tačiau jie kažkodėl pradėjo kelti tokią daugybę papildomų sąlygų, kad mes patys nusprendėme negadinti sau nervų ir nebūti įkyrūs”, – stebėjosi V.Leonavičius.
Verslininkas pasakojo, kad lig šiol jie yra pardavę visus 10 užsakytų „Segway HT” vežimėlių, todėl šią vasarą greičiausiai naujos partijos nebepasiūlys, nes užsakymo laikas yra pakankamai ilgas.
„Parduoti galėsime nebent šiuo metu nuomos punktuose „dirbančius” modelius, jei jie tenkins potencialių pirkėjų pageidavimus”, – sakė pašnekovas.
Beje, galima spėti, kad klientai greičiausiai bus neeilinės asmenybės – pigiausias „Segway HT” kainuoja 16 000 litų. Už vidurinįjį modelį i180 prašoma per 20 000 Lt, brangiausias aparatas kainuoja net 23 000 litų.
„Tai iš tiesų gana daug. Už tokius pinigus galima įsigyti dėvėtą pusamžį automobilį, todėl potencialių pirkėjų ratas nėra labai didelis. Vargu ar jį ryšis pirkti vidutines pajamas gaunantis žmogus. Kita vertus, patys „Segway” gamintojai akcentuoja, kad neketina konkuruoti su dviračių gamintojais. Tai gana tolima perspektyva”, – pripažino V.Leonavičius.
Brangi yra „Segway HT” nuoma. Valanda begarsį skrydį pažeme primenančio pasivažinėjimo kainuoja 80 litų, dvi valandos – 150 litų, trys valandos – 200 litų. Pusvalandžio pasmaguriavimas automatiškai pusiausvyrą išlaikančiu aparatu atsieina 50 litų.