Klaipėdos uoste jau dirba ekspertai iš Jungtinių Amerikos Valstijų. Iki šių metų gruodžio 15 d. turi būti įvykdytas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto apsaugos techninės pagalbos projektas, kuriam JAV skyrė daugiau kaip 1 milijoną litų.
Penkių ekspertų grupė dirbti Klaipėdoje pradėjo birželio 6 d. Per dvi savaites jie apžiūrėjo visus šio uosto terminalus. Netrukus atvyks dar du ekspertai.
Konkursą laimėjo SAIC
Subsidijos teikimo sutartis tarp Lietuvos susisiekimo ministerijos ir JAV Prekybos ir plėtros agentūros (USTDA), atstovaujančios JAV vyriausybei, buvo pasirašyta pernai rugsėjo 7 d. Jos pagrindu Klaipėdos valstybinio jūrų uosto apsaugos techninės pagalbos projektui parengti skirta 415 tūkst. JAV dolerių subsidija. Projektas rengiamas atsižvengiant į Tarptautinio laivų ir uosto įrenginių apsaugos kodekso (ISPS), skirto kovai su terorizmu, reikalavimus.
Dėl tokios studijos rengimo JAV buvo paskelbtas konkursas. Jame dalyvavo 16 įvairių kompanijų. Lietuvos susisiekimo ministerija pavedė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai parinkti rangovą tokiam darbui. Tuo tikslu Uosto direkcijoje buvo sudaryta komisija, kurios pirmininku paskirtas direktorius bendriesiems reikalams Algirdas Dulkė.
Komisija konkurso nugalėtoja pripažino JAV Tarptautinę mokslo taikymo korporaciją (Science Applications International Corporation, SAIC). Tokiam pasirinkimui pritarė ir USTDA. Tad šiemet gegužės 23 d. tarp SAIC ir Lietuvos susisiekimo ministerijos buvo pasirašyta sutartis. Ją ministerijos įgaliotas pasirašė Uosto direkcijos generalinis direktorius Sigitas Dobilinskas. Su SAIC už darbą atsiskaitys USTDA.
Penkių SAIC ekspertų grupė darbą Klaipėdos uoste jau baigia. Netrukus atvyks informacinių technologijų, verslo specialistai, kurie dirbs savaitę, o rugpjūčio mėnesį – ir ISPS kodekso specialistai.
Ekspertų užduotis – pirma įvertinti Klaipėdos uoste turimas saugos sistemas, o paskui pateikti rekomendacijas, ką dar reikia padaryti.
Pasaulinio garso kompanija
Paklaustas, kodėl buvo pasirinkta būtent SAIC, A. Dulkė atsakė, kad pirmiausia todėl, jog jos veikla yra įvairialypė. Kompanija turi 45 tūkstančius darbuotojų visame pasaulyje ir per metus gauna apie 6,7 milijardo JAV dolerių pajamų.
Ši JAV korporacija jau 25 metus atlieka apsaugos įvertinimo darbus, nustatydama pavojus ir pažeidžiamas vietas, jau 13 metų kuria bendras uosto ir žemyno apsaugos sistemas.
Be stambių projektų JAV uostuose ir Ramiojo vandenyno regionuose, SAIC prieš prasidedant 2004 metais vasaros olimpinėms žaidynėms Atėnuose, Graikijoje, instaliavo 32 mln. JAV dolerių vertės apsaugos sistemą.
SAIC organizuoja su ISPS reikalavimais susijusius mokymus. Pasak A. Dulkės, SAIC suformavo pasaulinio lygio vietinės ir tarptautinės patirties turinčių darbuotojų komandą, galinčią visiškai patenkinti Klaipėdos uosto apsaugos techninės pagalbos projekto poreikius. Ji gali pateikti jūrinės, fizinės apsaugos, informacinių technologijų tinklo vertinimus, teikti uosto veiklos, poveikio aplinkai rekomendacijas, mokyti apsaugos darbuotojus.
Panašus saugumo lygis
Klaipėdos uosto apsaugos techninės pagalbos projektui vadovauja SAIC jūrinės apsaugos direktorius, didelę patirtį turintis apsaugos ekspertas Stivenas O’ Malis (Steven O’Malley). Beje, jis vadovauja tarptautinei organizacijai, kuriančiai standartizacijos projektą, susijusį su ISO standartais uosto įrenginių apsaugos srityje. Įvairiose pasaulio šalyse jis skaito paskaitas šia tema.
Duodamas interviu S. O’ Malis sakė, jog atliekant Klaipėdos uosto apsaugos studiją vertinamas ir dabartinis uosto įrenginių saugumas, ir tai, kokios apsaugos reikės uostui, turint omenyje jo plėtrą. Tikslas – sukurti tokį apsaugos lygį, kuris pasiteisintų ir būsimuose terminaluose. Vertinama ne tik paties uosto, bet ir netoli jo esančių miestelių veikla, ir pats verslas.
S. O’ Malis teigia, jog, palyginus Klaipėdos uostą su panašiais JAV uostais, saugumo požiūriu visų lygis panašus. Kaip ir kituose uostuose, taip ir Klaipėdoje vienų terminalų saugumo lygis geras, kitų prastesnis. Jam nuostabą kėlė Klaipėdos uosto terminalo darbuotojai, maną, kad pas juos daug kas yra blogai. Pasak pono Malio, ekspertams amerikiečiams taip neatrodo.
Paklaustas, ar vertinant Klaipėdos uosto saugumą daugiausia dėmesio skiriama saugumui terorizmo atžvilgiu, S. O’Malis atsakė: „Apsaugos ekspertams ne tiek svarbu, kodėl uoste kilo gaisras, svarbiausia, kaip veikia apsaugos sistema, kaip reaguojama į incidentą, kaip likviduojamos jo pasekmės. Be abejo, terorizmo atveju reikalinga didesnė policijos pagalba”.
Padeda subrangovai
Rengdama Klaipėdos uosto apsaugos techninės pagalbos projektą SAIC pasamdė dvi kompanijas subrangovėmis. Tai „Donet Baltic”, viena iš pirmaujančių Europos kompanijų informacinių technologijų ir telekomunikacijų srityje. Ji turi atstovybes Austrijoje, Didžiojoje Britanijoje, Vokietijoje. Klaipėdos uoste šios kompanijos atstovas teiks konsultacijas dėl programinės įrangos, įvertins informacinių technologijų sistemą.
Verslo apsaugos srityje SAIC subrangovė – JAV transporto grupė „Mercator”. Ji teiks techninę pagalbą, susijusią su uosto dokumentacija. Pavyzdžiui, jeigu labai ilgai forminama krovinio gabenimo į uostą procedūra, tai kenkia ir verslui, ir uosto saugumui, nes susidaro krovinių eilės. Jeigu kroviniai juda tolygiai, geresnė ir jų apsauga, ir uostas daugiau uždirba.
Vidmantas Mažiokas
„Vakarų ekspresas”