Atėję 2006-ieji nepagailėjo naujovių vežėjams – nuo šių metų vilkikuose bei daugiau nei 9 keleivius vežančiose transporto priemonėse, jas pirmą kartą registruojant Lietuvoje, turės būti įrengti skaitmeniniai tachografai.
Iki šiol tachografai – prietaisai, įrašantys informaciją apie transporto priemonės judėjimą bei vairuotojo darbo bei poilsio laiką – buvo analoginiai. Vykdant Europos Sąjungos (ES) direktyvas, nuo šių metų sausio 1-osios skaitmeninių tachografų naudojimas tapo būtinas visose Bendrijos šalyse.
Skaitmeniniuose tachografuose naudojamos kiekvieno vairuotojo personalinės kortelės, kurių duomenys pateks į bendrą visą ES jungiančią ir valstybės institucijų prižiūrimą sistemą „Tachonet”.
Europos Komisijos (EK) vicepirmininkas ir transporto komisaras Žakas Baro yra pareiškęs, kad skaitmeninių tachografų naudojimas yra svarbus ne tik dėl vairuotojų darbo ir poilsio laiko kontrolės, bet ir dėl eismo saugumo didinimo keliuose bei sąžiningos konkurencijos sąlygų gerinimo.
EK, duodama laiko ES šalims pasiruošti naujajai tvarkai, kelis kartus buvo pratęsusi pereinamąjį laikotarpį. Paskutinysis ir galutinis baigėsi praėjusių metų gruodžio 31 dieną. EK pažadėjo taikyti sankcijas toms šalims, kurios nespėjo iki to laiko pasirengti skaitmeninių tachografų naudojimui.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava” Krovininio transporto skyriaus vadovo Gintaro Ramaslausko duomenimis, kai kurios valstybės vis dėlto nespėjo deramai įvykdyti EK reikalavimų.
Pasak jo, keli neatsakyti klausimai liko ir Lietuvoje – pavyzdžiui, mūsų vežėjams kelia nerimą skaitmeninius tachografus turinčių vilkikų važiavimas Rusijos keliais. „Kol kas neaišku, ar rusai pripažins tokių tachografų rodmenis”, – sako G. Ramaslauskas.
Jo teigimu, naujoji tvarka vežėjų kišenėms neturėtų smogti – skaitmeniniai tachografai naujuose vilkikuose bus sumontuoti jau gamykloje, tereikės tik įsigyti penkerius metus galiosiančias vairuotojo korteles.
„Viena tokia kortelė kainuoja apie 170 litų, tad gal kiek didesnės išlaidos laukia tų įmonių, kurių transporto parkai yra dideli”, – teigia „Linavos” atstovas.
Naujoji tvarka galioja tik pirmą kartą Lietuvoje registruojant minėtų kategorijų transporto priemones. Valstybinės kelių transporto inspekcijos viršininko pavaduotojo Dariaus Sadaunyko teigimu, didesnėse nei 12 tonų krovininio transporto bei 10 tonų keleivinio transporto priemonėse, pirmą kartą įregistruotose nuo 1996 metų sausio 1-osios, skaitmeninius tachografus įrengti bus privaloma tik keičiant nebetinkamus naudoti, pavyzdžiui, sugedusius analoginius prietaisus.
Beje, pasak D. Sadaunyko, nedraudžiama registruoti ir vilkikų bei autobusų su analoginiais tachografais, tačiau vežėjams dėl tokių prietaisų ES šalyse gali kilti daug problemų. Pavyzdžiui, Ispanijos vežėjų asociacija perspėjo kolegas iš kitų valstybių, kad už šios šalies keliuose sustabdytą vilkiką be skaitmeninio tachografo bus skiriama bauda nuo 4 600 iki 6000 eurų.
Be to, šiuo metu ES svarsto planus pakeisti vilkikų vairuotojų darbo ir poilsio laiko režimus. Jei tokioms pataisoms bus pritarta, vairuotojas turės ilsėtis ne mažiau 9 valandų per parą, o ne 8, kaip yra dabar.
Be to, norima įvesti privalomą nepertraukiamą 45 valandų poilsį kas dvi savaites. Jei įsigaliotų nauja tvarka, leistinas darbo laikas sutrumpėtų nuo 74 iki 56 valandų per savaitę.
Kristijonas Baukys