Degalų kaina ir toliau nepaliaujamai kyla. Vakar „Mažeikių nafta” populiariausią 95 markės benziną pabrangino dar 3 centais – iki 3,05 lito už litrą, dyzeliną 4 centais – iki 2,91 lito.
Per šią savaitę didmeninė benzino kaina jau pakilo 5 centais.
Tai reiškia, kad netrukus litras 95 markės benzino degalinėse turėtų kainuoti 3,50 lito. Panašiai tiek dabar kainuoja 98 markės degalai.
Rekordinis brangimas Latvijoje jau sukėlė kainų karus. Lietuvos mažmenininkai neneigia, kad panašiai gali atsitikti ir mūsų šalyje.
Importuoti dar neketina
Naftos kainoms šturmuojant aukštumas, mažmenininkai kol kas neketina importuoti degalų.
Kai kurie degalinių tinklai praėjusiais metais dalį benzino importavo iš Skandinavijos, tačiau tai tebuvo įspėjimas „Mažeikių naftai”.
Didžioji dalis degalinių tinklų produkciją perka iš Mažeikių bendrovės. Kol kas dar nėra susiformavusi logistika bei srautai, kad būtų galima įvežti didelį kiekį degalų iš užsienio.
„Jei degalus atplukdytume tanklaiviais – nėra kur sandėliuoti tokių didelių kiekių, o atsigabenti mažai – neapsimoka. Vežti autotransportu – per brangu, geležinkeliu – nėra techninių galimybių. Taigi kol kas tebeliekame priklausomi nuo „Mažeikių naftos”, – teigė Lietuvos verslininkų, prekiaujančių naftos produktais, sąjungos vadovas Algirdas Liaudanskis.
Be to, mažmenininkai jau yra pasirašę pirkimo sutartis su „Mažeikių nafta”. Už jų nesilaikymą naftos perdirbimo įmonė sugriežtino baudas.
Tai jau sukėlė kai kurių verslininkų nepasitenkinimą.
Latvijoje – degalinių karai
Kylant naftos kainoms, Latvijoje jau kilo karai tarp degalinių. Didieji prekybos naftos produktais tinklai „Statoil Latvija” ir „Neste” benziną parduoda beveik didmeninėmis kainomis.
Į šią kovą sureagavo ir kiti degalinių tinklai. Todėl kaimyninėje šalyje 95 markės benzinas yra pigesnis 30 centų nei Lietuvoje.
Į tokį kainų karą atkreipė dėmesį ir Latvijos konkurencijos taryba. Mat smulkieji degalinių tinklai jau susidūrė su sunkumais realizuojant benziną.
„Latvijoje kainos mums atrodo absurdiškai. Per visą darbą „Mažeikių naftoje” nė karto nesu matęs tokio nuožmaus kainų karo, koks dabar yra kaimyninėje šalyje”, – sakė vienintelės Baltijos šalyse naftos perdirbimo įmonės atstovas Giedrius Karsokas.
Ginčai – ir dėl nuolaidų
Degalų prekeiviai neneigia, kad panašus kainų karas gali įsiliepsnoti ir Lietuvoje. Mat kontrabandos srautai vis dar išlieka dideli, daugėja dujomis varomų mašinų.
„Kainų karo galimybės negalėčiau paneigti. Kalbant kariniais terminais, pakanka nuolaidų sprogimo rinkoje.
Degalinių tinklai nuolaidas didina itin sparčiai. Vieną dieną tai gali sprogti”, – įsitikinęs automatinių degalinių tinklo „Neste Lietuva” mažmeninės prekybos vadovas Ringaudas Steikūnas.
Pasak jo, rinka Latvijoje ir Lietuvoje skiriasi.
Milijoną gyventojų turinčioje Rygoje į kainų skirtumą sureaguojama gana greitai, o mūsų šalies mažesniuose miestuose kainos tebelieka labai skirtingos.
Pavyzdžiui, Vilniuje ir Šilalėje benzino litro kaina gali skirtis 20 centų ir daugiau.
Brangimo priežasčių – daugybė
Nafta pasaulio biržose brangsta dėl augančios įtampos tarp Jungtinių Tautų ir Irano. Vienam didžiausių naftos eksportuotojų Iranui gali būti įvesti tam tikri apribojimai, nes stiprėja įtarimai, kad šalis ketina kurti branduolinį ginklą.
Iranui JAV jau grasina kariniais veiksmais, o į tai suskubo sureaguoti tarptautinė rinka.
Dar viena naftos tiekėja – Nigerija yra purtoma politinės krizės.
Naftos kainos rekordines aukštumas šturmuoja ir dėl naftos poreikio Azijos šalyse bei didelio suvartojimo pačioje Amerikoje.
Be to, sinoptikai prognozuoja, jog JAV kils rekordinis skaičius uraganų ir tornadų. O tai irgi daro įtaką naftos kainai.