Civilizacijos naujovės ir netektys

Civilizacija atnešė naujovių, tačiau kartu ir trūkumų. Žmonės pradėjo skubėti, greičiau kalbėti, nyko retorikos, arba iškalbos, menas.

Kai XIX amžiaus viduryje amerikietis Samuelis Morzė išrado telegrafą ir sukūrė Morzės abėcėlę, mažiau imta rašyti laiškų.

Išradus bevielį ryšį – radiją, ypač palengvėjo laivyno darbas. Laivuose atsirado radistai. Dabar jie jau beveik išnyko.

Susirašinėjant radiotelegrafu, nyko gražbylystė. Radiogramoje trumpai reikėjo sutelkti kuo daugiau informacijos. Buvo sukurtas oficialus Q kodas. Naudojantis trijų raidžių kombinacija (jų buvo per šimtą), perduodavo informaciją, susietą su laivyba.

Dar buvo pusiau oficialus radistų žargonas. Mintis buvo galima išreikšti keliomis raidėmis ar skaičiais. Pavyzdžiui, 73 reiškė geriausius linkėjimus, BK – nutilk, 99 – eik velniop, 88 – bučiuoju.

Kelių šimtų santrumpų nebuvo įmanoma prisiminti. Leistos kodų knygos ir enciklopediniai santrumpų žodynai.

Juose, be radijo ryšio santrumpų, buvo pateikti ir įvairūs kiti su laivyba susiję terminai. Vienas iš tokių žodynų buvo Eriko Suliveno „Jūrinis enciklopedinis žodynas” (The Marine Encyclopaedic Dictionary, by Eric Sullivan).

Galvosūkiai dėl trumpinių

Kai laivai plaukė į paskyrimo uostą, kapitonas radijo bangomis palaikė ryšį su agentu uoste. Radiograma būdavo pasirašoma pilnai arba laikantis telegrafinio žargono.

Kapitono pasąmonėje dažnai vykdavo kova tarp etiketo ir telegrafinio žargono. Dar mokykloje mus mokė, kad kreipinys negali būti trumpinamas. Nepadoru žodį „gerbiamasis” rašyti tik „grb”. Baigęs tekstą kapitonas paprastai pridėdavo žodį „pagarbiai” (best regards). Tą teiginį trumpino – BRGDS.

Apie laivo perspektyvas atplaukus į uostą, agentai dažnai atsakydavo raidėmis GWWP. Tik tapęs kapitonu, tų raidžių reikšmės nesupratau ir net neradau žodyne. Vėliau išsiaiškinau, kad tai reiškia „Dievo valia ir orui leidžiant” (God Willing – Weather Permiting). Kiti agentai dar pridėdavo AGW. Tai reiškė, kad „viskas eisis gerai” (All going Well). Trumpinius ypač mėgo jaunesni agentai. Kai kurie patys jų prisigalvodavo.

Apie trumpinius su humoru

Apie panašius trumpinius humoro skyrelyje rašė ir vienas anglų jūrinis žurnalas.

Buvo pateiktas skelbimas. Jame siūlė jūrininkams specialią aukšto intensyvumo treniruotę (Special high intensity training). Sutrumpintai tai skambėjo SHIT. Net nepatogu versti, bet tai reiškia „šūdas”.

Toliau skelbime kursų lankytojams buvo žadama „more SHIT, that anyone else” (duosime daugiau šūdo, nei kas nors kitas).

Toliau teigta, kad kursantai gali būti įtraukti į kitą tų pačių kursų skyrių, kur įvertinama samdomoji programa (Departamental employee evaluation programs). Sutrumpintai tai yra DEEP. Prisiminus, kad programos santrauka yra SHIT, išeitų – gilus šūdas.

Skelbimą pasirašė kursų direktorius – Boss in general (sutrumpintai BIG). Prisiminus, kaip trumpinami kursai, išeina BIG SHIT, arba didelis šūdas.

Taip anglai šaiposi patys iš savęs ir iš trumpinių.

Tarptautinis signalų kodas

Dabartinės kartos jūrininkams sunku net įsivaizduoti, kaip palaikė ryšį laivai iki radijo išradimo.

Jau senovėje įvairių valstybių karo laivai turėjo savo vėliavų signalus. Tai ypač padėdavo jūrų mūšiuose.

