Vėsa automobilyje – pavojus sveikatai

Netinkamai naudojami oro kondicionieriai gali sukelti peršalimo ir infekcines ligas

Per karščius išsirengus į kelionę reikia būti atidiems, kad išvengtume ligų, kurios gali sugadinti atostogas. Oro kondicionieriai, įmontuoti automobiliuose ar autobusuose, maloniai vėsina, tačiau dėl per didelių temperatūros kontrastų galima greitai peršalti, o jei kondicionieriai netinkamai prižiūrimi, juose ima veistis pavojingos bakterijos ir mikroorganizmai, sukeliantys infekcines ir alergines ligas. Ypač daug pavojų tyko mažų vaikų ir senyvo amžiaus žmonių.

Pavojingas temperatūrų skirtumas

Kai lauke tvyro karštis, įsėdus į automobilį visai nėra kuo kvėpuoti, ypač jei jis stovėjo saulėkaitoje. Vieni tuoj pat atlapoja visus langus ir važiuoja smagiai dvelkiant vėjeliui, tačiau vis daugiau žmonių orą vėsina kondicionieriais. Specialistai ir medikai įspėja, kad reikia išmokti jais naudotis taip, kad nepakenktume savo sveikatai.

Didžiausia klaida, kurią daro vairuotojai, – automobilyje nustatyta pernelyg žema oro temperatūra. Jei lauke oras įkaitęs iki 25 ar 30 laipsnių karščio, optimali oro temperatūra, kuriai reikėtų nureguliuoti kondicionierių, yra ne mažesnė nei 22-24 laipsniai. Priešingu atveju slogos ir gerklės skausmo kažin ar pavyks išvengti. Juolab jei prieš tai lauke gerokai įkaitome.

UAB „Juta” direktorius Audrius Gelžinis pataria prieš sėdant į automobilį, kuris stovėjo lauke, pirmiausiai atverti duris ir šiek tiek pavėdinti. Pradėjus važiuoti kondicionieriaus neverta skubėti jungti: geriau kurį laiką palikti atvirus užpakalinius langus.

Tik tada, kai oras viduje kiek atvės, nustatyti tam tikrą kondicionieriaus režimą. Palankiausia temperatūra – 22-23 laipsniai.

„Jie nustatysime 16 ar 18 laipsnių, organizmas patirs stresą, ir peršalimas – sloga ar gerklės skausmas, kosulys – beveik garantuotas. Be to, tokioje temperatūroje automobilio salone labai išsausėja oras, o tai taip pat sukelia nemalonius pojūčius”, – pataria A.Gelžinis. Didžiausias leistinas temperatūrų skirtumas neturėtų viršyti 8 laipsnių.

Neturi pūsti tiesiai į veidą

Atidesni turėtų būti tie vairuotojai, kurių automobiliuose oro kondicionierius ne automatinis, o reguliuojamas mechaniškai. Tokiais atvejais ypač dažnai nė nepajuntama, kad oras labai atšalo, tik kai vairuotojas ar keleiviai ima čiaudėti ar pašiurpsta oda, susivokiama, kad reikėtų jį kuriam laikui išjungti ar temperatūrą padidinti.

Valstybinio aplinkos sveikatos centro specialistas Dovydas Ščiupakas atkreipia dėmesį, kad svarbu ne tik temperatūra, bet ir tinkamai sureguliuoti iš kondicionieriaus sklindantys šalto oro srautai. Ventiliatoriai tikrai neturėtų pūsti šalto oro tiesiai į keleivius, o ypač į jų veidus.

Be to, tos srovės neturėtų būti pernelyg greitos, ne stipresnės nei pusė metro per sekundę, kadangi automobilio salone yra nedidelė erdvė. Netgi montuojant kondicionavimo sistemas didesnėse patalpose oro tiekimo angos projektuojamos toliau nuo vietos, kur būna žmonės – darbe, nuo darbo vietos, gyvenamosiose patalpose ar viešbutyje – tolėliau nuo lovos.

D.Ščiupako teigimu, apie kiekvieną šiltakraujį kūną susidaro tam tikras šilto oro sluoksnis, tarsi apsauginis apvalkalas. Jei oro srovė per greita, jį nupučia. Tada organizmas tampa imlesnis temperatūrų svyravimui, žmogus greičiau peršąla. Ypač tam neatsparūs maži vaikai ir vyresni žmonės, kurių imunitetas yra dar nesusiformavęs ar nusilpęs.

Gali tapti infekcijų šaltiniu

Pasak medikų, netinkamai eksploatuojamas oro kondicionierius gali tapti ir alerginių bei infekcinių ligų priežastimi. A.Gelžinis teigia, kad jo ortakiuose gali susikaupti pavojingų bakterijų, ir legionelių, ir kitokių, grybelių, sukeliančių ūmias virusines kvėpavimo takų infekcijas, bronchitą, astmą ir pan.

Todėl kartkartėmis reikėtų automobilį nugabenti į servisą, kur kondicionavimo sistemai būtų atlikta techninė priežiūra. Tam naudojami specialūs purškikliai, kurie kondicionierius gerai išvalo, dezinfekuoja ir net padengia apsauginiu sluoksniu, kuris ant jo neleidžia įsikurti bakterijoms. Daugelyje užsienio šalių tai padaryti privaloma.

Deja, žmonės į tai dažniausiai nekreipia dėmesio ar net nieko apie tai nežino. O ypač atidūs turėtų būti turintieji senesnius automobilius ar įsigijusieji nenaujus, kurių kondicionavimo sistemos galbūt nebuvo tikrinamos ir galėjo tapti bakterijų peryklomis. Reikėtų kreiptis į servisą pagal automobilio markę, nes gamintojai paprastai numato, kas kiek laiko turi būti išvalyta oro kondicionavimo sistema.

Pirmieji oro vėsinimo įrenginiai pradėti naudoti Persijoje prieš tūkstančius metų. Stoge būdavo įrengiamos orlaidės, gaudančios vėją, kuris vėliau praeidavo pro šalto vandens talpyklą ir taip atvėsintas oras patekdavo į pastatą. Pirmieji modernūs oro kondicionieriai sukurti 1902 metais, jie ne tik vėsino orą, bet ir sumažindavo jo drėgmę. 1915 metais pradėti gaminti kondicionieriai biurams, vėliau pritaikyti ir namams bei automobiliams.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.