Prieš šv.Velykas Lietuvą apkeliaus fotografijos paroda, kurioje bus pateikiama gamybos proceso estetika. Žinomas industrinės fotografijos atstovas, italas Antonijas Saba vakar fotografavo, kaip „Kraft Foods Lietuva” fabrike Kaune gaminami šokoladiniai ir vafliniai batonėliai. Daugiau nei dvi valandas A.Saba, padedamas asistento, fotografavo tą patį gamybos momentą: mėlynais konvejerio ratukais „atvažiuojančią” batonėlių dėžutę.
Fotografuos šešias įmones
„Gaila, kad šiandien pagal planą gaminamas ne Lietuvos, o Bulgarijos rinkai skirtas konditerijos gaminys”, – sakė „Kraft Foods Lietuva” rinkodaros vadybininkas Evaldas Magelinskas. Tačiau nuotraukose tikriausiai to nesimatys – A.Sabą labiausiai domina gamybinių įrengimų estetika, galima sakyti, jis atskleidžia mašinų pasaulio efektingąsias puses. O prie mašinų dirbantys žmonės? „Taip, jie svarbi gamybinio proceso dalis, tačiau žmonių veidus, jų siluetus dažniausiai naudoju tik kaip formas, padedančias atskleisti fotografuojamų įrengimų mastelį. Man nėra svarbu parodyti konkrečius prie konvejerio dirbančius žmones, todėl jų atvaizdai nuotraukose neryškūs”, – aiškino A.Saba. Šį efektą jam padeda pasiekti vienas trijų fotografo naudojamų fotoaparatų – studijinis.
A.Sabą į Lietuvą pakvietė viešųjų ryšių agentūros „Pro Group” atstovai, sumanę Lietuvos maisto pramonės atstovus populiarinantį projektą. Italas gavo užduotį nufotografuoti „Rokiškio sūrio”, „Selitos”, „Kraft Foods Lietuva”, „Vesiga”, „Klaipėdos duonos” ir „Vilniaus mėsos” gamybos procesą. A.Saba pasirinktas kaip vienas garsiausių industrinės fotografijos atstovų. Jo nuotraukose žiūrovą pirmiausiai sudomina mašinų formų estetika, detalės, spalviniai niuansai. Tačiau A.Sabos nuotraukos – nėra meniškas melas, jos gana tiksliai perteikia tikrąjį gamybos vaizdą. „99 procentai mano nuotraukų sukurtos be kompiuterinių pataisų”, – pabrėžė fotografas.
Išsikovojęs visišką kūrybinę laisvę
Vakar buvome liudininkai, kuo A.Sabos nuotraukose virsta šokolado batonėlių gamybos konvejeris. Guminiais mėlynais konvejerio ratukais juda batonėlių pilna dėžutė, fone baltais chalatais boluoja dėžutes nuo konvejerio nuimančios moterys. Paprastas gamybinis vaizdelis.
Ir nors matėme tik „Polaroidu” nufotografuotus pradinius kadrus, jie nustebino: iš arti nufotografuoti konvejerio ratukai virtę dinamiška burbuliukų banga, atnešančia šokoladukų dėžutę.
„Žmonėms juk įdomu, kaip gaminamas šokoladas”, – fotografas aiškino, kad viena jo kūrybinių užduočių fabrike Kaune – patenkinti paprastą būsimųjų nuotraukų žiūrovų smalsumą. Be to, A.Saba užsimojęs perteikti švaros pojūtį, apimantį konditerijos cechuose, bei atkreipti dėmesį į naudojamas modernias technologijas. „Juk pirmiausiai esu reklamos fotografas”, – nesigynė italas.
Nuo 1994 metų industrinės fotografijos srityje dirbantis A.Saba neslėpė, kad užsakymo imasi tik tada, jei jam suteikiama visiška kūrybinė laisvė. „Tačiau pirmiausiai stengiuosi išsiaiškinti, ar tikrai esu tas, kurio reikia užsakovui”, – patikslino fotografas. Gamyklų įsigytų įrengimų dokumentinių atvaizdų jis nedaro.
Neslepia simpatijos Lietuvai
A.Saba daugiausiai fotografuoja Pietų Italijos, iš kurios yra kilęs, gamyklas. Tačiau nemažai užsakymų gauna ir iš JAV, Honkongo, Kinijos, Kosta Rikos. Žmonių tipažai kiekvienoje pasaulio šalyje skiriasi. O mašinos, ar turi jos „tautybę”? „Nacionalinis mašinų charakteris reiškiasi per žmones, dirbančius prie jų, ypač požiūriu į darbų saugą. Anksčiau šis momentas mane labiau domino, siekiau jį atskleisti nuotraukose, tačiau pamačiau, kad užsakovams to nereikia”, – atvirai kalbėjo fotografas.
Kurioje gamykloje A.Sabai labiausiai patiko fotografuoti ir kurias savo nuotraukas jis labiausiai vertina? „Aš esu visąlaik įsimylėjęs savo darbą. Labiausiai būnu patenkintas ką tik baigtu projektu. Bet po kurio laiko imuosi naujo, ir būnu patenkintas juo”, – pasakojo A.Saba. Paskutinis fotografo projektas „Fizikos grožis” buvo kuriamas mokslinių tyrimų laboratorijose Ženevoje. „Dabar dirbu Lietuvoje. Kai baigsiu, labiausiai vertinsiu čia sukurtas nuotraukas”, – šypsojosi italas.
Viešųjų ryšių agentūros „Pro Group” atstovė Jurga Venckutė neslėpė, kad derantis dėl A.Sabos honoraro padėjo fotografo jaučiama simpatija Lietuvai. A.Saba jos nė neslepia: „Man patinka dirbti Lietuvoje, žmonės čia paprasti, draugiški, mielai bendraujantys, ne tokie sudėtingi kaip Vokietijoje. Lietuvoje nejaučiu kultūrinio barjero kaip JAV, kurioje reikia pagalvoti, ką sakyti ar nesakyti garsiai”.
2004 metais Vilniuje, „Prospekto” galerijoje A.Saba buvo surengęs savo industrinės fotografijos parodą, vasarą į Lietuvą čia žada grįžti įgyvendinti vieno užsienio turizmo žurnalo užsakymo.
Žilvinė Petrauskaitė