Automobilių ekonominiame žygyje „Taupiai energetinio savarankiškumo link” tarp benzininių automobilių triumfavo jungtinis „Žibinto-„Lietuvos žinių” Gintaro Grigučio ir Stasio Grigaliūno ekipažas su „Peugeot 107”, kurį taupumu pranoko tik dyzeliniai automobiliai
Techniškai tvarkingu automobiliu įmanoma važiuoti itin taupiai. Tai įrodė E1 klasės nugalėtojai – jungtinis „Žibinto-„Lietuvos žinių” Gintaro Grigučio ir Stasio Grigaliūno ekipažas, 100 km kelio sudeginęs tik 3,517 litro benzino. Viešosios įstaigos „Saugus ratas” ir Lietuvos žurnalistų autoklubo surengtame automobilių ekonominiame žygyje „Taupiai energetinio savarankiškumo link” taupiausiai benzininiu automobiliu važiavęs duetas vairavo „Metų automobilio 2006” konkurse debiutavusį „Peugeot 107”, turintį 1,091 litro variklį. Nugalėtojai taupumu pranoko (sunaudojo 200 ml mažiau benzino) pagrindinius savo klasės varžovus, vairavusius identišką automobilį „Toyota Aygo”. Juo važiavo „Toyota Tokvilos” darbuotoja Violeta Jadzevičienė ir „Kauno dienos” žurnalistas Renaldas Gabartas, o 100 km kelio jiedu sunaudojo 3,588 litro benzino. Šis rodiklis mišriam duetui garantavo penktąją vietą absoliučioje įskaitoje ir antrąją vietą klasėje.
Taupiausi – dyzeliniai
Pagal nuostatus žygio dalyviai varžėsi tiek bendroje, tiek pavienėse klasėse (pagal automobilio galingumą bei jo suvartojamą degalų kiekį). Bendroje įskaitoje visas tris pirmąsias vietas užėmė ekipažai, vairavę dyzeliną vartojančius automobilius. Nugalėtojų apdovanojimą stebėjusieji suglumo išgirdę, kad 100 km nuvažiuoti pakanka dviejų litrų dyzelino. Būtent tiek jo teprireikė absoliutiems nugalėtojams – „Keturių žiedų” komandos nariams Vitoldui Miliui ir Rimantui Kvederavičiui, vairavusiems trijų cilindrų 1,191 litro dyzelinį variklį turinčią „Audi A2”.
Be patogumų
Teisėjams kruopščiai – miligramų tikslumu – išmatavus sunaudotų degalų kiekį paaiškėjo, jog nugalėtojų ekipažui įveikti visam ekonominio žygio 563,7 kilometro maršrutui prireikė tik 12,240 litro dyzelino. „Audi A2” 100 km kelio sudegino tik 2,171 litro dyzelino. Tai gerokai mažiau negu minimalios šio automobilio degalų sąnaudos, deklaruojamos gamintojų.
Žinoma, žygio dalyviams trasoje teko išsiversti be oro kondicionavimo, radijo ryšio ir kitų patogumų, pavyzdžiui, šiltu ir tvankiu oru važiuoti užvertais langais – visa tai padėjo sutaupyti degalų miligramus.
Kartu su vyrais
Antrąją absoliučioje įskaitoje vietą ir tą pačią vietą klasėje pelnė TV laidos „Ekipažas” žurnalistas Dainius Leonavičius su Vitoldu Jurkoniu. Jiedu vairavo „Volkswagen Lupo”, turintį 1,2 litro TDi variklį. Šiam ekipažui per visą kelionę prireikė 14,460 litro dyzelino, o 100 km kelio mažasis „VW Lupo” sudegino tik 2,564 litro degalų. Trečiąja absoliučios įskaitos vieta ir tokia pačia vieta dyzelinių automobilių klasėje džiaugėsi žurnalo „Auto Bild Lietuva” atstovai Jonas ir Tomas Okmanai, vairavę „Citroen C2 1,4 Hdi”. 563,7 kilometro ruožui nuvažiuoti jiedu sudegino 18,1 litro dyzelino. Vidutinės degalų sąnaudos – 3,210 litro dyzelino 100 km kelio.
Garbingą šeštąją absoliučios įskaitos vietą užėmė grynai moteriškas žurnalo „Laima” ekipažas – Jurga Čekatauskaitė ir Gitana Rimšaitė. Jų vairuotas „Renault Clio 1,461 dCi” 100 km kelio sunaudojo 3,603 dyzelino.
Bendrais keliais
Šie įspūdingi taupumo rodikliai pasiekti anaiptol ne trumpoje ar laisvai dalyvių pasirinktoje distancijoje, ir tikrai ne palankiam vėjui pučiant. Automobilių žygio varžovai rungėsi visiems privalomame net 563,7 km ruože, važiavo bendro naudojimo keliais maršrutu Vilnius-Semeliškės-Marijampolė-Rietavas-Plungė-Mažeikiai-Palanga.
Visas ekonominio žygio maršrutas buvo suskirstytas į 3 sekcijas, jose – 7 laiko kontrolės punktai. 19,45 km distancijos sudarė žvyrkelis.
