Ateinantį savaitgalį Lietuvoje bus karūnuotas mažiausiai degalų naudojantis automobilis
Lietuvos žurnalistų autoklubas kartu su viešąja įstaiga „Saugus ratas” balandžio 28-29 dienomis rengia tradicinį taupumo žygį automobiliais „Energetinio savarankiškumo link”. Pagrindinis jo tikslas – palyginti skirtingų techninių charakteristikų automobilius ekonomiškumo ir ekologiškumo aspektu (įveikus 560 kilometrų ilgio trasą nugalėtojais bus skelbiami ekipažai, sunaudoję mažiausiai degalų). Be to, šio žygio metu bus daug dėmesio skiriama ekologiško kuro – biodyzelino ir etanolio naudojimui ir visai alternatyviajai energetikai.
Užtvankos kainų potvyniui
Vos ne kasdien brangstant benzinui ir dyzelinui, vis svarbesniu transporto priemonės vertinimo kriterijum tampa automobilio kuro sąnaudos. Todėl Lietuvos žurnalistų autoklubo iniciatyva rengiamo tradicinio automobilių taupumo žygio rezultatai turėtų tapti gana svarbiu sufleriu besidairantiems, kokį automobilį įsigyti.
„Rinkdamasis automobilį kiekvienas pragmatiškai mąstantis vairuotojas priekabiai vertina vidutines automobilio degalų sąnaudas. Todėl neatsitiktinai vis labiau populiarėja automobiliai su dyzeliniais varikliais ir dujine įranga benzininiams. Tiesa, patyrę vairuotojai su bet kokiu techniškai tvarkingu automobiliu sugeba važiuoti gana taupiai”, – pastebėjo rengiamo ekonominio žygio vadovas ir vyriausiasis komisaras, Kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros įmonių asociacijos viceprezidentas Gintautas Šlėderis.
Tai, jog svarbiausi veiksniai, lemiantys taupumą, – automobilio agregatų techninė būklė ir vairavimo stilius yra aksioma. Per didelės kuro sąnaudos juntamos ne tik pinigine išraiška – mokant už suvartotus degalus, alyvą, bet ir už remontą dėl intensyvesnio detalių dilimo.
Reveransas alternatyviajai energetikai
Šiemetinio žygio tikslas – ne tik pademonstruoti automobilių galimybes, bet ir atkreipti dėmesį į Lietuvoje sparčiai besivystančią atsinaujinančių energijos šaltinių rinką. Tad žygio metu jo dalyviai ne tik rungsis tarpusavyje, bet ir sustojimų metu susipažins su Lietuvos ūkio objektais, vienaip ar kitaip susijusiais su šiemetiniu žygio šūkiu „Taupiai energetinio savarankiškumo link”. Pavyzdžiui, bendrovė „Aviridis” žygio dalyviams demonstruos, kaip iš miško galima surinkti ir paversti ekologišku biokuru nereikalingas miško atliekas. „Litesko” filiale „Marijampolės šiluma” jiems bus pademonstruota, kaip biokuras naudojamas šilumos gamybai kogeneracinėje elektrinėje. „Rapsoila” supažindins su biodegalų gamybos procesu, o Lietuvos vėjo energetikos asociacijos vadovai Palangoje pristatys studiją apie vėjo jėgainių panaudojimo problematiką.
Lietuvos biokuro gamintojų ir tiekėjų asociacijos prezidentas Remigijus Lapinskas, pats sutikęs dalyvauti šiųmetiniame ekožygyje pastebėjo, jog kuro iš atsinaujinančių šaltinių naudojimas padeda spręsti keletą svarbių problemų, pradedant valstybės energetinės nepriklausomybės stiprinimu ir baigiant apčiuopiamu namų ūkių išlaidų šildymui ir elektrai mažinimu.
„Suomijoje jau dabar 30 proc. elektros energijos gaunama iš atsinaujinančių šaltinių. Švedija 60 proc. šilumos pagamina naudodama „žalią” kurą ir skelbia, kad iki 2020-ųjų metų bus visiškai nepriklausoma nuo naftos bei gamtinių dujų pramonės. Lietuvoje pasiekimai šioje srityje kol kas gana kuklūs, tačiau jau praėjusiais metais beveik 11 proc. šilumos – maždaug 1 mln. megavatų – buvo gauta deginant biokurą. Mūsų asociacijos specialistų skaičiavimais, šiuo metu maždaug 50 proc. energijos galėtume pasigaminti naudodami tuos dalykus, kurie tradiciškai vis dar laikomi „šiukšlėmis”, – pasakojo R.Lapinskas.
Lenktynėse – 13 ekipažų
Likus savaitei iki ekožygio starto, ketinimus dalyvauti jame buvo pareiškę 13 ekipažų, važiuosiančių skirtingų techninių charakteristikų naujais automobiliais. Dauguma jų narių – turintys nemenką patirtį, dalyvavę anksčiau rengtuose taupumo ir ekonomijos raliuose.
