Verslininkai aktyviai ėmėsi aiškintis keletą metų besitęsiančius ginčus dėl uosto žemės nuomos.
Uoste įvyko incidentas, kuris neoficialiai vertinamas ir kaip diversija. Bendrovė „Klaipėdos Smeltė” netgi išplatino pranešimą, kurį pavadino „Užkirstas kelias diversijai Klaipėdos uoste”.
Valstybinio jūrų uosto generalinis direktorius Sigitas Dobilinskas incidento nevadina diversija. Jis įvardijo tai kaip dviejų bendrovių ūkinį ginčą, kuris gadina uosto įvaizdį.
Užkliuvo hidrantai
Valstybės dieną uoste nutrūko elektros bei vandens tiekimas į Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai priklausančių 101 ir 102 krantinių priešgaisrinius hidrantus.
Uosto saugumas – labai jautrus dalykas. Jei prie krantinės užsidegtų laivas ir nebūtų kuo jį gesinti, uostas turėtų atlyginti nuostolius.
Incidentas Klaipėdos uoste įvyko prieš tarptautinių saugumo inspektorių vizitą. Jei jų išvados būtų nepalankios, uostui tai turėtų ir ekonominių pasekmių.
Pranešė apie ketinimus
Uosto direkcijai priklausančiomis 101 ir 102 krantinėmis naudojasi laivų krovos bendrovė „Klaipėdos Smeltė”.
Elektros ir vandens netiekė šalia esančias 103 ir 104 krantines naudojanti bendrovė Birių krovinių terminalas.
Šios bendrovės atstovai įsitikinę, kad „Klaipėdos Smeltė” jos tinklais naudojasi nemokamai.
„Klaipėdos Smeltė” valdo 50 proc. Birių krovinių terminalo bendrovės akcijų. Likusią dalį valdo bendrovė „Ferteksos ekspedicija”, kurios savininkas yra Igoris Udovickis.
Tarp dviejų bendrovės Birių krovinių terminalo bendrasavininkių jau šešetą metų tęsiasi nesutarimai.
Apie ketinimus atjungti priešgaisrinį vandentiekį, elektrą, nuotekų valymo ir surinkimo įrenginius Birių krovinių terminalo generalinis direktorius Dmitrijus Belovas Uosto direkcijai pranešė liepos 3 dieną.
Nurodytas ir motyvas – nevykdoma dar 2004 metų gruodį Aukščiausiojo Teismo priimta nutartis. Pagal ją Uosto direkcija privalo Birių krovinių terminalui išnuomoti daugiau kaip 46 tūkst. kvadratinių metrų uosto žemės.
Dabar ji tą žemę priversta pernuomoti iš „Klaipėdos Smeltės”.
Sakė, kad negrasino
Birių krovinių terminalo raštas Uosto direkcijai pasirodė grasinančio tono. Apie jį buvo pranešta Valstybės saugumo departamentui, Uosto policijai.
Skubiai buvo surengtas posėdis, kur svarstyti galimi numatomos diversijos padariniai.
Birių krovinių terminalo bendrovės atstovas pasitarime aiškino, kad laišku nebuvo grasinama, o tik siekta atkreipti dėmesį, kad pernelyg ilgai nevykdoma teismo nutartis.
Šios bendrovės atstovai buvo įspėti, kad savavališkas elektros, vandens ar valymo įrenginių atjungimas krantinėse gali būti prilygintas savavaldžiavimui. Už tai gali grėsti baudžiamoji atsakomybė.
Užfiksavo incidentą
Liepos 6 dieną apie 16 valandą antstolis A.Selezniovas, Uosto direkcijos, Uosto kapitono tarnybos, Priešgaisrinės ir gelbėjimo tarnybos, Uosto policijos atstovai užfiksavo faktą, kad į 101 ir 102 krantines nebuvo tiekiama elektros energija ir neveikė priešgaisriniai hidrantai.
Tuojau pat buvo uždrausta švartuoti laivus ne tik prie krantinių nr. 101 ir 102, bet ir prie 103 bei 104, kurias naudoja Birių krovinių terminalas.
Birių krovinių terminalo vadovas D.Belovas tikino, jog, atliekant tikrinimus, jo bendrovei, kuri eksploatuoja tų krantinių įrenginius, apie tai nebuvo pranešta.
Kad nebuvo tiekiamas vanduo, jis paaiškino techniniu gedimu, o elektros tiekimas buvęs išjungtas saugumo sumetimais, nes prie krantinės nebuvo laivo.
Nors incidentas įvyko minint valstybės dieną, D.Belovas atmeta teiginius, kad buvo bandyta įvykdyti diversiją.
Kreipėsi į prokuratūrą
„Klaipėdos Smeltė” dėl laikino krantinių eksploatavimo sustabdymo teigė patyrusi apie 60 tūkst. litų nuostolių.
Ji, kaip teigiama pranešime, kreipėsi į prokuratūrą dėl galimo bendrovės Birių krovinių terminalo savavaldžiavimo ir nuostolių atlyginimo.
Birių krovinių terminalo juristė Severija Šidlauskaitė teigė, jog Uosto direkcijai adresuotu raštu apie atjungiamą priešgaisrinį vandentiekį jie pasiekę bent tai, kad su jais pradėta kalbėtis.
Teismo nutartimi Uosto direkcija buvo įpareigota paruošti žemės sklypo nuomos Birių krovinių terminalui planą ir pasirašyti nuomos sutartį.
Uosto vadovas S.Dobilinskas tikino, kad pasirašyti nuomos sutarties su Birių krovinių terminalu jis negali, kol tos žemės nuomos neatsisakė „Klaipėdos Smeltė”.
„Klaipėdos Smeltės” vadovas Rimvydas Vaštakas teigė, kad yra gavę antstolių raginimą vykdyti teismo nutartį.
Tuo metu, kai Birių krovinių terminalas pateikė Uosto direkcijai raštą apie ketinimus nebetiekti vandens į priešgaisrinius įrenginius, antstolių raginimo 10 dienų terminas „Klaipėdos Smeltei” nebuvo pasibaigęs.