Brangstantys degalai sekina kantrybę

Būtiniausių maisto produktų gamintojai jau rudenį planuoja didinti savo produkcijos kainą – taip elgtis juos verčia nuolat brangstantis kuras.

Tačiau didžiausių Lietuvoje prekybos tinklų atstovai „Vakarų ekspresui” teigė ne tik neketinantys didinti produktų kainų, bet priešingai – kai kurie jų pardavinės prekes už mažiausią kainą nepriklausomos Lietuvos istorijoje.

Dėl degalų kainų augimo ir esą nieko dėl to nedarančios Vyriausybės šiandien pasiaiškinti ant kilimėlio į Seimą kviečiamas laikinasis ūkio ministras Petras Čėsna.

Diktuoja rinka

Joninės bus ta riba, po kurios benzino ir dyzelino kainos pasieks rekordą – jos šoktels iki 3 litų už litrą ir daugiau.

„Stengsimės nesugadinti žmonėms nuotaikos prieš Jonines, dar kelias dienas prilaikysime kainas, tačiau po švenčių tiek benzino, tiek dyzelino litras gali kainuoti tris litus ir daugiau. Teoriškai ši riba jau turėjo būti pasiekta, atsižvelgiant į tai, kiek pakilo didmeninės „Mažeikių naftos” kainos”, – šią savaitę po savaitgalį padidėjusių degalų kainų sakė degalinių tinklo „LUKoil Baltija” generalinio direktoriaus pavaduotojas mažmeninei prekybai Romas Turlinskas.

„Vakarų ekspreso” paklaustas, kas lemia naftos produkcijos kainų augimą ir ar šis reiškinys prognozuojamas ir ateityje, AB „Mažeikių nafta” atstovas spaudai Giedrius Karsokas atsakė, jog viską lemia veiksniai pasaulinėje rinkoje.

„Kainos kyla visame pasaulyje, todėl bendrovė turi atsižvelgti į naftos rinkos dėsnius, veikti pagal visame pasaulyje priimtas šio verslo taisykles. Pagal tai ir nustatomos degalų didmeninės kainos”, – sakė G. Karsokas.

Jis paskaičiavo, kad jei šiandien litras populiariausios markės benzinas kainuoja 2 litus 96 centus, tai „Mažeikių nafta” uždirba apie 1 litą 28 centus. „Uždirba mažmenininkai, visa kita – mokesčiai. Todėl JAV kuro kainos ir atrodo mažesnės, nes ten mokesčiai mažesni”, – paaiškino „Mažeikių naftos” atstovas.

Kamantinės ministrą

Kuro kainų šuoliai tapo priežastimi į parlamentą kviestis laikinąjį ūkio ministrą, kuriam, pasak kvietimo iniciatorių – Seimo opozicijos, bus pateikta keletas klausimų.

„Teirausimės, ar Vyriausybė žada ką nors daryti, ar tenkinsis esama situacija, ar turi numačiusi kokių nors būdų, kaip amortizuoti kuro kainų šuolius. Mūsų netenkina dabartinė Vyriausybės olimpinė ramybė, kadangi dėl kylančių degalų kainų atsiranda aibė problemų, tai – grandininis reiškinys”, – „Vakarų ekspresui” sakė Seimo liberalcentristų frakcijos seniūnas Algis Čaplikas.

Opozicijos įsitikinimu, Vyriausybei reikėtų mažinti akcizo mokesčius, nes šiuo metu akcizas esąs neadekvatus ir nustatytas atsižvelgiant vien tik į Europos Sąjungos (ES) reikalavimus.

„Akcizas padidintas neatsižvelgus, koks yra pajamų skirtumas tarp Lietuvos ir ES senbuvių. Norint palengvinti gyventojų padėtį, būtina mažinti akcizus arba gyventojų pajamų mokestį, geriausia juos abu. Tačiau tam reikia politinės valios, reikia gauti leidimą iš ES, o ne tuščio politikavimo”, – teigė A. Čaplikas.

Erzina vežėjus

Labiausiai veiksniai naftos rinkos fronte kelia nerimą Lietuvos vežėjams. „Tai smūgis ne tik vežėjams, bet ir visai ekonomikai – tokio brangimo kaštai guls ant kiekvieno žmogaus pečių”, – sakė nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava” prezidentas Algimantas Kondrusevičius.

Minėtos asociacijos atstovas spaudai Anatolijus Jakimovas mūsų dienraščiui teigė, kad „Linava” savo ruožtu kol kas neketina kreiptis į Vyriausybę.

„Mes negalime padaryti jokios įtakos. Tačiau situacija bauginanti, nes brangstantis kuras neišvengiamai atsilieps vežėjų paslaugų išlaidoms, todėl anksčiau ar vėliau vežėjai privalės kaip nors kapanotis iš tos situacijos. Dėl esančios didelės konkurencijos kol kas jokių pokyčių nenumatoma”, – sakė „Linavos” atstovas.

