Klaipėdos universitete vaidybos egzaminą išlaikė ir antrąjį kursą baigė 17 studentų.
Ši vaidybos laida Menų fakultete – trečia. Ji yra gausiausia iš visų buvusiųjų. Pirmoji aktorių laida buvo išleista 1980 m., ją baigė 16 studentų. Antrąją 1996 m. pabaigė tik 7 studentai. Visų trijų aktorių laidų režisieriai buvo tie patys – Povilas Gaidys ir Elena Savukynaitė. Pirmosios dvi aktorių laidos buvo ruošiamos Klaipėdos dramos teatrui.
Duoda garantiją
Režisūros katedros vedėja ir scenos kalbos dėstytoja Danutė Vaigauskaitė pasakojo, kad šiais laikais į teatrą nori eiti tik nedaugelis. Aktoriams darbo mažai. Vilnius kiekvienais metais ruošia aktorius, kurie tampa bedarbiais, nereikalingais žmonėmis.
Tačiau jeigu aktorius sugeba save realizuoti visapusiškai, jam užtenka pragyvenimui. Galimybių yra daug: spektakliai vaikams, kalėdinės eglutės. Naujametis periodas – tai aukso kasyklos.
Daugelis antrosios laidos aktorių vaidina Klaipėdos teatre, vienas kitas išvažiavęs į užsienį. Tačiau ne visiems studentams gali pavykti įsidarbinti dramos teatre, kai kas taps laisvu menininku. Dabar teatruose darbas bus pagal sutartis. Aktorius turės įrodyti, kad sugebės dirbti ir kitą sezoną.
Šis aktorių kursas surinktas Klaipėdos ir Panevėžio dramos teatrų prašymu. Jiems reikia naujų aktorių. Patiems studentams nėra didelio skirtumo, kuriame teatre vaidins, – svarbiausia vaidinti. „Šimts juos žino, kaip ten bus, bet mes jau duodame tam tikrą garantiją dėl įdarbinimo, – kalbėjo P. Gaidys. – Šiais laikais aktoriui pragyventi sunku, tačiau kas nori, gali. Turi stengtis pats, o ne laukti, kol kažkas kažką pasiūlys. Gyvenimas juos pamokys.”
Įstojo ir liko
Į šias vaidybos studijas prašymų studijuoti buvo apie šimtą. Tačiau ne visi atvyko, todėl norinčiųjų buvo trys į vieną vietą. Atrinkti buvo tie, kurie labiausiai veržėsi į teatrą. Įstojo septyniolika – devynios merginos ir aštuoni vaikinai. Tiek išliko iki dabar.
Norint įstoti, reikėjo laikyti stojamuosius egzaminus. D. Vaigauskaitė sakė, kad jaunimas skaitė eilėraščius, pasakėčias, prozą. Buvo tikrinama, kaip jie jaučia sceną, kaip sugeba matyti, girdėti, kokia muzikinė klausa, ritmo pojūtis. Taip pat svarbu, kad aktorius būtų sveikas ir fizine, ir dvasine prasme, nes darbas reikalauja daug ištvermės. Atsirenkant studentus didelis dėmesys skiriamas ir asmeninėms žmogaus savybėms. Jie turi mokėti bendrauti, žinoti, ką pasakyti, o kartais būti ir užsispyrę. Aktorius turi išsiskirti savo individualybe, kuri susideda iš daugelio komponentų. Aktorių visi mato, todėl jis turi būti įdomus iš įvairių pusių.
Pasak P. Gaidžio atsirenkant studentus, komisija žiūrėjo į jų vidines savybes, emocingumą. „Keista, kad jie stojo tokiais materialistiniais laikais. Jie žino, jog ši specialybė materialinių gerovių neduos. Gražu, kad ateina tokie idealistai”, – „Klaipėdai” sakė jis.
Nesublizgėjo intelektu
Pasak D. Vaigauskaitės, studentai nuo stojamųjų iki šiandien padarė didelę pažangą. Pradžioje jie buvo neapsiskaitę, neblizgėjo intelektu, erudicija. Tik buvo be galo nuoširdūs savo noru eiti į teatrą. Dabar studentai gilesni, daug skaito, trokšta žinių, rimtai žiūri į darbą. Dėstytojai tiki, kad būsimieji aktoriai nuėję į teatrą tars savo žodį. Neapvils nei aukštosios mokyklos, nei savęs ar žiūrovo.
Kurso vadovas pasakojo, kad dabartiniai studentai kūrybingi, įdomūs, bet visai kitokie žmonės. Istoriniai įvykiai, sovietmetis, rusų kalba jiems – tamsus miškas.
E. Savukynaitei šie studentai ypatingi savo žmogiškomis vertybėmis. „Jie konservatyvūs, vertinantys ištikimybę, meilę, darbą. Nė vienas negalvoja, kad taps žvaigžde ar išgarsės kitais dalykais išskyrus darbą. Mes stengiamės juos vesti aktorinio meistriškumo keliu. Mūsų reikalas režisuoti, jų – vaidinti. Kursas yra didelis, todėl didesnė ir jėga, teikianti daug vilčių”, – tikino ji.
Kilo sumaištis
Birželio 15 dieną Klaipėdos universiteto Menų fakultete vyko vaidybos egzaminas. Aktoriaus meistriškumo specialybės vaidybos egzaminą sudarė dvi dalys, jis vyko keturias valandas, tačiau susirinkusi sausakimša auditorija žiūrovų ištvermingai stebėjo egzaminą.
Buvo rodomos įvairių žanrų dramaturgijos ištraukos. Egzaminas vyko be įmantrių stenografinių gudrybių, tačiau scenoje jaunieji aktoriai meistriškai atskleisdavo personažų jausmus. Komiškumas, sarkazmas, skausmas, liūdesys atrodė natūralūs. Po kiekvieno etiudo ausis kurtindavo garsūs žiūrovų plojimai.
Per egzaminą įvyko ir netikėtų dalykų: vaidinant neplanuotai iš narvelio išskrido kanarėlė. Auditorijoje sukėlusi sumaištį nenaudėlė buvo greitai sugauta. Režisierius P. Gaidys net ir per vykusį egzaminą turėjo susijaudinusiems studentams priminti kai kuriuos stenografinius dalykus. Aktorių vaidyboje jautėsi didelis režisierių indėlis.
Vaidyba praverčia
E. Savukynaitė sakė, kad čia galima įgauti gyvenimo, bendravimo pagrindų, išmokti tikrosios vaidybos, kuri visur tinka. Išmokstama ne vaidinti, o iš tikrųjų išgyventi. Studentai išmoktus dalykus gali pritaikyti dirbdami įvairiose srityse. Kai kurie jos pažįstami aktoriai dabar yra geri advokatai, žurnalistai, laidų vedėjai.
Pasak studentų, vaidyboje jie surado tai, ko tikėjosi, ir nė vienas nenori išeiti. Išmokti dalykai praverčia gyvenime jau dabar. Vaidyba pagelbsti, kai praleidžia paskaitą, o kartais ir bendraujant su kelių policija.
Dijana Bendoraitytė