Jau visą savaitę Lietuvoje netyla kalbos apie naująją Europos Sąjungos (ES) direktyvą, įpareigojančią segėti saugos diržus ne tik lengvuosiuose automobiliuose, tačiau ir autobusuose bei mikroautobusuose.
Nuo gegužės 9-osios ES šalys įpareigotos nacionalinėje teisėje įtvirtinti privalomą saugos diržų naudojimą visose juos turinčiose transporto priemonėse.
„Segėti saugos diržus juos turinčiose motorinėse transporto priemonėse – nepriklausomai nuo jų tipo – Lietuvoje privaloma dar nuo 2002 metų. Būtent nuo tada mūsų Kelių eismo taisyklėse yra toks punktas, tad naujoji ES direktyva, galima sakyti, Lietuvoje jau beveik įgyvendinta, – „Autosalonui” sakė Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktorius Vigilijus Sadauskas.
Anot jo, naujoji direktyva tiesiog suvienodina saugos diržų naudojimą reglamentuojančius teisės aktus skirtingose ES šalyse.
„Skirtumas tas, kad, nepaisant Lietuvoje privalomo saugos diržų naudojimo, mūsų vairuotojai ir keleiviai šių taisyklių dažnai nesilaiko. O štai kitose Europos šalyse, kur toks punktas nebuvo privalomas, žmonės vis tiek juos segi – tai sąmoningumo dalykas”, – teigė valdininkas.
Pasak jo, didelius autobusų ar mikroautobusų parkus turinčios įmonės gali būti ramios – jiems nereikės privaloma tvarka įrengti saugos diržų tose transporto priemonėse, kuriose jų neįrengė ir gamintojai. Per techninę apžiūrą problemų gali kilti tik tiems vairuotojams, kurie yra išmontavę pačių gamintojų įrengtus saugos diržus.
„Anksčiau Europos Komisija siūlė saugos diržų įrengimą padaryti privalomą, tačiau, mūsų nuomone, nereikalinga to daryti. Sertifikuoti saugos diržai turi būti įrengiami pačių gamintojų, o jei juos montuos patys vežėjai, gali būti tik blogiau – netinkamai įrengti saugos diržai gali padaryti daugiau žalos nei naudos”, – teigė V. Sadauskas.
Tiesa, nesklandumų įgyvendinant naująją direktyvą išvengti gali ir nepavykti. Pavyzdžiui, reikalaujama, kad vaikas iki 135 cm ūgio būtų prisegamas tokiam ūgiui pritaikytais saugos diržais. Kol kas neaišku, kas nuspręs, kad vienas ar kitas saugos diržas tinkamas vaikui, nesuderinti ir kontrolės bei baudų skyrimo tokiu atveju mechanizmai.
2005 metais dėl nesinaudojimo saugos diržais Lietuvoje nubausta 16 262 mūsų šalies vairuotojai bei 312 vairuotojų iš užsienio. Už šį prasižengimą skirta 585 tūkst. Lt baudų. Specialiai dėl diržų naudojimo policijos patruliai patikrino 14 508 transporto priemones.