Vystantis tarptautinei prekybai, ypač svarbi tapo signalizacija tarp laivų ir su krantu. Tai padėdavo nugalėti ir kalbos barjerus.

Įvairūs vėliavų signalai pradėti kurti XIX a. pradžioje. Pirmąjį tarptautinį vėliavų kodą sukūrė Didžiosios Britanijos prekybos ministerija 1855 metais. Buvo naudojama 18 vėliavėlių. Dviejose storose knygose buvo išspausdinta net per 70 tūkstančių signalų sąvokų.

Vyresnės kartos šturmanai dar prisimena navigacinėje kabinoje gulinčias dvi didžiules knygas. Jaunystėje mėgdavome jas paskaitinėti ieškodami keistesnių signalų. Pavyzdžiui, gal turite parduoti mums šiek tiek tabako? Arba – ar ėmėte (matavote) saulės aukštį vidurdienį?

Uždarydavo jūrininkus

Vieną senojo kodo signalą paminėsiu smulkiau. Tai vėliavėlių R ir X signalas (R – raudoname fone geltonas kryžius, X – baltame fone mėlynas kryžius). Iškeltos kartu jos reiškė: „Laive maištas, reikalinga ginkluota policijos pagalba”.

Kam toks signalas buvo reikalingas? XIX amžiuje sparčiai vystėsi Australija ir labai trūko darbininkų. Tuo metu krante gyvenimas buvo geresnis ir lengvesnis nei burlaiviuose. Atplaukus laivams į uostą, eiliniai jūreiviai dažnai pabėgdavo iš jų. Pasamdyti naujų jūreivių buvo neįmanoma.

Norėdama išvengti „kadrų nutekėjimo”, vadovybė išprovokuodavo incidentą. Tada kviesdavo policiją ir jūreivius, kol laivas būdavo kraunamas, uždarydavo į vietinį kalėjimą. Išplaukimo dieną gubernatorius paskelbdavo amnestiją, ir policija jūreivius palydėdavo į laivą ir palinkėdavo gero vėjo.

Tokią situaciją vaizdžiai aprašė žymus rusų keturstiebio barko „Tovarišč” kapitonas D.A.Luchmanovas. Jis XIX a. dirbo kliperiuose ir plaukiojo į Australiją.

Nesusipratimas „Meridiane”

Klaipėdos jūreivystės mokyklos mokomajame burlaivyje „Meridianas”, kuris išmetęs inkarą 1952 metų vasarą stovėjo Klaipėdos reide, priešais Danės žiotis, kursantai buvo mokomi signalizacijos abėcėlės.

Grupei vadovavo tuo metu laive dirbęs, vėliau tapęs garsenybe buriuotojas Osvaldas Kubiliūnas. Jis turėjo gerą humoro jausmą ir buvo drąsus. Parinko minėtą R-X signalą ir kursantas pakėlė tas vėliavėles. Kol kita grupė ieškojo kodo ir atsakymo, šiek tiek užtruko.

Staiga prie borto priplaukė pasieniečių kateris. Ant denio užšoko karininkas ir suriko: „V čiom delo” (kas atsitiko). Jam buvo paaiškinta, kad laive vyksta pratybos. Karininkas pagrasino ir liepė kuo greičiausiai nuleisti, kaip sakė „tą kvailą signalą”.

Tais gūdžiais Stalino laikais toks nekaltas signalas galėjo baigtis ir liūdniau.

Nebesumezga ir mazgo

Storų signalinių kodų knygų seniai nebėra.

1964 metais įsigaliojo naujas Tarptautinis signalų kodas. Jame žymiai mažiau signalų. Jie susieti tik su laivybos saugumo ir žmogaus gyvybės apsaugos jūroje konvencijų reikalavimais.

Prasidėjus elektroninės informatikos erai, vėliavėlių niekas nebekelia. Jau ne visi jūreiviai, o dažnai ir išsilavinę šturmanai, moka jas iškelti. Šiuolaikiniai jūrininkai negali sumegzti ir šoto mazgo.

Keičiasi žmonių kartos, o kartu ir jų veiklos būdas. Tai liūdna ir graudu.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Įvairenybės su žyma , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.