Vieno jūrininko žmonos skambutį redakcijai prisimename kaip kuriozą.
„Noriu demaskuoti vyrą. Radau jo paslėptus pinigus, nei daug, nei mažai – tris tūkstančius litų. Prisiekinėja, kad tuos pinigus taupė iš reikalo. Neva tiek kainuoja pakeisti jūrinių dokumentų komplektą – darbo diplomą ir įvairius sertifikatus”, – vyro klastingumu piktinosi moteris.
Teko raminti jos įkarštį ir nurodyti privalomų kvalifikacijos kėlimo kursų bei jūrinių dokumentų kainas. Deja, nepaklausėme, kuo dirba tos moters vyras. Mechanikui gal ir užtektų trijų tūkstančių – greta darbo diplomo jiems privalomi tik 4 sertifikatai. O laivavedžiams, kuriems reikia 7 privalomų sertifikatų ir dar tiek pat, jeigu to reikalauja laivo savininkas, kartą per penkerius metus tenka iš šeimos atimti maždaug 8 tūkstančius litų.
Jūrininkus laikydami „turtingais buratinais”, ministerijos valdininkai jų dokumentams nustatė didžiules kainas: už jūrininko knygelę – 190 Lt, darbo diplomą – 150 Lt. Jokios kitos profesijos žmonės neverčiami taip atverti pinigines. Ne mažiau apsaugos laipsnių turintis piliečio pasas kainuoja tik 100 Lt. Jūrinių dokumentų kainas nutarėme išspausdinti ne tik todėl, kad išsklaidytume jūrininkų žmonų įtarimus. Šiandien, kai Europos Komisija reikalauja panaikinti mokesčio lengvatą jūrininkams, dirbantiems laivuose su patogiomis vėliavomis, ne pro šalį priminti, kiek jūrininkai valstybei moka netiesioginių mokesčių.
Už nuolatinį jūrinių dokumentų keitimą, kasmetinę medicinos apžiūrą, kvalifikacijos kėlimo kursus. Ne tiesiogiai, kaip pajamų mokestį, bet šalutiniu būdu jie remia ir sveikatos apsaugą, ir švietimą.
Pradėsime nuo pagrindinių kursų, kuriuose jūrininkai reguliariai mokosi.
GMDSS operatorių kursai –
2 080 Lt, pakartotiniai – 1 120 Lt.
Radiolokacija ir navigacija – 600 Lt.
ARPA – 600 Lt.
ESDIS – 600 Lt.
SOLAS – 316 Lt.
ISPS – 290 Lt.
Kova su gaisrais – 252 Lt.
Darbas su gelbėjimo priemonėmis – 76 Lt.
Atestacija – 134 Lt.
Tiems, kurie dirba keleiviniuose laivuose, keltuose, tanklaiviuose, pavojingus krovinius gabenančiuose laivuose, reikia papildomų sertifikatų, kurie išduodami baigus tam tikrus ir ne mažiau brangiai kainuojančius kursus.
O dar anglų kalbos, medicininio rengimo, konsultaciniai kursai tiems, kurie abejoja savo teoriniu pasirengimu. Net labiausiai patyrę mechanikai ir laivavedžiai, puikiai įvaldę savo specialybę, prieš ate-staciją dreba kaip epušės lapai, gerokai primiršę darbe nenaudojamas formules ar astronomijos žinias. Nenorėdami susikirsti per egzaminą, jie eina į kursus, kurie mechanikams kainuoja 800 Lt, laivavedžiams – 495 Lt.
Svarbi pastaba: Lietuvos mokymo ir treniruočių centruose kursų kainos dar pakenčiamos. Latvijoje, Estijoje, Lenkijoje, jau nekalbant apie Vakarų Europos šalis, kainos gerokai didesnės. Todėl lenkai ir vokiečiai neretai važiuoja į kursus pas mus, Klaipėdoje.
Taigi atestacija sėkmingai išlaikyta. Liko tik Lietuvos saugios laivybos administracijoje gauti sertifikatus. Tai irgi daug kainuoja.
Jau minėjome darbo diplomus ir jūrininkų knygeles. Beje, Lietuvos jūrininkų sąjunga kreipėsi į Susisiekimo ministeriją, prašydama sumažinti didžiulę pastarųjų kainą. Ministerija, kuri pati šio klausimo nesprendžia, pažadėjo užtarti.
Jūreivio kvalifikacijos liudijimas kainuoja 120 Lt.
GMDSS sertifikatas – 120 Lt.
Darbo diplomo patvirtinimas – 105 Lt.
RLS sertifikatas – 45 Lt.
ARPA sertifikatas – 45 Lt.
SOLAS sertifikatas – 45 Lt.
Kovos su gaisrais sertifikatas – 45 Lt.
Darbo stažo laive pažyma – 10 Lt.
Ir taip toliau, ir panašiai.
Piliečiams, kurie piktinasi valstybės jūrininkams suteikta mokesčio lengvata (tokių tikrai nemažai), būtų pravartu susumuoti šias kainas. Gal tada jie liautųsi pavydėti jūrininkams.