„Neeilinė Seimo sesija – valdomo chaoso tąsa?”

Seimo kadencijos pradžioje buvo daug kalbama apie tai, kad Lietuvai įstojus į Europos sąjungą, o parlamentui priėmus svarbiausius eurointegracinius įstatymus, įstatymų leidyba taps sistematiškesnė ir organizuotesnė. Į tai Seimo dėmesį, bent du kartus yra atkreipęs dėmesį ir šalies prezidentas Valdas Adamkus. Beje ir pats Seimo pirmininkas yra ne kartą pareiškęs, kad „įstatymų priėmimo mašina” turi būti sustabdyta ir nuo kiekybės pereita kokybės. Tačiau gyvenime vis tiek viskas vyksta atvirkščiai. Naujausias blogo Seimo darbo organizavimo pavyzdys – sausio 9 d. prasidedanti neeilinė Seimo sesija.
Su visų politinių frakcijų atstovais buvo susitarta, kad ši Seimo sesija iš esmės bus sušaukta dėl trijų dalykų: Seimas turi priimti Euro įvedimo įstatymą, pakeisti Konstituciją dėl tiesioginių mero rinkimų bei paminėti 15-ąsias sausio 13-osios metines. Tačiau kaip paaiškėjo į vos kelias dienas truksiančią neeilinės sesijos darbotvarkę Seimo vadovybė įrašė ne 3, o apie 60 klausimų. Akivaizdu, kad kertiniai įstatymai greičiausiai paskęs nesvarbių klausimų svarstymo jūroje. Pažvelgus į darbotvarkę, kyla klausimas, ar tai daugumos nesugebėjimas susitvarkyti su savo pareigomis ir funkcijomis, ar vis dėlto valdomas chaosas. Galima daryti prielaidą, jog sąmoningai norima sukurti tariamą chaosą, prastumti tam tikrus įstatymus, kurie šiandien teikiami neeilinės sesijos gausoje.
Beje, tarp naujai pasiūlytų įstatymų gausu itin kontraversiškų projektų. Stebina, kodėl neeilinės sesijos darbotvarkėje atsirado anksčiau neaptarta Konstitucijos 134 straipsnio pataisa, kuri leistų Valstybės kontrolei audituoti ir savivaldybių biudžetus. Jeigu Seimas tam pritartų, tai būtų pirmas praktiškas žingsnis griaunant Lietuvos savivaldą, nes valdančioji dauguma įgautų svertą „tvarkyti” sau nepalankias savivaldybes taip, kaip ji norėtų. Tai yra bausti sau nepalankius ir negirdėti arba ignoruoti tuos pažeidimus, kuriuos daro joms palankios savivaldybės. Sunku patikėti, tačiau sąmoningai ar nesąmoningai, dabartinė valdžia užsibrėžė sugriauti esamą savivaldos struktūrą bei dar labiau centralizuoti šalies valdžią. Toks trumparegiškas ir vienadienės naudos siekimu persunktas žingsnis yra akivaizdus posūkis valdomos demokratijos link.
Stebina kodėl neeilinėje sesijoje planuojama svarstyti Bulgarijos ir Rumunijos stojimo į Europos Sąjungą sutarties ratifikavimą. Iki šiol negavau jokių rimtų argumentų pagrindžiančių tokį skubėjimą, taip pat motyvų, kaip ir skubotai ratifikuotos Europos Konstitucijos atveju vėl versti Lietuvą būti „pirmaujančių” šalių tarpe? Kyla įspūdis, kad kažkam labai norisi užsiregistruoti arba gauti pliusus Europos Komisijoje, visiškai neatsižvelgiant į mūsų šalies interesus.
Tarp teisės aktų, keliančių įtarimų dėl skuboto jų svarstymo, minėtinos ir Azartinių lošimų įstatymo pataisos, naujos redakcijos Farmacijos įstatymas, bei daug diskusijų sukėlusios Gamtinių dujų įstatymo pataisos.
Kryptingos pastangos, siekiant sugrįžti prie šio itin kontraversiško Dujų įstatymo svarstymo, rodo, kad šis projektas yra labiau orientuotas ne į ekonominius, o politinius dividentus. Priminsiu, kad šalies dujų rinką turėjusio liberalizuoti Gamtinių dujų įstatymo projektą Seimas turėjo svarstyti rudenį, tačiau rugsėjo pabaigoje posėdžiavusi Politinė taryba nutarė šio klausimo svarstymą atidėti. Įstatymo projektą Seimas kelis kartus grąžino Vyriausybei, pastaroji dėl šio projekto vos nesubyrėjo. Akivaizdu, kad gamtinių dujų įstatymo pataisos vėl Seimo darbotvarkėje atsirado ne dėl deklaruojamo noro „ginti” vartotojus, o tik todėl, kad valdančiosios partijos vėl atnaujino užkulisinę kovą dėl įtakos ministrų kabinete. Šio įstatymo atsiradimas darbotvarkėje reiškia dar vieno karo dėl įtakos Vyriausybėje pradžią arba naują bangą, bandant išjudinti premjerą iš kėdės. Kitaip suvokti, kodėl taip daroma, labai sudėtinga.
Atsižvelgiant į visų faktų ir aplinkybių visumą peršasi prielaida, kad naujieji politiniai metai vėl prasideda kovomis tarp valdančiosios daugumos partnerių. Tam panaudojamos visos priemonės, tarp jų ir neeilinės Seimo sesijos. Tampa bloga tradicija, kuomet valdančioji dauguma ir Seimo vadovybė neeilines Seimo sesijas paverčia politinių sąskaitų suvedinėjimo arena, kur tarp emocingų ginčų bandoma prastumti kontraversiškus įstatymo projektus.

Liberalų ir centro sąjungos frakcija

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Politika su žyma , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.