Egzaminas debiutantams

Konkurso „Metų automobilis 2006” bandymų stovykloje – karščiausios Europos rinkos naujienos

Praėjusį pirmadienį Lietuvos automobilių verslo istorijoje buvo atverstas naujas puslapis – viena reikšmingiausių prabangių keturračių segmento naujienų mūsų šalies rinkai pirmą kartą buvo pristatyta anksčiau nei likusioje Senojo žemyno dalyje. Į Birštone surengtą konkurso „Metų automobilis 2006” bandymų stovyklą „Lexus” importuotojos Baltijos šalyse, bendrovės „Toyota Baltic AS” vadybininkai surengė sedano „Lexus IS 250” prezentaciją. Visose kitose Europos šalyse japonų konstruktorių „strateginis ginklas” oficialiai debiutavo para vėliau.

Informacijos lavina

Devintą kartą šalies žurnalistų autoklubo drauge su draudimo kompanija „Lietuvos draudimas” surengtuose „Metų automobilio” rinkimuose visi pretendentai tradiciškai buvo testuojami beveik savaitę trukusioje bandymų stovykloje, kur komisijos nariams sudaromos idealios sąlygos pasislėpti nuo kasdienių darbų rutinos ir visą dėmesį skirti pažintims su pačiomis naujausiomis transporto priemonėmis. Ši atsakinga misija klubo susirinkime buvo patikėta šiemet ženkliai pasikeitusiai vertinimo komisijai. Joje dirbo skirtingą vairuotojo stažą bei „gero automobilio” supratimą turintys Lietuvos žurnalistų autoklubo nariai – Gitana Bukauskienė (žurnalas „Laima”), Linas Butkus (žurnalas „Auto Moto”), Renaldas Gabartas („Kauno diena”), Stasys Grigaliūnas („Lietuvos žinios”), Mindaugas Grinius („Lietuvos rytas”), Dainius Leonavičius (LNK laida „Ekipažas”), Vitoldas Milius (savaitraštis „Auto rinka”), Jonas Okmanas (žurnalas „Auto Bild Lietuva”), Artūras Pakėnas (žurnalas „Autoekspresas”) ir Mindaugas Žilionis (žurnalas „Keturi ratai”).

Šį kartą studijoms buvo pasirinktas karališkuoju kurortu vadinamas Birštonas su įspūdinga tarp unikalių Nemuno kilpų susirangiusių kelių pyne. Maždaug 90 kilometrų ilgo trasą čia parengė Lietuvos žurnalistų autoklubui talkinęs garsusis automobilių sporto treneris ir technikos ekspertas Jonas Dereškevičius.

„Parinkau ne itin ilgą, tačiau keleto skirtingų tipų dangą bei konfigūraciją turinčių kelių kombinaciją, kuri padėtų pajusti ir įvertinti svarbiausius automobilio važiuoklės, vairo mechanizmo, elektroninių stabilumo kontrolės ir pan. sistemų veikimo ypatumus”, – charakterizuodamas bandymų trasą dėstė J.Dereškevičius.

Eksperto pastangos iš tiesų nenuėjo veltui ir kasdien trasą įveikę su 4-6 automobiliais komisijos nariai gavo milžinišką informacijos bei įspūdžių dozę apie pretendentų „elgseną” kelyje, salono funkcionalumą, interjero apdailos medžiagų ir surinkimo kokybę, ergonomiką, triukšmingumą, bagažinės erdvę, variklio dinamines charakteristikas, stabdžių efektyvumą ir t.t.

Visus šiuos dalykus kiekvienas stenografavo pagal savą sistemą, rengdamasis antrajam konkurso etapui – gamintojo bei Lietuvoje dirbančių įgaliotųjų jų atstovų pateikiamos informacijos analizei. Tik įvertinus mūsų šalyje teikiamas garantijas, serviso tinklą, aptarnavimo įkainius, eksploatacines išlaidas, iki automobilis nuvažiuoja 100 tūkst. kilometrų, bazinę paties automobilio ir papildomos įrangos kainą galima kalbėti apie vieno ar kito rinkos naujoko patrauklumą.

Beje, palyginamuosius bandymus gerokai supaprastina ta aplinkybė, kad visi automobiliai į trasą išvažiuoja „apauti” vienodomis žieminėmis „Continental” padangomis, o į jų bakus pilami tik „Ventus” degalai. Taip eliminuojamos abejonės, jog vienas ar kitas variklis galbūt dirba vangiau dėl blogesnės kuro kokybės, o mašina sunkiau valdoma dėl specifinių padangų ypatumų.

