Savivaldybė griežtina reikalavimus privatiems vežėjams

Maršrutinių taksi atstovai tikina dirbantys skirtingomis konkurencinėmis sąlygomis nei kitas miesto viešasis transportas

Šiomis dienomis Kauno miesto savivaldybė pradeda pasirašinėti naujas sutartis su keleivius vežančiomis maršrutinių taksi firmomis. Nors miesto valdžios atstovai teigia, kad pakeitimai yra minimalūs, tačiau vežėjai naujose sutartyse įžvelgia diskriminacijos požymių.

Kontrolė pernelyg griežtinama

Savivaldybė dar praėjusiais metais parengė naujos sutarties projektą ir pateikė jį svarstyti vežėjams bei Kauno regiono smulkiųjų ir vidutinių verslininkų asociacijai. Kai kurie valdininkų siūlomi punktai sulaukė nemenkos verslininkų kritikos.

Vienos stambiausių keleivius vežančios bendrovės „Girobusas” direktorius Gintaras Girkontas įsitikinęs, jog naujame projekte yra numatytos kur kas prastesnės sąlygos nei pastaruosius trejus metus galiojusioje sutartyje.

„Pagal naują sutarties variantą, įmonė gali netekti licencijos, net jeigu vairuotojai keleiviams neduos bilietų. Mes mėginame įtikinti, jog vežėjai ir patys labai stengiasi kontroliuoti šiuos procesus, nes bilietų neduodantys vairuotojai apvagia ne tik valstybę, bet ir darbdavius. Mielai sutiktume, kad būtų įdiegti elektroniniai bilietai, nes kur cirkuliuoja grynieji, ten yra ir pagunda juos pasisavinti”, – tvirtino verslininkas.

Savivaldybė siūlo, kad leidimai vežti keleivius reguliariaisiais reisais gali būti panaikinami, jeigu maršrutinių taksi ekipažams yra surašomi administracinių teisės pažeidimų protokolai ir už eismo tvarkaraščio, maršruto bei kitus pažeidimus, tarp kurių taip pat minimas didesnio keleivių skaičiaus vežimas.

Vežėjų nuomone, jeigu jau vairuotojas yra nubaudžiamas administracine tvarka, už tą patį pažeidimą įmonei antrą kartą neturėtų būti taikomos sankcijos, t.y. vadinamieji baudos taškai. Pastaruosius taip pat siūloma diferencijuoti – už smulkesnius pažeidimus skirti mažiau, už grubius – daugiau.

Kratomasi komunalinių paslaugų

Verslininkams sunku suprasti reikalavimą, kad darbdaviai turėtų užtikrinti, jog transporto priemonių vairuotojai būtų ne tik blaivūs, bet ir neapsvaigę nuo narkotinių medžiagų ar vaistų.

„Net neįsivaizduoju, kaip galima vykdyti šią sąlygą. Vizualiai vairuotojus apžiūrime, tačiau firmos neturi laboratorijų, kad būtų galima ištirti kraują”, – stebėjosi G.Girkontas.

Kitos firmos vadovas Albinas Kačiūnas taip pat sakė nesuprantąs, kaip reikėtų tikrinti, ar vairuotojas nėra apsvaigęs nuo narkotikų: „Greičiausiai turėtume atlikti ir kraujo, ir šlapimo tyrimus, o tai užtruktų visą dieną”.

Įmonių atstovai kritikuoja ir anksčiau Savivaldybės numatytą reikalavimą palaikyti švarą galinėse stotelėse. Anot G.Girkanto, vežėjai yra priversti išvežti ne tik mikroautobusų vairuotojų bei keleivių paliekamas šiukšles, bet iki kalnus vietos gyventojų suverčiamų buitinių atliekų, tarp kurių kartais atsiranda net ir senų televizorių.

„Tai konkurencinių sąlygų pažeidimas, nes autobusus ir troleibusus eksploatuojančioms Savivaldybės įmonėms to daryti nereikia. Mūsų nuomone, galinių stotelių švara turėtų užsiimti komunalinės bendrovės.

Anot jo, tai nebūtų problema, jeigu vietos gyventojai nepiktnaudžiautų tokia padėtim, nes iš kai kurių galinių stotelių šiukšles tenka išvežti vos net du kartus per dieną.

Anot verslininkų, kai kurie Savivaldybės atstovų keliami reikalavimai nėra logiški, pavyzdžiui, sąlyga, jog, sugedus transporto priemonei, vežėjai privalo per dvi valandas apie tai informuoti Transporto skyrių, nors iki šiol ši prievolė turėjo būti įvykdyta iki kitos dienos.

„Norėtume su Savivaldybe pasirašyti abipusę, o ne vienašališką sutartį”, – pridūrė A.Kačiūnas, taip apibūdindamas miesto valdžios atstovų pateiktus siūlymus.

Nuolaidų yra, bet nedaug

Transporto skyriaus vedėjas Paulius Keras teigė, jog į kai kurias vežėjų pastabas buvo atsižvelgta, tačiau nemažai naujų nuostatų liko sutartyse. Nors naujomis sutartimis imta rūpintis dar praėjusiais metais, o iki gruodžio 23-iosios sulaukta paskutinių verslininkų pastabų, tačiau galutinis sutarties variantas tebebuvo derinamas dar ir vakar.

