Ką dar turėtų iškrėsti pasieniečiai, kad Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) vadas generolas Saulius Stripeika pasitrauktų iš posto?
Nors į Europos Sąjungos teritoriją iš Rusijos per spragą Nidos pasienio kontrolės poste vienas po kito nekliudomai skrieja automobiliai, generolo kėdė nekliba.
Prieš kelias savaites šį postą nekliudomas pervažiavo „Rubicon group” vadovai, o vakar – Lietuvos ir Suomijos piliečiai.
Nidos pasienio kontrolės postas priklauso Pakrančių apsaugos rinktinei, kuriai anksčiau vadovavo S.Stripeika.
Po šių incidentų puse lūpų prabilta, kad tokios spragos pasienyje atsiveria su pačių pareigūnų žinia ir yra įprastas jų papildomo uždarbio šaltinis.
Prie posto neišvydę pasieniečių, vairuotojai kerta valstybės sieną. Netrukus juos sulaiko policininkai. Pagrasinę bauda už neteisėtą sienos kirtimą, pareigūnai išsireikalauja kyšio, kuriuo pasidalija su pasieniečiais.
Pasienyje statomos užtvaros
Vakar buvo sustiprintos Nidos pasienio kontrolės posto pozicijos. Atvežę metalines užtvaras, darbininkai pastatė jas ir iš Lietuvos, ir iš Rusijos pusės.
Iki šiol į postą vedančiuose keliuose eismą reguliavo pakeliami užtvarai. Tačiau jie užkerta eismą tik viena kelio juosta. Kad vairuotojai netaranuotų metalinių užtvarų, jų stovai buvo sutvirtinti didžiulėmis plytomis.
Puolė gaudyti pažeidėjų
Papildomų apsaugos priemonių griebtasi tik po to, kai trečiadienio vakarą iš Kaliningrado pusės atvažiavęs automobilis nepatikrintas pervažiavo pasienio postą.
Automobilio ir jo keleivių nespėjo patikrinti nei pasieniečiai, nei muitininkai.
Vairuotojas nereagavo į „Stop” ženklą ir raudoną šviesoforo signalą.
Apie sienos pažeidėją iškart buvo informuoti Pakrančių apsaugos rinktinės vadovai, Neringos policijos komisariatas ir Alksnynės poste budintis pareigūnas.
Pažeidėjų automobilį „Mercedes-Benz S 320” tarnybine mašina vijosi pasienio posto pareigūnai.
Buvo pasitelktos ir uostamiesčio policijos pajėgos – patruliai nuskubėjo į abi keltų perkėlas.
Po apklausos paleido
„Mercedes” buvo sustabdytas Alksnynės poste, kuriame įvažiuojant į Kuršių neriją renkamas ekologijos mokestis.
Automobilį vairavo 43 metų verslininkas klaipėdietis Olegas Anisimenka. Kartu važiavo 32 metų Vadimas Piazenka ir du Suomijos piliečiai – 53 metų Kimmo Savo ir 55 metų Jakinenas Veiko.
Po apklausos visi keturi buvo paleisti. „Lietuvos ryto” žiniomis, abu suomiai, dirbantys laivų statybos versle, vakar 15 valandą iš Palangos oro uosto išskrido į namus.
Rinktinės vadas nesitrauks
Pakrančių apsaugos rinktinės vadas Vainius Butinas teigė esąs šokiruotas ir negalėjo paaiškinti, kodėl per tokį trumpą laiką pasienyje kilo antras skandalas.
„Tai labai negerai, labai negerai”, – vis kartojo V.Butinas, suabejojęs savo pavaldinių ir savo paties kompetencija.
Rinktinės vadas teigė, kad būtina išanalizuoti budėtojų veiksmus. Antradienio vakarą budėjo ta pati pamaina, kuri prieš kelias savaites pražiopsojo ir bendrovės „Rubicon” vadovų automobilį.
Tačiau V.Butinas vakar neatsakė, ar neketina pasitraukti iš pareigų.
Lauks tyrimo rezultatų
Vakar „Lietuvos ryto” paklaustas, ar pats neketina atsistatydinti, S.Stripeika vengė tiesaus atsakymo: „Jei ministras man pareikš nepasitikėjimą, nieko kita neliks.
Viskas priklausys nuo tyrimo rezultatų”.
Po incidentų pasienyje vidaus reikalų ministras Gintaras Furmanavičius pavedė atlikti tarnybinį patikrinimą.
Vakar jis užsiminė, kad dalis atsakomybės už tokį aplaidumą teks ir VSAT vadovui.
„Žinoma, šį kartą vertinsime ir tarnybos vadovybės atsakomybę”, – „Lietuvos rytui” pareiškė ministras.
Tačiau ministras iškart patikino, kad S.Stripeikai rimti nemalonumai negresia: „Manau, kad tarnybinio patikrinimo medžiagoje nebus tokių dalykų, dėl kurių VSAT vadovas turėtų pasitraukti”.
Atliks neeilinę atestaciją
VSAT vadovą griežčiau kritikavo Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Alvydas Sadeckas.
„Abiejuose incidentuose dalyvavo ta pati pamaina. Visi pareigūnai – ne naujokai. Po pirmo karto VSAT vadovas pranešė, jog priemonių yra imtasi, išvados padarytos, atsakingi pareigūnai nubausti – tiesa, švelniai. Ir štai – vėl tas pats”, – piktinosi A.Sadeckas.
Seimo komitetas greičiausiai siūlys atlikti visos Pakrančių apsaugos rinktinės pareigūnų neeilinę atestaciją.
„Akivaizdu, jog būtina padidinti atsakomybės lygį. Paties VSAT vado atsakomybę šioje situacijoje aš tikrai įžvelgiu”, – sakė A.Sadeckas.
Marga generolo praeitis
S.Stripeika į vidaus reikalų sistemą atėjo dirbti 1993-iaisiais. Tuo metu jis dirbo policijoje.
1998 metais tapo Šiaulių pasienio rinktinės vadu, o 2003-iaisiais ėmė vadovauti Pakrančių apsaugos rinktinei.
„Lietuvos ryto” šaltinių teigimu, S.Stripeika buvo skandalingojo VSAT vado Algimanto Songailos aplinkos žmogus.
Tuo metu, kai S.Stripeika vadovavo Šiaulių rinktinei, jai priklausančioje Biržų užkardoje kilo neregėtas skandalas.
Pareigūnai į kalėjimą pasodino beveik visus šios užkardos pasieniečius, kurie autobusais į Lietuvą veždavo nelegalus iš Moldovos.
Vakarų valstybių pareigūnai ilgai stengėsi atkreipti savo kolegų Lietuvoje dėmesį į didžiulio masto korupciją Biržuose, tačiau į šias pastangas nebuvo reaguojama.
Po to, kai S.Stripeikos vadovaujamos Šiaulių rinktinės pastatas buvo suremontuotas už solidžias Europos paramos lėšas, čia apsilankė auditoriai.
Tačiau rinktinės vadui pavyko išvengti nemalonumų.