Kas labiau gąsdina girtuoklį: lazda ar gėda

Lenkijoje nuo šiol bus konfiskuojami išgėrusių asmenų automobiliai, jei vairuotojo kraujyje bus aptikta promilė alkoholio.

Tokia žinia vakar atskriejo iš Varšuvos. Latvija irgi tokiu būdu kovoja su girtavimu kelyje.

Tuo tarpu antrą vietą pagal avaringumą ES užimančioje Lietuvoje panašus projektas jau keletą metų kilnojamas iš vieno stalčiaus į kitą.

Lietuvos valdininkai tebesvarsto, kas labiau paveiktų tokius nusižengėlius – lazda ar gėda. Kitaip sakant, ar veiksmingiau konfiskuoti automobilį, ar jo vairuotoją priversti dirbti viešuosius darbus.

Svarsto jau keletą metų

Vis dėlto Susisiekimo ir Vidaus reikalų ministerijų rengiamame projekte numatoma, kad automobilis galės būti konfiskuojamas iš vairuotojų, kurie antrą kartą per metus girti įkliuvo policijai.

„Lenkų įgyvendintą idėją svarstome jau keletą metų, – tvirtino Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktorius Vigilijus Sadauskas. – Bet yra daug teisinių niuansų, reikia parengti įstatymų bazę. Nesame aršūs konfiskavimo šalininkai, bet tokios bausmės buvimą palaikome”.

Abejoja bausmės efektyvumu

V.Sadausko tvirtinimu, projektas įstrigo tiek dėl teisinių niuansų, tiek dėl dvejonių, ar tokia bausmė reikalinga ir efektyvi.

Statistika rodo, kad girti vairuotojai dažniausiai sėda prie svetimų arba senų automobilių vairo. Todėl svarstoma, kaip bausti ne savo automobilius vairuojančius stikliuko mėgėjus.

Be to, projekto rengėjų skaičiavimais, nenaujų mašinų konfiskavimo ir pardavimo išlaidos greičiausiai bus didesnės už sumas, gautas pardavus automobilius.

„Dar viena problema – išperkamosios nuomos būdu įsigyti automobiliai. Kaip konfiskuoti mašiną, kuri priklauso lizingo bendrovei, o žmogus sumokėjęs dalį įmokų?” – svarstė V.Sadauskas.

Saugaus eismo departamento direktoriaus manymu, ar konfiskuoti automobilį, greičiausiai spręs teismas. Tokie automobiliai turėtų būti parduodami varžytynėse.

Pritaikė skandinavišką modelį

Rengiamame projekte numatomas ir administracinis areštas pirmąkart sulaikytiems išgėrusiems vairuotojams. Dar nenutarta, kiek jis jis truktų. Svarstoma sulaikymo trukmė – nuo 5 parų iki mėnesio.

Tokią Skandinavijoje populiarią drausminimo priemonę jau taiko ir latviai, ir lenkai.

Lenkijoje numatyta ir laisvės atėmimo bausmė iki dvejų metų. Bet pomėgio vairuoti išgėrus nepadeda išvengti net tai. Pernai laisvės atėmimu nubausta daugiau kaip 2 tūkstančiai Lenkijos vairuotojų.

Dar viena Lietuvoje svarstoma bausmė – viešieji darbai. Tačiau kol kas neaišku, už kokį girtumą kokia bausmė turėtų būti skiriama.

„Ir administracinio arešto, ir viešųjų darbų tikslas – sukelti socialinių nepatogumų išgerti mėgstantiems vairuotojams, – kalbėjo V.Sadauskas. – Jei konfiskuosime automobilį, kaimynas gali ir nieko nepastebėti. Bet jei žmogus keletą savaitgalių paeiliui šluos gatves, jo būtinai paklaus, kas atsitiko”.

Administracinis areštas ir viešieji darbai – populiarios bausmės Skandinavijos šalyse. Pavyzdžiui, jei Danijoje sulaikyto vairuotojo girtumas lengvas, jis sulaikomas 12 valandų.

Kadangi įstatymai paprastai leidžia areštą atlikti savaitgaliais, policijos pareigūnai stengiasi sukelti kuo daugiau nepatogumų neatsakingam vairuotojui.

Areštinės – perpildytos

Skandinavišką modelį Latvijos teisėsaugininkai įgyvendina jau keletą metų. Pirmą kartą sulaikytas girtas prie vairo vairuotojas baudžiamas areštu, antrąkart – konfiskuojamas automobilis.

Didžiausia problema, su kuria susidūrė kaimyninės šalies policija, – perpildytos areštinės. Tiesa, kai vairuotojai suprato, kad bausmės išvengti nepavyksta, eilių beveik nebeliko.

Didžiausia problema – požiūris

„Posovietinėse šalyse su girtais vairuotojais labiau kovojama lazdos principu, – kalbėjo V.Sadauskas. – Būtent tokia yra automobilio konfiskavimo bausmė. Bet geriau anksčiau užkirsti nusižengimui kelią. Tam geriausiai tinka socialinės bausmės”.

Saugaus eismo departamento direktoriaus manymu, kol kas visuomenė pernelyg toleruoja ir nepakankamai smerkia vairavimą išgėrus.

Siūlo griežtinti taisykles

Praėjusią savaitę Susisiekimo ministerija pasiūlė sugriežtinti atsakomybę už vairavimą apgirtus tiems vairuotojams, kurių vairavimo stažas yra iki 2 metų, taip pat krovininių automobilių ir autobusų vairuotojams sumažinti leistiną alkoholio kiekį iki 0,2 promilės.

Taip pat siūloma reikalauti, kad asmenys, neturintys 2 metų vairavimo stažo ir girti sėdę prie vairo bei padarę kitų rimtų pažeidimų, perlaikytų vairavimo praktinį ir teorinį egzaminus.

Jei projektą patvirtins Vyriausybė, tokie pakeitimai įsigalios nuo 2006 metų rudens.

Per penkis šių metų mėnesius Lietuvoje įvyko 2252 eismo įvykiai, jų metu 238 žmonės žuvo ir 2821 buvo sužeistas.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Justicija su žyma , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.