Anot vedėjo, vežėjai tikrai neteks licencijų, jeigu pažeidimai bus sistemingi. Savivaldybė siekia įteisinti sąlygą, jog, iškilus techninėms problemoms, viena bendrovė galės pavesti vežti keleivius kitai įmonei ne ilgiau kaip 2 mėnesius per metus. Iki šiol toks laikas nebuvo ribojamas, tad kai kurios leidimus įsigijusios įmonės, bet neturinčios nė vienos transporto priemonės, teisę vežti keleivius buvo perleidusios kitoms bendrovėms.

„Mes manome, kad vežėjai turi aptarnauti keleivius ir teikti paslaugą, o ne prekiauti leidimais”, – teigė P.Keras, kurio nuomone, tokia nuostata sutartyse visiškai pagrįsta.

Be to, vežėjai bus įpareigojami ir toliau tvarkyti galines stoteles. Į verslininkų priekaištus, esą šia nuostata sudaromos nevienodos konkurencinės sąlygos, P.Keras atsakė, kad visų vežėjų negalima lyginti, nes Savivaldybės kontroliuojamos įmonės teikia ir socialines paslaugas, nes veža socialiai remtinus asmenis. Tuo tarpu maršrutinių taksi firmų atstovai ne kartą buvo pareiškę taip pat sutinkantys vežti socialiai remtinus asmenis, jeigu Savivaldybė mokės kompensacijas, kurių sulaukia „Kauno autobusai” ir „Autrolis”.

Jaučiasi podukros vietoje

Sutartyse siekiama įtvirtinti nustatą, jog po trejų metų maršrutinių taksi parko transporto priemonės būtų ne senesnės kaip 7 metų.

„Pripažinkime, kad ir per šiuos pastaruosius trejus metus automobilių technė būklė gerokai pagerėjo. Visų vežėjų transporto priemonių vidurkis neviršija 10 metų”, – teigė P.Keras, akcentavęs, kad radikalių pokyčių sutartyse tikrai nėra.

Tuo tarpu Albino Kačiūno firmos vadovas įsitikinęs, kad pastarasis Savivaldybės reikalavimas yra sunkiai įgyvendinamas.

„Šiuo metu mano įmonės automobilių vidutinis amžius – 5,4 metų. Tai tikrai geras rodiklis. Tačiau aš vis tiek turėsiu juos keisti, nes po trejų metų nebevykdysiu iškeltų sąlygų. Apmaudu, kad Savivaldybė tik teikia reikalavimus, o neduoda garantijų, jog po trejų metų sutartys bus pratęstos. O kalbų visokių sklando. Kam man įsigyti naujus automobilius, jeigu vėliau galbūt nebus leista dirbti?” – svarstė A.Kačiūnas.

Jis pridūrė, kad maršrutinių taksi parkas yra kur kas geresnis nei kitas visuomeninis transportas, tačiau privatūs vežėjai jau nebe pirmus metus yra „podukros vietoje”.

Verslininkas apgailestavo, kad Savivaldybė nebuvo linkusi atsižvelgti į vežėjų pasiūlymus.

Vis dėlto Transporto skyriaus vadovas P.Keras teigė, kad dėl kai kurių sutarčių punktų vyko derybos ir sąlygos buvo keičiamos. Pavyzdžiui, vežėjai bus įpareigoti tikrinti tik vairuotojų blaivumą ir tai užfiksuoti kelionės dokumentuose.

Iki vasario pabaigos bus perrašytos sutartys beveik su visomis keleivius mikroautobusais vežančiomis firmomis.

Keleiviai pokyčių nepajus

P.Keras užtikrino, jog, pasirašius sutartis su vežėjais, ypatingų naujovių ar pokyčių kauniečiai neturėtų pajusti. Nors iki metų pabaigos Savivaldybė nesulaukė visų įmonių patvirtinimų, kad jos pageidauja pratęsti leidimus, tačiau viliamasi, jog visi iki šiol aptarnauti maršrutai išliks.

„Savivaldybė tikrai neplanuoja mažinti maršrutų skaičiaus, nebent patys vežėjai atsisakys teikti paslaugas. Tokiu atveju ieškosime sprendimų, galbūt skelbsime naują konkursą”, – svarstė skyriaus vadovas.

Kol kas permainų nežada ir patys vežėjai. Jie įsitikinę, kad nuo 2004 metų gruodžio 1-osios nustatyti 1,5 lito įkainiai už važiavimą maršrutiniais taksi atitinka rinkos sąlygas, nors jeigu degalai ir toliau brangs, gali būti svarstoma galimybė bilieto kainą kilstelėti iki 2 litų.

Vis dėlto bilietų kainos padidinimas nuo 1 lito iki 1,5 lito, anot verslininkų, jiems papildomų pajamų nepridėjo.

„Dalis keleivių pasirinko autobusus ir troleibusus, tad šis brangimas tik kompensavo prarastų klientų skaičių”, – tvirtino verslininkai.

Lina Navickaitė

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.