Jis pastebėjo, kad kuro kainos Lietuvoje ir gretimose Baltijos šalyse skiriasi nežymiai: Lenkijoje už litrą populiariausio benzino, pavertus mūsų valiuta, mokami 3 litai, Latvijoje – 2 litai 72 centai, o Estijoje – 2 litai 71 centas.

„Tačiau paradoksalu, kad latviai ir estai kurą perka iš tos pačios „Mažeikių naftos”, tačiau pigiau nei degalai parduodami lietuviams”, – stebėjosi A. Jakimovas.

Reikia ūkio plėtros

Banko „NORD/LB Lietuva” vyriausiasis analitikas Rimantas Rudzkis pastebėjo, kad gamintojų kantrybė jau greitai turėtų trūkti ir šie bus priversti didinti savo produkcijos kainas.

„Dar kai kas mano, kad degalų kainos grįš į ankstesnes vėžes, tačiau tie, kurie taip nemano, bus priversti skaičiuoti iš naujo. Susidariusi situacija turi būti svarstoma valstybiniu lygiu. Vyriausybei reikia rūpintis ne kainų reguliavimu, o ūkio plėtra, sudaryti sąlygas ūkiui augti, žmonėms uždirbti daugiau”, – „Vakarų ekspresui” sakė R. Rudzkis.

Jis patikino, kad šiuo atveju daug kas susiję su Lietuvos prisijungimu prie euro zonos, kadangi šis procesas privalo būti susijęs ir su minėtu ūkio augimu.

Nervai – įtempti

Gamintojų tarpe – nevienodos nuotaikos: vieni teigia būsią priversti jau nuo rudens didinti produkcijos kainas, kiti teigė to nedarysią.

Pasak mėsos perdirbimo bendrovės „Agrovet” direktoriaus Augenijaus Gudžiūno, kurį laiką produkcijos kainos nebus didinamos dėl įsipareigojimų, numatytų pasirašytose sutartyse.

„Tačiau kylančios kuro kainos neigiamai atsilieps pelnui, sąnaudoms. Be abejonės, mūsų produkcijos kainos kils, mes būsime priversti tai daryti. Šis procesas vyks etapais, po truputį, didelių šuolių nebus. Kainų kilimas spręsis per mėnesį”, – mūsų dienraščiui sakė įmonės direktorius.

Bendrovės „Klaipėdos duona” komercijos direktorė Kazė Kiaupienė „Vakarų ekspresui” teigė, kad įmonė kol kas taip pat neketina didinti kainų, „kadangi yra kantriai laukiama, kada tas kuro kainų kilimas sustos”.

„Jei mes pakelsime kainas, pirkėjas nebeturės perkamosios galios. Mes galime ir be pelno pabūti, svarbu, kad pirkėjas liktų patenkintas”, – sakė K. Kiaupienė.

Anot UAB „Pieno žvaigždės” valdybos pirmininko Juliaus Kvaraciejaus, dėl kuro kainų šuolių tarp gamintojų vyrauja įtampa.

„Nuo degalų sąnaudų mūsų produkcijos savikaina priklauso tiesiogiai. Aišku, kad didėjančias kuro kainas lemia naftos barelio kainos augimas ir stiprėjantis doleris. Stebėsime tendencijas, tačiau artimiausiais mėnesiais jokių žingsnių nesiimsime”, – „Vakarų ekspresui” sakė J. Kvaraciejus.

Įkvepia rekordams

Įdomi situacija susiklostė mažmenine prekyba besiverčiančių bendrovių gretose – tiek prekybos tinklo „Iki”, tiek „VP Market” atstovai sakė produktų kainų didinti nesiruošiantys, atvirkščiai – nusiteikę jas mažinti.

Pasak „VP Market” valdybos pirmininko Igno Staškevičiaus, kylančias kuro kainas bendrovė priima kaip iššūkį. „Kuras brangsta iki rekordiškai didelių sumų, o mes sieksime kito rekordo – mažinsime kai kurių prekių kainas iki mažiausių per visą Lietuvos nepriklausomybę”, – „Vakarų ekspresui” sakė I. Staškevičius.

Jis teigė, kad įmonė ieškos vidinių rezervų, gerins valdymo lygį bei darys viską, kad gamintojai nekeltų savo produkcijos kainų.

Prekybos tinklo „Iki” atstovas spaudai Tomas Vaišvila mūsų dienraščiui sakė, kad kelti produktų kainas nėra bendrovės tikslas.

„Daug ką lemia konkurencija. Kai kainas ruošis didinti gamintojai, bus derimasi dėl sąlygų, ieškoma kompromiso. Šiuo atveju labiau verta mažiau uždirbti, tačiau išlaikyti savo klientus”, – sakė T. Vaišvila.

Denisas Nikitenka

„Vakarų ekspresas’

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.