„Kauno dienos” žurnalistas šįkart vairuos „Metų automobilio 2006” rinkimuose debiutavusią „Toyota Aygo”, kurios ratus suka tik 1 litro darbo tūrio, 3 cilindrų ekologiškas variklis. Analogišką automobilį, tik papuoštą „Peugeot” simboliais, vairuos kolega iš „Lietuvos žinių”. Žurnalo „Laima” ekipažas važiuos kiek didesnio litražo (1,4) „Renault Clio dCi”.
Realiausiais pretendentais į absoliučiai geriausią rezultatą laikomi bendrovės „Keturi žiedai” komanda, važiuosianti su itin taupia „Audi A2” bei įmonės „Vimota” ekipažas su „Volkswagen Lupo”. Šie automobiliai leidžia tikėtis 100 kilometrų kelią įveikti sudeginus viso labo 3 litrus dyzelino. Trasoje taip pat jėgas išmėgins „Citroen Lietuva” komanda, vairuosianti „Citroen C2”.
Automobilių, turinčių benzininius variklius, kurių darbinis tūris neviršija 1600 kub. cm, klasėje E2 rungsis TV „5 kanalo” ekipažas su „Honda Civic”, „Autoekspreso” bei „Keturių ratų” atstovai su identiškais „Hyundai Getz”.
Vieną galingiausių ekožygio automobilių pristatys „Volkswagen Lietuva” duetas, vairuosiantis „Volkswagen Golf 1,4 Bi-Turbo”.
Jungtinė „Oskaro motorų” komanda, taupumo ir ekologijos rekordų bandys siekti su „Seat Leon 2,0 TDi”, o „Autoerdvės” ekipažas šiame žygyje vairuos labai sparčiai Lietuvoje populiarėjantį „Subaru” automobilį.
Iššūkį vakarietiškoms technologijoms šįkart ketina mesti rusiškais automobiliais „Lada” prekiaujančios bendrovės „Autoverslo automobiliai” komanda.
Beje, jei tik įtempta darbotvarkė nepakeis dabartinių planų, ekožygyje ketina dalyvauti aplinkos ministras Arūnas Kundrotas, kuriam „Toyota” atstovybė Lietuvoje „Tokvila” pasiūlė išbandyti hibridinį modelį „Prius”.
Kadangi nevienodas poreikis degalams užprogramuotas jau pačių automobilių išvystomo galingumo bei kitose techninėse charakteristikose, todėl žygio organizatoriai visus renginyje dalyvaujančius automobilius suskirstė į 7 klases. Numatytos keturios benzinines ir tris dyzelines jėgaines turinčių automobilių klasės.
Draudžiamos bet kokios variklio, pakabos ar kitų mechanizmų ir automobilio dalių modifikacijos. Automobilis turi visiškai atitikti gamyklinį serijinį lygį. Už šio reikalavimo pažeidimą ekipažas iš žygio šalinamas.
560 kilometrų išbandymas
Nustatyti automobilio tikruosius ekonomiškumo parametrus tikimasi įveikus 563 kilometrų ilgio trasą, iš kurių beveik 20 km drieksis žvyro dangos keliais. Visas ekonominio žygio maršrutas, besidrieksiantis bendro naudojimo keliais Vilnius – Semeliškės – Marijampolė – Rietavas – Plungė – Mažeikiai – Palanga, suskirstytas į 3 sekcijas, kuriose bus septyni laiko kontrolės punktai.
„Nors maršrutas ilgas ir varginantis, ypač galvojant ne apie greitą, bet taupų važiavimą, tačiau manome, jog ilgesnis kelias ryškiau atskleis ir automobilių tikrąsias ekonomiškumo savybes, ir pačių žygio dalyvių gebėjimą važiuoti taupiai”, – teigia Lietuvos žurnalistų autoklubo prezidentas Valdas Juozas Vilūnas.
Norint, kad ekonominis žygis netaptų paprastu pasivažinėjimu, įvestas ir varžybiškumo elementas, visada teikiantis papildomų emocijų. Žygio rezultatus lems ne tik sunaudotas degalų kiekis, bet ir laiko normos, t.y. kelyje sugaištas laikas. Įdomu, kad ir baudos šiame žygyje išreikštos ne papildomomis sekundėmis, o papildomomis kuro normomis.
Pavyzdžiui, už fiksuotus kelių eismo taisyklių pažeidimus ekipažas bus baudžiamas papildoma 150 ml kuro bauda, už nustatytos laiko normos nevykdymą (už kiekvieną pavėluotą minutę į laiko kontrolės punktą -100 ml kuro bauda, o už ankstesnį nei numatyta, atvykimą – 50 ml kuro bauda).
Net už saugos diržų neprisisegimą ekipažas bus „premijuojamas” 100 ml kuro bauda už kiekvieną užfiksuotą atvejį. O griežčiausios bausmės numatytos už nepasižymėjimą laiko kontrolės poste. Už tokią pražangą ekipažo laukia net 500 ml papildoma kuro bauda.
Jei net kelių ekipažų rezultatai būtų vienodi, prioritetą įgytų ekipažas, sunaudojęs mažiau degalų kelyje be gautų kuro baudų. Jei ir šie rezultatai sutaptų, nugalėtoją lemtų burtai.