Lygiaverčių varžovų kova

Iš viso šiųmečiame konkurse „Metų automobilis 2006” dalyvauja 20 automobilių. Tai – trečiosios serijos BMW, „Hyundai Getz”, „Hyundai Sonata”, „Jeep Grand Cherokee”, „Kia Rio”, „Lexus IS 250”, „Mazda5”, B klasės „Mercedes Benz”, „Mitsubishi Colt CZT”, „Nissan Pathfinder”, „Renault Clio III”, „Seat Leon”, „Ssang Yong Rodius”, „Subaru Impreza”, „Toyota Hilux”, „Volkswagen Golf Plus”, „Volkswagen Jetta” ir „Volkswagen Passat” bei du garsiojo prancūzų-japonų „trejetuko” atstovai – „Peugeot 107” ir „Toyota Aygo”.

Pastarieji du rinkos debiutantai žada mesti iššūkį patiems pigiausiems šalyje siūlomiems naujiems automobiliams ir greičiausiai (oficialaus kainoraščio dar nėra) kainuos apie 27 000 litų. Pats brangiausias šių metų konkurse dalyvaujantis modelis – trečiosios serijos „BMW 330xd” – įkainotas
170 000 litų. Tai šių metų pradžioje pradėtas gaminti itin modernus penkiavietis sedanas su trijų litrų darbo tūrio, 6 cilindrų varikliu, išvystančiu 231 AG pajėgumą ir 500 Nm maksimalų sukimo momentą, 6 laipsnių automatine pavarų dėže „Steptronic” ir visais keturiais varančiaisiais ratais. Vokiečių inžinierių sustyguotas jėgos agregatų ansamblis leidžia 100 km/val. greitį apsiekti per 6,7 sekundės po starto ir alsuoja tokia jėga, tarsi būtų prisirijęs dopingo preparatų.

Tiesa, važiavimas šiuo monstru kvapą gniaužia tol, kol nepasuki į vieškelį. Žvyrkeliai, kurie važiuojant „mėlyno kraujo” neturinčiais automobiliais atrodė nepriekaištingai lygūs, staiga pradeda priminti kelionę per nesibaigiančią „gulinčių policininkų” ordą.

Kita vertus, minkšto grunto kelias tikrai nėra vien BMW Achilo kulnas. Minėtas prestižinis „Lexus IS 250”, laikytinas tiesioginiu naujojo trečiosios serijos BMW konkurentu ir paliekantis iš esmės tokius pat malonius įspūdžius sklendžiant asfaltu, žvyrkeliui taip pat yra ne mažiau „alergiškas”.

Kaip susiklostys šių žvaigždžių tarpusavio santykiai, kol kas galima tik spėlioti. Techninės „Toyota” padalinio, gaminančio Europos rinkai skirtus limuzinus, charakteristikos taip pat atrodo nepriekaištingos (V6 tipo variklis išvysto 208 AG pajėgumą ir 252 Nm sukimo momentą, leidžiantį iki 100 km/val. įsibėgėti per 8,4 sek.), todėl labai daug ką lems automobilio kaina. Deja, kol kas jos „Toyota Baltic AS” atstovai nurodyti negalėjo.

Dar mažesnė takoskyra nubrėžta tarp keleto panašaus svorio kategorijai priskiriamų Korėjos ir Japonijos automobilių gamintojų produktų. Tarkim, „Hyundai Getz”, „Kia Rio”, „Mistubishi Colt” yra pakankamai artimi kalbant tiek apie kėbulo parametrus, tiek apie jėgos agregatų darbą, tiek apie kainas ir eksploatacijos išlaidas. Akivaizdu, kad dar prieš kelerius metus kopijavę į „pensiją” išėjusius Europos ar Japonijos automobilių modelius, korėjiečiai patys perprato mašinų konstravimo paslaptis ir jau lipa savo konkurentams ant kulnų.

