Galima reikalauti ir piniginių kompensacijų
Jau beveik metus galiojo ES direktyva, numatanti:
– kompensacijas, kai į lėktuvo reisą parduota daugiau bilietų, negu yra vietų;
– keleivių aptarnavimą arba keleivio teisę atsisakyti sutarties, kai lėktuvas vėluoja;
– kompensaciją, kai skrydis buvo atšauktas ir keleivis apie tai nebuvo laiku informuotas.
Jei skrydžiui iš vieno Europos Sąjungos miesto į kitą parduota daugiau bilietų, nei yra vietų, oro transporto bendrovė privalo ieškoti keleivių, kurie savanoriškai už tam tikrą kompensaciją atsisakytų vietos lėktuve. Jeigu jūsų vieta galutinai atiteko kitam keleiviui, nors laiku ir su galiojančiu bilietu atvykote registruotis skrydžiui, turite teisę gauti atitinkamą kompensaciją. Oro transporto bendrovė privalo suteikti galimybę pasirinkti: visos skrydžio kainos už nenuskristą atstumą piniginė kompensacija (arba ir už nuskristą atstumą, jei skrydžio tikslas nebegali būti pasiektas), pirma pasitaikiusi galimybė būti nuskraidintam į galutinę atvykimo vietą ir bilieto perrašymas vėlesniam skrydžiui panašiomis sąlygomis.
Papildomai galite reikalauti šių piniginių kompensacijų: 250 eurų, jei skrydžio atstumas iki 1500 km (125 eurų, jeigu atvykimo laikas nukeliamas ne daugiau nei dviem valandoms), 400 eurų skrendant ilgesnius atstumus ES viduje ir skrendant kitur, jei skrydžio atstumas yra nuo 1500 iki 3500 km (200 eurų, jei atvykimo laikas nukeliamas ne daugiau nei trims valandoms), ir 600 eurų esant didesniems atstumams (300 eurų, jeigu atvykimo laikas nukeliamas ne daugiau nei keturioms valandoms).
Be to, jei parduodama daugiau bilietų, nei yra vietų, oro transporto kompanija turi suteikti papildomas paslaugas: atsižvelgdama į laukimo laiką, ji privalo padengti keleivių išlaidas už maistą ir gėrimus ir, jei reikia, pasiūlyti nemokamą nakvynę viešbutyje. Kad galėtumėte pranešti apie pasikeitusią kelionės situaciją, jūs taip pat turite teisę į du nemokamus skambučius, faksogramas arba elektroninius laiškus. Jei pasirenkate alternatyvų skrydį į kitą oro uostą, oro transporto kompanija turi kompensuoti jūsų kelionės išlaidas į galutinio atvykimo vietą.
Jeigu keleivis skraidinamas žemesne klase nei ta, už kurią buvo sumokėta, jis turi teisę reikalauti grąžinti 30, 50 arba 75 proc. skrydžio kainos, atsižvelgdamas į nukeliautą atstumą.
Jums, kaip keleiviui, nebūtina kreiptis į oro transporto bendrovę su prašymu suteikti išvardytas kompensacijas ir paslaugas. Oro transporto kompanijai turėtų būti savaime suprantamas dalykas jas pasiūlyti.
Keleiviams įmanoma rinktis
Ypač nemalonu, kai skrydis anuliuojamas prieš dieną ar prieš kelias valandas susiruošus vykti atostogų. Pagal nuo 2005 metų vasario galiojančią ES direktyvą, keleiviai turi galimybę rinktis – skrydžio kainos piniginė kompensacija ir artimiausias skrydis arba kitas skrydis jiems patogiu laiku. Be to, oro transporto kompanijos turi suteikti tas pačias papildomas paslaugas, kaip jau minėta (maitinimas, nakvynė, skambučiai ir t. t.).
Oro transporto kompanija privalo atlyginti žalą, atsiradusią dėl pavėluoto keleivių ir jų bagažo pristatymo į galutinę atvykimo vietą. Jei lėktuvas laiku neatskrenda į galutinę atvykimo vietą ir dėl to atsiranda papildomų išlaidų ar nuostolių (pvz., išlaidos, susijusios su neplanuota nakvyne viešbutyje, maitinimo išlaidos, negautos pajamos dėl pavėlavimo į dalykinį susitikimą), tuomet oro transporto kompanijos atsakomybė siekia iki 5 tūkst. eurų.
Vėluojant lėktuvui, oro transporto bendrovei jums taip pat derėtų nemokamai pasiūlyti gaiviųjų gėrimų, maisto ir prireikus nakvynę viešbutyje, jei galima numatyti, kad skrydis iki 1500 km atstumu vėluos mažiausiai dvi valandas, ilgesnių atstumų ES viduje ir kitų skrydžių nuo 1500 iki 3500 km atveju – mažiausiai tris valandas ir didesnių atstumų atveju – mažiausiai keturias valandas. Jei skrydžio tenka laukti ilgiau nei penkias valandas, galite rinktis: visa skrydžio kaina už nenuskristą atstumą (arba ir už nuskristą atstumą, jeigu skrydžio tikslas negali būti pasiektas), pirma pasitaikiusi galimybė būti nuskraidintam į galutinę atvykimo vietą ir bilieto perrašymas vėlesniam skrydžiui panašiomis sąlygomis.
Linas Senkus,
Europos vartotojų centro ryšių su visuomene specialistas
labas 😛