SOS signalas, išgelbėjęs ne vieną laivą, grimzta į praeitį

Katastrofos jūroje neišvengiamos. Kaip prisišaukti pagalbą? Istorija žino daug signalų, reiškiančių tik viena – kažkas skęsta, skubiai reikia padėti.

Tai ir šūviai iš pabūklų, burių įvairios kombinacijos, oranžiniai dūmai arba raudonos raketos. Jei geras matomumas, signalizuojama vėliavėlėmis. Atsiradus radiotelefonams, išpopuliarėjo „Mei-dei” šaukinys. Išvertus iš prancūzų kalbos jis reiškia „Padėk man”. Užtenka jį perduoti bet kuriuo dažniu, ir visi supras, kad kažkas pateko į bėdą.

Šiandien žinoma per du tūkstančius pavojaus signalų. Tarp jų pats populiariausias SOS signalas, atsiradęs išradus Morzės abėcėlę.

Genialus išradimas

1835 metais, (radijas dar nebuvo išrastas) amerikiečių dailininkas Finlis Briz Morzė sukūrė paprastą, bet efektingą ryšio sistemą – Morzės abėcėlę. Pradžioje ją sudarė trys simboliai: taškas, trumpas brūkšnys ir ilgas brūkšnys. Bet 1851 metais buvo nuspręsta palikti tik tašką ir brūkšnį.

1865 metais Morzės abėcėlė plačiai naudojama laivyne. Pradžioje pranešimai būdavo perduodami vėliavėlėmis ir žibintais, o išradus radiją, taškas ir brūkšnys jau buvo eteryje… Bet vieningos bendros avarinių signalų sistemos pasaulyje dar nebuvo. Radijo stotis gaminančios firmos turėdavo savus kodus ekstremaliems atvejams. Pavyzdžiui, „Markonio” kompanija, tuomet gaminusi radijo telegrafo stotis Italijos ir Anglijos laivams, nutarė naudoti CQD pagalbos signalą („Ateikite, greitai, pavojus). Be to, „Markonio” kompanijos vadovai draudė palaikyti ryšį su laivais, turinčiais firmų radijo stotis, taip pat naudotis jų kodais. Tokia situacija buvo katastrofiška…

Tarptautinis kodas

Galiausiai 1906 metų rudenį Berlyne radijo telegrafo specialistų konferencijoje buvo priimtas vieningas pagalbos jūroje signalas. Italas Guljelmas Markonis (kompanijos „Markoni” savininkas) pasiūlė senąjį visiems gerai žinomą šaukinį CQD. Bet konkurencijos dalyviai šį signalą atmetė, nes pagalbos šaukiniui svarbu ne turinys, bet perdavimo paprastumas. Viena vokiečių firma pasiūlė SOE signalą, bet E raidė Morzės abėcėlėje reiškia vieną tašką, todėl, esant silpnam priėmimui arba įvairiems trukdymams, signalas gali būti nesuprastas. Ir tuomet buvo pasiūlyta E raidę pakeisti S. Vieningas simetrinis tarptautinis pagalbos signalas buvo patvirtintas 1906 metų lapkričio 3 dieną.

3 minutės tylos

Šios trys raidės iššifruojamos įvairiai: „gelbėkite mūsų sielas”, „gelbėkite mūsų laivą”, „išgelbėkite iš mirties” ir pan. Iš tikrųjų trys raidės nieko nereiškia. Tiesiog trys taškai, trys brūkšniai, trys taškai – greičiausiai ir lengviausiai įsimenama Morzės abėcėlės signalų kombinacija.

Kartu su SOS pavojaus signalu buvo patvirtinta dar viena taisyklė: 48 kartus per parą, 2 kartus per valandą (tarp 15-osios ir 18-osios, 45-osios ir 48-osios minučių) stoja radijo tyla. Visi pasaulio radistai įdėmiai klausosi – gal kam nors reikia pagalbos.

„Visiems, kas mus girdi!”

Pirmą kartą SOS šaukinys buvo išgirstas 1906 metų pabaigoje. Pagalbos šaukėsi laivas „Irbis”. Tais pačiais metais SOS signalus siuntė ir didžiulis keleivinis laivas „Kunard”. Jis pradėjo skęsti ties Azorų salomis.

1912 metais – „Titaniko” tragedija. Balandžio 15-ąją 0 valandų 15 minučių pirmasis laivo radistas Filipsas perdavė radijosignalą CQD, nors Berlyno konferencijoje jau buvo priimtas SOS pagalbos signalas, bet britų laivai iš įpročio vis dar naudojo G. Markonio pagalbos kodus. Vis dėlto antrą valandą nakties britų laivo „Virdžinija” radistas išgirdo SOS signalus iš žūstančio laivo. Bet jei buvo silpni, todėl radistas jų tiesiog nesuprato.

Signalai vaiduokliai

„Titanikas” nuskendo, bet apie jo žūtį iki šiol pasakojama daug įvairių mistinių istorijų. Pavyzdžiui, 1972 metų balandžio 15-ąją amerikiečių laivo lėktuvnešio „Teodoras Ruzveltas” radistas priėmė SOS signalą. Paklausus skęstančio laivo koordinačių ir pavadinimo, buvo gautas atsakymas, kad pagalbos reikia skęstančiam „Titanikui”. Tuomet lėktuvnešio radistui buvo patarta pasitikrinti savo psichikos sveikatą… Bet radistas nepasidavė ir pareikalavo patikrinti faktus. Pasirodė, kad JAV pakrantės apsaugos laivai 1924, 1930, 1936 ir 1942 metais irgi priėmė „Titaniko” pagalbos šaukinius. Gauti pranešimai buvo absoliučiai identiški ir priimti balandžio 15-osios naktį, kaip tik tuo metu, kai superlaivas grimzdo į dugną.

Bet nė vienu atveju nepavyko užpelenguoti radijo siųstuvo, siuntusio šį signalą. 1996 metais kanadiečių laivas „Kvebekas” vėl užregistravo „Titaniko” pagalbos šaukinius…

Mokslas nestovi vietoje

Nuo 1999 metų vasario 1-osios laivai jau nebesinaudoja Morzės abėcėlės taškais ir brūkšniais. Dabar, kilus pavojui jūroje, naudojama palydovinio globalinio ryšio sistema, kuri tiksliai nustato laivo koordinates ir užtikrina ryšį su kitais laivais. Dabar pavojaus signalai bus siunčiami į palydovą ir per jį perduodami į Vokietijos, Anglijos, Australijos ir Kalifornijos koordinacinius centrus. O signalas SOS greitai nugrims į praeitį.

I.Gudaitytė

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Mokslas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

1 atsiliepimas į "SOS signalas, išgelbėjęs ne vieną laivą, grimzta į praeitį"

  1. Malvina.

    Nesuprantu kodel turetu uzmirsti SOS tai taip patogu tik trys raides.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.