Žvyro testas visureigiams

Atskiroje trasoje, kurią padėjo parengti vienas didžiausių bekelės kliūčių įveikimo ekspertas Merkys Saukevičius, praėjusį penktadienį rungėsi keturi automobiliai, siekiantys iškovoti „Metų visureigio” titulą. Netoli Prienų esančiame žvyro karjere buvo išrikiuoti „Nissan Pathfinder”, „Jeep Grand Cherokee”, „Toyota Hilux” ir „Ssang Yong Rodius”. Bendrovės „Nellemann Baltic” sprendimas pastarąjį vienatūrį, turintį visų keturių ratų pavarą, leisti į vieną ringą su rėminiais visureigiais gerokai nustebino komisijos narius, nes šio automobilio buferiams rimtą grėsmę kelia netgi aukštesni šaligatvių bordiūrai. Atvykus į karjerą nuogąstavimai, jog visureigių trasa „Ssang Yong Rodius” bus pernelyg kietas riešutas, pasitvirtino. Privažiavus prie pirmosios kliūties, kurią kiti pretendentai įveikdavo be jokių pastangų, pasirodė, kad šis vienatūris gali bandyti įveikti trasą tik po to, kai priekinis buferis parašys savo testamentą serviso meistrams.

Tuo tarpu kitiems visureigiams M.Saukevičiaus parengtos egzamino užduotys nepasirodė sunkios. Visa trijulė nardė žvyro karjero šlaitais tarsi žuvys vandenyje, todėl verdiktą, kam atiteks geriausiojo karūna, lems apibendrinti inžineriniai parametrai – visureigio užvažiavimo ir nuvažiavimo nuo kalno kampas, vadinamosios pakabos artikuliacijos (matuojamas atstumas, kiek daugiausia galima pakelti vieną galinį ratą nuo žemės, kol pradeda kilti kitas tos pačios ašies ar priekinis ratas) bei tie patys kriterijai, kuriais vertinami lengvųjų automobilių kainos ir kokybės santykis.

Vaikai svajoja apie greitį

„Metų automobilio” vertinimo komisija, rengdamasi jau prestižiniam renginiui, ne tik tobulina bandymų metodiką, bet ir stengiasi išlaikyti tam tikras tradicijas. Bene gražiausia jų – viešnagė į vaikų globos namus, esančius arčiausiai konkurso bazinės stovyklos. Šįkart naujausių automobilių karavanas su saldžiomis lauktuvėmis bei suvenyrais užsuko į Jiezno vaikų globos namus, kuriuose nuolat gyvena beveik 90 mažylių iš asocialių šeimų.

Beje, Lietuvos žurnalistų autoklubo nariai, trumpai pasakoję apie naujus automobilius ir jų bandymus, iš vaikų sulaukė netikėtai rimtų klausimų ir komentarų. Labiausiai juos domino greičiausios pasaulio bei Lietuvos mašinos, automobilių lenktynės, taip pat liūdnos patirties pasufleruoti spėliojimai, „ar lengvai šitos mašinos užsikuria?”

Įdomu, kad pasiteiravus, ką norėtų nuveikti pirmiau: pasivaišinti atvežtais saldumynais ar pasivažinėti, vaikai strimgalviais nulėkė rengtis kelionei…

Rinkimų karštinė

Pirmasis oficialus tarpinis „Metų automobilio” rinkimų finišas numatytas gruodžio 7-ąją. Tą dieną sostinės „Karolinos” viešbutyje įvyks spaudos konferencija, kurioje bus paskelbtas geriausiųjų automobilių penketukas. Visi finalininkai lygiomis teisėmis galės pretenduoti į konkurso „Metų automobilis 2006” laurus.

Kas taps šiųmečių rinkimų nugalėtoju, paaiškės gruodžio 17-ąją įvyksiančio konkurso baigiamojo vakaro metu. Tą pačią dieną bus paskelbtas ne tik „Metų automobilis 2006”, bet ir „Tautos automobilis 2006”, „Metų visureigis 2006” bei „Metų vairo” savininkas (t.y. lenktynininkas, rezultatais labiausiai garsinęs Lietuvą užsienio trasose). Be to, įvairios žiniasklaidos priemonės išrinks saugiausią, ekonomiškiausią, sportiškiausią, moteriškiausią ir dar daugelį kitokių nominacijų automobilių. „Kauno diena” tradiciškai įteiks prizą įspūdingiausiu dizainu išsiskyrusiam ratuotam konkurso dalyviui.

Priminsime, kad „Tautos automobilį 2006” iki gruodžio 15-osios gali rinkti visi šalies gyventojai balsuodami už jiems patikusius automobilius interneto vartuose www.takas.lt.

Geriausio orakulo, įspėjusio „Tautos automobilį 2006”, laukia konkurso padangų „Continental” komplektas.

Renaldas Gabartas

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.