Šiltą 1920 metų rugpjūčio popietę prie Volo ir Broud gatvių sankryžos Niujorke sustojo arkliais traukiamas furgonas. Pastatęs vežimą prie pat J.P.Morgano bendrovės namo italas anarchistas Marijo Buda išnyko šurmuliuojančioje didmiesčio minioje. Netrukus už keleto kvartalų vienas pašto darbuotojas ant sienos rado užrašą: „Išlaisvinkite politinius kalinius, kitaip visi mirsite. Amerikos anarchistų kovotojai”.
Kai šalimais esančios Šv. Trejybės bažnyčios varpai suskambo skelbdami pietų metą – vežimas sprogo. Tokiais žodžiais M. Davisas tinklalapyje www.tomdispatch.com pradeda vieno reikšmingiausių istorijoje teroristinio išpuolio aprašymą.
„Iš vežimo ir arklių neliko nieko, – rašė Amerikos anarchizmo istorikas Paulas Avrichas. – Vogtą dinamitą M.Buda apkrovė varžtais, todėl sprogimas padarė milžinišką žalą”. Išdužo aplink esančių pastatų langai, suskilo sienos, gatvėse gulėjo žuvusiųjų kūnai, J. P. Morgano kompanija atrodė it po uragano.
Nors pirmasis istorijoje sprogimas ant ratų nusinešė 40 gyvybių, o 200 žmonių sužeidė, jo organizatorius tikslo nepasiekė – J.P.Morganas liko gyvas. Tačiau plačiai nuskambėjęs įvykis tapo puikiu teroro vadovėliu visiems nepatenkintiems gyvenimu. Po 1920 metų rugpjūčio Amerikoje ėmė sklandyti legendos apie vakarais pasirodančius, už teisybę dinamitu kovojančius, angelus.
Tokia automobilių – bombų priešistorė. Jos užteko, kad didžioji pasaulio dalis imtų bijoti šios terorizmo, kuris rūšies. Mieste automobilis su sprogmenimis niekuo neišsiskiria iš kitų. Jį galima pastatyti ten, kur reikia, o tada ramiai pasišalinti arba taranuoti taikinį. Šią schemą perprato visų šalių teroristai.
Pirmasis ne JAV ja pasinaudojo Sternas Gangas 1947 metais sprogmenų prikrautu sunkvežimiu įvažiavęs į britų policijos nuovadą Haifoje (Palestina). Sprogimas pasiglemžė 4 gyvybes, dar 140 žmonių sužeidė. Kraupios šio sprogdinimo pasekmės, tuomet tarp už Izraelio sukūrimą kovojančių žydų išpopuliarino automobilius – bombas.
Šeštojo dešimtmečio pradžioje automobiliai jau sproginėja Saigone, po dešimtmečio – Alžyre ir Italijoje. Tačiau pragaro vartus iki galo atvėrė Airijos respublikonų armija (IRA). Sklando kalbos, kad 1972 metais airiai atsitiktinai pagamino bombą iš amonio nitrato ir benzino. Šioms bomboms medžiagų teroristai nusipirkdavo trąšų parduotuvėse. Amonio nitrato sprogmenimis IRA nužudė daugybę žmonių, siaubė miestų centrus ir griovė pastatus.
Netrukus automobiliai – bombos tapo beveik strateginiu ginklu, kuris buvo lyginami net su lėktuvų antpuoliais iš oro. Sprogdinimai Beirute 1983 metais prie Amerikos ambasados privertė JAV atšaukti savo diplomatus iš Libijos. Nuo 1992 iki 1998 metų 16 didžiausių sprogdinimų nusinešė daugiau kaip 1000 gyvybių dar 12 tūkst. sužeidė. Išpuoliai padarė milijardus dolerių žalos.
Praėjus 86 metams nuo išpuolio Niujorke, automobiliai – bombos krečia miestus visame pasaulyje. Tokie sprogdinimai ypač paplitę karštuosiuose taškuose. Savižudžiai, vairuojantys sprogmenų prikrautus sunkvežimius, savo tiesas įrodinėjo Šri Lankoje, Čečėnijoje, Turkijoje, Egipte, Kuveite ir Indonezijoje. Jų neišvengia ir JAV kariai Irake. Krikščioniškų Naujųjų metų dieną Bagdadą sukrėtė net 13 sprogimų. Irako mėnesio rekordas – 140.
Pasaulis kol kas nesėkmingai bando apsisaugoti nuo M. Budos sukurtos pragaro mašinos. Paprastai daugiau sprogmenų, nei sunkiausia aviacinė bomba, vežantys sunkvežimiai dažnai vis vien pasiekia taikinį. Tačiau automobiliai – bombos teroristus žavi net tik galia, bet ir pigumu. Išpuolį 1993 metais Pasaulio prekybos centre organizavęs R.Yousefas tvirtino, kad daugiausia pinigų išleido tarptautiniams skambučiams. Už sprogmenis teroristas sumokėjo tik 3615 dolerių ir dar pusšimtį – mikroautobuso nuomą. Palyginimui, dauguma JAV karinių pajėgų naudojamų raketų kainuoja po milijoną dolerių.
Automobilių – bombų populiarumą lemia ir nesėkminga kova su sprogdinimų organizatoriais. Kaip ir M. Buda, jie dažniausiai lieka nenubausti. FTB, visą trečiąjį dešimtmetį ieškojusi nusikaltėlio, jo nerado. Todėl sprogmenų prikrautos mašinos populiarios ne tik tarp teroristų, bet ir tarp nešvarius darbus atliekančių specialiųjų tarnybų.