Vadovėliams skirtos lėšos panaudotos kitoms reikmėms

Valstybės skiriamas tikslines lėšas vadovėliams ir mokymosi priemonėms įsigyti mokyklų steigėjai – savivaldybės ir apskritys – ne visada naudoja pagal paskirtį. Klaipėdos apskritis savo įsteigtoms mokykloms vadovėliams įsigyti skyrė beveik perpus mažiau lėšų nei nustatyta.

Valstybė kiekvieno mokinio vadovėliams pirkti pernai skyrė po 31,5 lito, tačiau išanalizavusi savivaldybių ir apskričių pateiktus duomenis apie mokinio krepšelio lėšų panaudojimą Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) konstatavo, kad kai kurios apskritys, tarp jų – ir Klaipėdos, vieno moksleivio vadovėliams pernai išleido tik apie 17 litų.

Mažiau nei nustatyta pinigų vadovėliams taip pat skyrė Alytaus, Širvintų, Šiaulių rajonai bei Kauno ir Tauragės apskritys, o Utenos apskrityje vadovėliai buvo perkami tik už ŠMM papildomai skirtus pinigus.

Švietimo ir mokslo ministras Remigijus Motuzas mokyklų steigėjus paragino mokinio krepšelio lėšas, skirtas vadovėliams ir mokymo priemonėms, naudoti pagal paskirtį.

Skirstė savo nuožiūra

Didžioji dalis lėšų vadovėliams ir mokymo priemonėms įskaičiuota į mokinio krepšelį. Pinigų šioms reikmėms taip pat skiria savivaldybės, papildomai – ŠMM.

Klaipėdos apskrities viršininko administracijos įsteigtose Priekulės, Rusnės, Salantų, Klaipėdos I ir II spec. internatinės mokyklose pernai metų rugsėjo 7 dienos duomenimis iš viso mokėsi 643 mokiniai.

ŠMM Pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyriaus vyresniosios specialistės Editos Sideravičiūtės teigimu, šių įstaigų moksleiviams vadovėliams apskritis skyrė tik 10 tūkst. 757 litus (tai yra po 17 litų kiekvienam moksleiviui), kai turėjo būti skirta apie 20 tūkst. Už šią sumą buvo nupirkti 274 vadovėliai. Dar 312 vadovėlių buvo nupirkta už papildomai ministerijos skirtus 8 tūkst. 395 litus.

Pasak E. Sideravičiūtės, pažvelgus į suvestines galima daryti išvadą, kad moksleivio krepšelio lėšos iš vieno išlaidų straipsnio pateko į kitą: maždaug dvigubai daugiau lėšų nei nustatyta apskritis skyrė mokymo priemonėms – ne po 6,3 lito, o po 13 litų kiekvienam mokiniui.

Anot jos, susidariusi situacija – dviprasmiška. „Gražu, kai steigėjas randa papildomų lėšų mokymo priemonėms. Tačiau apskritis neskyrė pakankamai lėšų vadėliams, kaip yra numatyta krepšelyje. Galbūt atsižvelgus į tai, kad buvo gauta ministerijos parama, ar į mokyklų poreikius, norėta padaryti kaip geriau, bet su tikslinėmis biudžeto lėšomis taip elgtis negalima. Beje, net sudėjus apskrities ir papildomas ministerijos lėšas, vis tiek vienam vaikui vadovėliams pirkti išeina mažesnė nei 21,5 lito suma”, – sakė E. Sideravičiūtė.

Klaipėdos miesto savivaldybė savo įsteigtoms mokykloms pernai vadovėliams skyrė didesnę sumą nei nustatyta – po 36 litus kiekvienam mokiniui, taip pat papildomai dar 588 mokiniams.

Nuvylė leidyklos

Klaipėdos apskrities viršininko administracijos Švietimo skyriaus vyresnioji specialistė Virginija Jonušienė dienraščiui teigė, jog pagrindinė priežastis, kodėl specialiosios internatinės mokyklos įsigijo vadovėlių už mažesnę sumą nei numatyta yra ta, jog leidyklos neįvykdė mokyklų užsakymų.

„Pernai buvo atvejų, kai nesurinkusios pakankamai užsakymų leidyklos vadovėlių specialiųjų poreikių vaikams papildomai neišleido. Dėl šios priežasties nebuvo patenkintas Priekulės specialiosios internatinės mokyklos matematikos vadovėlių užsakymas už daugiau nei 900 litų, vadovėlių negalėjo įsigyti ir kitos įstaigos” – aiškino ji.

V. Jonušienė akcentavo, kad už ministerijos skirtas papildomas lėšas nebuvo galima pirkti bendrojo lavinimo mokykloms skirtų vadovėlių, o tik – skirtus specialiųjų poreikių vaikams. Tačiau jų pasirinkimas nėra didelis – pavyzdžiui pernai buvo išleisti tik du nauji vadovėliai, skirti specialiosioms mokykloms.

Specialistė taip pat pastebėjo, kad internatinių mokyklų moksleiviai nesinešioja vadovėlių į namus, todėl jie mažiau nusidėvi. „Mokyklos vadovėlių stygiaus nejaučia” – tikino V. Jonušienė. – Per laiką jų nemažai susikaupė, o naujų išleidžiama mažai. Be to, dalis internatinių moksleivių integruojasi į bendrojo lavinimo mokyklas”.

Visiškai kita situacija kalbant apie mokymo priemones. V. Jonušienės teigimu, valstybės kiekvienam mokiniui skiriama 6,3 lito suma mokymo priemonėms įsigyti internatinėms mokykloms yra per maža. „Sutrikusio intelekto vaikams reikia kur kas daugiau vaizdinių priemonių nei kitiems mokiniams. Todėl ir skyrėme mokymo priemonėms lėšų daugiau nei numatyta”, – tvirtino ji.

Laima Švedaitė

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Švietimas su žyma , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.