Individualiems vežėjams skelbiamas karas

Prieš Naujuosius metus Seimas priėmė keletą Kelių transporto kodekso įstatymo pataisų. Viena jų draudžia rinkti ir vežti keleivių grupes iš gatvių ir aikštelių, kurios ribojasi su autobusų stotimis. Savivaldybių institucijoms suteikta teisė nustatyti šių gatvių ir aikštelių teritorijų ribas. Tikimasi, kad uždraudus šalia autobusų stočių rinkti keleivius ir vežti juos užsakomaisiais reisais, būtų išvengta žalos keleivių vežimo reguliariais reisais veiklai. Specialistų manymu, situacija kiek pagerės, tačiau problema iš esmės vis tik nebus išspręsta.

Spręs, kokias teritorijas įrašyti

Miesto savivaldybės Miesto ūkio skyriaus Miesto transporto poskyrio vyriausiosios specialistės Inos Urbonavičienės teigimu, įsigaliojusius naujosioms Kelių transporto kodekso pataisoms, situacija turėtų keistis į gera.

„Esmė ta, kad vežėjams, vykdantiems užsakomuosius reisus ir šalia Autobusų stoties renkantiems keleivius, nebuvo galima pritaikyti jokių teisinių dokumentų. Dabar bus galima praplėsti stoties ribas, numatyti, kuriose aikštelėse negalima rinkti keleivių“, – teigė ji.

I.Urbonavičienės teigimu, dalis tokių vežėjų turi licencijas užsakomaisiais reisais vežti keleivius, tačiau tie reisai yra nereguliarūs. Be to, neretai vežama pažeidžiant tam tikrus reikalavimus. Beje, Savivaldybės darbuotojai turinčius dokumentus vežėjus dar gali patikrinti, o štai nelegalių – ne.

„Kviečiančiojo vykti į Vilnių ar Kauną tegalime paklausti, kokiu pagrindu jis tai daro. Mus dažniausiai „pasiunčia“, nes tokie vežėjai turi teisę nieko neatsakyti“, – aiškino I.Urbonavičienė.

Be to, Savivaldybė mažiau kišasi į Autobusų stoties tikrinimus, juos daugiau palikdama Valstybinės kelių transporto tarnybos darbuotojams.

„Mes neturime pajėgumų, kad galėtume aktyviau mieste patikrinti. Tad Autobusų stotį daugiau paliekame tiems, kurie išduoda licencijas verstis ta veikla ir gali efektyviau patikrinti“, – kalbėjo Miesto ūkio skyriaus Miesto transporto poskyrio vyriausioji specialistė.

Nedaug ką gali

Valstybinės kelių transporto inspekcijos Panevėžio skyriaus viršininko Ramūno Žukausko teigimu, tikrinant nelegalius vežėjus efektyviau turėtų dirbti Valstybinė mokesčių inspekcija.

„Šioje situacijoje pirmu smuiku turėtų griežti Valstybinė mokesčių inspekcija. Ji, kaip ir policija, turi teisę bausti pagal atitinkamą Administracinių teisės pažeidimų kodekso straipsnį“, – aiškino jis.

Inspekcijos darbuotojų pastebėjimu, šiuo metu šalia Panevėžio autobusų stoties dirba tik dvi panevėžiečių įmonės, vykdančios užsakomuosius reisus. Kiti automobiliai – atvykę iš kitų miestų, dažniausiai kitų šalies didmiesčių.

„Dažniausiai tai legalūs vežėjai, turintys licencijas užsakomiesiems vežimams, tačiau nesilaikantys tam tikrų reikalavimų, neturintys tam tikrų dokumentų. Juos mes galime oficialiai tikrinti, stabdyti, ir tai darome. Tačiau sunkiau su visiškais nelegalais“, – aiškino R.Žukauskas.

Tokių vežėjų automobiliai, jo teigimu, būna be taksi ženklų. Be to, mikroautobusai iki aštuonių vietų įregistruojami kaip lengvieji automobiliai. Tokius gali tikrinti tik policija arba Valstybinė mokesčių inspekcija.

Naudojasi svetima reklama?

„Kodekso pataisos privalėtų turėti teigiamos įtakos. Autobusų stotis – tam tikras traukos centras, vežėjai yra įpratę nelegaliai naudotis kitų darbo vaisiais, reklama. Jei vežėjai būtų kiek atitolinti nuo stoties, dalis keleivių verčiau važiuotų autobusais“, – kalbėjo R.Žukauskas.

Jis prisiminė, kad Panevėžyje panaši idėja bandyta įgyvendinti prieš maždaug aštuonerius metus. Tuo metu visus taksi automobilius, vežėjus bandyta perkelti prie buvusio „Linelio“ prekybos centro Vilniaus gatvėje, tačiau idėja nepasiteisino. Tad jis vylėsi, kad nepatogumai keleiviams ir dabar kiek sumažins nelegalių vežėjų pelną.

Prarandami milijonai

UAB Panevėžio autobusų parkas generalinis direktorius Rimantas Petukauskas teigė, kad tai jau ne konkurencija, o šešėlinis verslas, kasmet valstybei kainuojantis ne vieną milijoną litų. Jo tvirtinimu, tai valstybinio masto problema.

„Kadaise visi autobusų parkai bandėme suskaičiuoti, kiek per metus dėl užsakomaisiais vežimais prisidengusių vežėjų kaltės praranda valstybė – milijonus“, – piktinosi Panevėžio autobusų parko vadovas.

Jo teigimu, tokie vežėjai ne tik nevažiuoja reguliariai, bet ir žlugdo reguliariais reisais važiuojančiuosius.

„Reguliarūs vežėjai privalo užtikrinti reguliarius reisus. Tai reiškia, kad privalo važiuoti ir tada, kai reisas pelningas ir kai nuostolingas. O vadinamieji užsakomųjų reisų vežėjai važiuoja tik tada, kai keleivių srautas pats didžiausias – susirenka visus, o mums lieka važiuoti pustuščiais autobusais“, – aiškino R.Petukauskas.

Jo manymu, naujosios pataisos padėtį palengvins, bet problemos iš esmės neišspręs.

„Jei keleiviui iki tokio vežėjo automobilio reikės eiti apie 200 metrų, jis dar pagalvos. Be to, būna atvejų, kai vežėjai nesurenka keleivių ir pareiškia, kad neveš. Tad vėl tektų keliauti į stotį“, – kalbėjo bendrovės vadovas.

Samdo privačią tarnybą

Dabar Panevėžio autobusų parkas samdo privačią apsaugos tarnybą, kad iš stoties vaikytų vežėjus. R.Petukausko manymu, nors apsauginiai ir nieko negali, tai yra negali imtis jokių teisinių veiksmų, šiokio tokio efekto pasiekiama.

„Anksčiau tokie vežėjai stovėdavo autobuso tarpduryje ir siūlydavo keleiviams važiuoti su jais. Dabar jie rėkauja jau miesto zonoje – ant Autobusų stoties ir miesto žemės ribos“, – kalbėjo R.Petukauskas.

„Valstybė gal pati nelabai nori prieš juos kovoti. Dažnai teigia, kad nesurenka biudžeto, bet nieko nedaro, kad to pasiektų. Mes ne prieš privatų verslą: dalį reguliarių vežimų iš Autobusų stoties atlieka būtent privatūs vežėjai. Mes esame prieš nelegalų verslą, kuris ne tik žlugdo legalius verslininkus, bet ir pačią reguliarių vežimų sąvoką“, – piktinosi R.Petukauskas.

Daiva Savickienė

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Įrašykite į adresyną nuolatinę nuorodą.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.