„Maršrutas išties buvo ilgas ir varginantis, tačiau tolimas kelias ryškiau atskleis ir automobilių ekonomiškumo savybes, ir pačių žygio dalyvių gebėjimą važiuoti taupiai,” – teigė Lietuvos žurnalistų autoklubo prezidentas Valdas Juozas Vilūnas.
Galingiausias – ne rajausias
Ekonominio žygio dalyviams pasiekus finišą nė vienas nesijautė pralaimėjęs. Netgi paskutinėje vietoje likusių „Autoverslo automobilių” ekipos atstovų Andrejaus Tero ir Algio Poteliūno veiduose švietė šypsena. Jie vairavo taupumu neišsiskiriančią rusų gamybos „Ladą 2110”, kuriai 100 km kelio teprireikė tik 5,545 litro benzino. Dar mažiau benzino sudegino vienas galingiausių šio žygio automobilių – net 175 AG traukiantis „Volkswagen Golf 1,4 Bi-Turbo”. Itin greitą ir taupų automobilį vairavo „Auto Moto” redaktoriaus Lino Butkaus ir Guodos Pečiulytės duetas – 100 km sugebėjo nuvažiuoti 5, 253 litro vidutinėmis benzino sąnaudomis. Tai irgi rodiklis, pranokstantis gamintojų deklaruojamąjį.
Taupiai – „Subaru”
„Autoerdvės” atstovų Roko Žalnierukyno ir Miglės Juškaitės-Žalnierukynienės ekipažas vairavo labai sparčiai Lietuvoje populiarėjantį „Subaru” automobilį ir 100 km sudegino tik 5,134 litro benzino.
2,0 litro tūrio sportiško „Seat Leon TDi” vidutinės degalų sąnaudos tesiekė 4,270 dyzelino.
E2 klasėje nugalėjo Artūro ir Eidvilės Pakėnų šeimos duetas – vairavo 1,399 litro tūrio variklį turintį „Hyundai Getz”. Šiam 100 km kelio prireikė 4,715 litro benzino. Toks rezultatas ekipažui garantavo tik aštuntąją absoliučios įskaitos vietą. Nedaug jiems pralaimėjo šiek tiek mažesnį, 1,341 litro tūrio variklį turintį „Hyundai Getz” vairavę Mindaugas Žilionis ir Tomas Skarupskas. Jų vidutinės sąnaudos – 4,981 litro.
Nenauju
Dar mažiau nuo antrųjų klasės prizininkų atsiliko tretieji – „Hondą” vairavę TV „5 kanalo” žurnalistai Ramūnas Stonys su Jevgenijumi Levinu. Jų automobiliui 100 km kelio prireikė 4,983 litro benzino. „5 kanalo” atstovų vairuojama „Honda”, priešingai negu kiti žygyje dalyvavę automobiliai, nebuvo nauja. Šie dalyviai įrodė, kad tinkamai techniškai prižiūrint bei taupiai vairuojant puikių rezultatų galima pasiekti ir tokio senumo automobiliu, kokį vairuoja statistinis lietuvis.
Besirenkančiajam automobilį
Pasak ekonominio žygio vadovo ir vyriausiojo komisaro, Kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta” viceprezidento Gintauto Šlėderio, įspūdingi ekonominio žygio rezultatai gali būti neprastas orientyras kiekvienam besirenkančiam automobilį piliečiui. Pragmatiškai mąstantis vairuotojas dabar itin priekabiai vertina vidutines automobilio degalų sąnaudas. Tad neatsitiktinai vis labiau populiarėja dyzelinius variklius turintys automobiliai bei dujinė įranga benzininiuose. Tačiau išties patyrę, pirmenybę ekonomiškumui teikiantys vairuotojai bet kokiu techniškai tvarkingu automobiliu sugeba važiuoti taupiai.
Aktualios alternatyvos
Automobilių ekonominis žygis „Taupiai energetinio savarankiškumo link” netapo vien galynėjimusi su laiku ar suvartotų degalų gramais. Maršruto dalyviai aplankė „Mažeikių naftą” ir net kelias alternatyvaus kuro gamybos įmones – šios žurnalistus itin sudomino. UAB „Aviridis” žygio dalyviams demonstravo, kaip iš miško galima surinkti ir ekologišku biokuru paversti nereikalingas miško atliekas. „Litesko” filialo „Marijampolės šiluma” atstovai demonstravo, kaip biokuras panaudojamas gaminant šilumą. Mažeikių „Rapsoilos” vadovai supažindino su biodegalų gamybos procesu.
Tęs paieškas
Vienas iš pagrindinių žygio rėmėjų – Lietuvos biokuro gamintojų ir tiekėjų asociacijos „Litbioma” prezidentas Remigijus Lapinskas bei asociacijos direktorius Jonas Šimėnas kartu su Lietuvos žurnalistų autoklubo prezidentu Vilūnu teigė planuojantys kitąmet tęsti ne tik automobilių ekonomiškumo, bet ir alternatyvaus kuro arba atsinaujinančių energetikos šaltinių paieškas.