Pasvalietis ekstremalas 43 metų Eugenijus Malinauskas, skrisdamas jam priklausančiu motorizuotu sklandytuvu Kaune vykusioje baikerių šventėje, šiurkščiai ir įžūliai pažeidė įstatymus.
Tai nustatė Lietuvos civilinės aviacijos administracija.
Administracija nubaudė piniginėmis baudomis šio orlaivio savininką E.Malinauską bei panevėžietį pilotą Vygintą Kanclerį, be to, iš pastarojo atimta licencija pilotuoti motorizuotus sklandytuvus.
„Panevėžio rytas” rašė apie birželio 11 dieną Kaune, S.Dariaus ir S.Girėno aerodrome, įvykusį incidentą.
Ten surengtoje baikerių šventėje „Bike Show Millenium 2005” žinomas ekstremalas, Pasvalio rajono tarybos narys E.Malinauskas turėjo atlikti savo mėgstamą triuką – paskraidyti stovėdamas ant motorizuoto sklandytuvo. Jam talkino panevėžietis pilotas V.Kancleris.
Pirmoji triuko dalis praėjo sėkmingai. E.Malinauskas, stovėdamas ant padangėje skriejančio sklandytuvo, mojavo šventės vėliava, vėliau buvo uždegti prie orlaivio pritvirtinti specialūs dūmų užtaisai.
Tačiau sėkmingai baigti pasirodymą nutrūktgalviams nepasisekė. Išjungus variklį, sklandytuvui nepavyko pasiekti piloto nusileidimui pasirinktos aikštelės, jis nukrito ant geležinkelio bėgių ir buvo gerokai aplamdytas.
Laimei, abu sklandytuvu skridę vyrai nesusižeidė, nušokę ant žemės, jie bandė vaizduoti, kad nieko nenutiko, ir net sugebėjo tuo įtikinti dalį žiūrovų.
Per šventę Kaune 34 metų V.Kancleris pirmą kartą pilotavo sklandytuvą, kai šio savininkas buvo įsitaisęs ant sparno. Anksčiau E.Malinauskui, atliekant šį triuką, talkindavo kiti pilotai, tačiau šįkart jie negalėjo dalyvauti.
„Ir pilotas, ir orlaivio savininkas, ir šventės organizatoriai padarė daug šiurkščių pažeidimų”, – „Panevėžio rytui” vakar tvirtino Lietuvos civilinės aviacijos administracijos direktorius Alvydas Šumskas.
Pirmiausia, šventės metu buvo uždrausti bet kokie skrydžiai virš S.Dariaus ir S.Girėno stadiono. Todėl motorizuotas sklandytuvas išvis neturėjo teisės pakilti į orą.
Negana to, šventės organizatoriai elgėsi itin įžūliai – dar prieš sklandytuvo skrydį jį norėjusio apžiūrėti ir išsiaiškinti, kas vyksta, Civilinės aviacijos administracijos inspektoriaus apsaugininkai neprileido artyn, taip pat pasielgta ir su aerodromo vadovu.
Be to, buvo pasibaigęs E.Malinausko motorizuoto sklandytuvo tinkamumo skraidyti pažymėjimas.
Todėl orlaivio vadas V.Kancleris neturėjo teisės kilti į orą.
E.Malinauskas sklandytuvo nebuvo apdraudęs civilinės atsakomybės draudimu, nors tai ir privaloma.
Pasak A.Šumsko, E.Malinauskas jiems aiškino apdrausti sklandytuvo negalėjęs, nes nebegaliojo jo tinkamumo skraidyti pažymėjimas. O pastarasis kainuoja brangiai.
Už šiuos pažeidimus orlaivio savininkui E.Malinauskui paskirta tūkstančio litų, o pilotui V.Kancleriui – 500 litų administracinės baudos.
Negana to, V.Kancleriui teks kuriam laikui pamiršti apie motorizuoto sklandytuvo pilotavimą. A.Šumsko teigimu, Civilinės aviacijos administracijos vadovai nusprendė sustabdyti jo licenciją valdyti tokio tipo skraidymo priemones.
Prie paprasto sklandytuvo vairalazdžių V.Kancleris galės sėsti tik tuomet, kai Civilinės aviacijos administracijoje išlaikys oro teisės egzaminą.
Pasak A.Šumsko, pilotas šiuo atveju pernelyg pasitikėjo sklandytuvo savininku E.Malinausku, o šis jį tiesiog „pakišo”. Tačiau pasvaliečiui ekstremalui Civilinės aviacijos administracija tegali pagrūmoti pirštu.
Vakar V.Kancleris, išgirdęs iš „Panevėžio ryto” korespondentės apie Civilinės aviacijos administracijos sprendimą atimti iš jo licenciją pilotuoti motorizuotus sklandytuvus, sakė esąs nustebęs. Esą, jis išsistudijavęs įstatymus ir yra įsitikinęs, kad tokios bausmės Civilinės aviacijos administracija negali skirti.
„Jei už kiekvieną nesėkmingą nusileidimą būtų atimamos piloto licencijos, nebebūtų kam skraidyti”, – savo kaltės nenorėjo pripažinti V.Kancleris.
Priminus, kad jį Civilinės aviacijos administracija baudžia ne už nesėkmingą nusileidimą, o už neteisėtą pakilimą į orą, panevėžietis paaiškino, jog pasitikėjo šventės organizatoriais, turėjusiais pasirūpinti leidimais skrydžiui.
Vis dėlto V.Kancleris sakė nenusimenąs – ir taip turįs daug užsiėmimų, todėl pastaruoju metu neturi laiko skraidyti. Be to, net ir netekęs licencijos jis gali pilotuoti motorizuotą skraidyklę skrisdamas su antruoju pilotu.
Rasa Stundžienė
„Panevėžio rytas”