Didieji prekybos centrai tampa nepakeičiama pramogų ir laisvalaikio praleidimo vieta.
Prekybos ir pramogų kompleksuose jau įprasta skirti pasimatymus, susitikti su draugais, giminėmis. Užuovėja jie tapo ir pramogų trokštantiems paaugliams. Šiuo metu didžiausias uostamiesčio prekybos kompleksas BIG prieš žiemos šventes klaipėdiečius vilios iliuzionistais, ugnies šou, cirku, gyvūnų paroda. Per šventes prekybos centrai fiksuoja ir rekordus. Pernai gruodžio 31-ąją prekybos tinklas „VP Market” trijose Baltijos šalyse pasiekė dienos apyvartos rekordą – apie 29 milijonus litų.
Prilygsta „jomarkams”
Prekyba su pramogomis galėtų prilygti anksčiau populiarumo nestokojusiems „jomarkams”. Į juos traukdavo minios žmonių, kaip šiandien į prekybos centrus. Lietuviai į „jomarkus” rinkdavosi ką nors parduoti, nusipirkti ir papramogauti.
Nauja tradicija laisvalaikį praleisti prekybos centruose, anot etnologės Valerijos Jankūnaitės, nėra smerktina. „Patogu viską rasti po vienu stogu. Po darbo tėvai čia turi progos pabendrauti su savo vaikais. Moterys atsipalaiduoja nuo slogių minčių.”
Psichologai aiškina, kad vaikščiojimas po prekybos centrus tampa iškrovos būdu, kuris nieko nekainuoja. Žmonės atsipalaiduoja apžiūrinėdami daiktus, matuodamiesi drabužius.
Pasivaikščiojimas gatvėje, gryname ore, anot psichologo Mykolo Ridiko, – atgyvenęs dalykas. „Prekybos centrai patrauklūs, nes čia šilta, daug vietos, pramogų. Viskas gerai apgalvota – įrengiamos vaikų žaidimų aikštelės, kad ateitų visa šeima. Kol vaikai žaidžia – tėvai pramogauja kavinėje ar apsipirkinėja”, – pasakojo M.Ridikas.
„Užmuša” laiką
Tyrimai rodo, kad pagrindiniai prekybos centrų lankytojai yra moterys, kurios rūpinasi namų ruoša.
Į juos masiškai traukia ir jaunimas. Pramogų mieste nerandantys moksleiviai čia „užmušinėja” laiką, skiria pasimatymus, stebi bendraamžius ir stengiasi save parodyti. Neretai prekybos centrai tampa flirtavimo vieta.
Klaipėdos pedagoginės psichologinės tarnybos psichologas Mindaugas Radušis kritikavo, kad pelno siekiantiems verslininkams rūpi tik pritraukti pirkėjus. „Stebint prekybos centruose vaikus ir paauglius, kyla klausimas, ar toks laisvalaikio praleidimas yra turiningas. Norėtųsi, kad nepilnamečiai galėtų lankyti meninės ar sportinės saviraiškos užsiėmimus. Tačiau šiuo metu valstybė vaikų teisės į laisvalaikį neužtikrina”, – dėstė psichologas.
Turgaus nepamiršta
Mažiau malonumų prekybos centruose randa vyresnio amžiaus žmonės.
Rinkos tyrimų bendrovės „ACNielsen Baltics” duomenimis, didžioji dalis žmonių apsiperka prekybos centruose. Jie vadinami moderniais pirkėjais. Tradicinėse vietose – turguose, mažose parduotuvėse, kioskuose – apsiperka tik 1 proc. piliečių.
Anot psichologo M.Ridiko, pensininkai vengia didžiųjų prekybos centrų ir dėl sveikatos – jiems sunku apeiti didelius plotus. „Nerandama tikrojo bendravimo. Jie pažįsta mažų parduotuvių, turgaus pardavėjus, pasišneka su jais. Taip pat senyvo amžiaus žmonės jaučiasi nelaimingi. Prekybos centrai siūlo įvairiausių prekių, o jie ne visada gali sau leisti jų įsigyti”, – analizavo psichologas.
Pirkėjams – pramogos
Gruodį klaipėdiečių laukia naujų prekybos ir pramogų kompleksų atidarymo šurmulys.
Taikos prospekte, netoli Baltijos prospekto žiedo, jų bus atidaryti net trys.
Daugiausiai žmonių tikisi pritraukti Kalėdoms atidarytas „Akropolis”. Per metus jame planuojama sulaukti apie 8 milijonus lankytojų. Rekonstruota „Hyper Maxima” bus atidaryta gruodžio 9-ąją, o pramogų zona – prieš Kalėdas. Čia veiks ledo arena, šešios kino salės, restoranai, boulingas.
Antroje „Akropolio” pusėje pirmąją gruodžio savaitę lankytojų laukia kitas prekybos kompleksas – „Arena”. Čia veiks daug parduotuvių, pramogų klubas „Laukinių Vakarų salūnas”, rusiškos virtuvės restoranas, maža kino salė.
Kaimynystėje, šalia „Lietuvos draudimo” pastato, gruodį bus atidarytas dar vienas didelis prekybos centras.
Bus dar 8 centrai
Šiais metais Klaipėdos savivaldybė išdavė keturis leidimus statyti prekybos centrus.
Kitais metais uostamiestyje planuojama statyti dar aštuonis prekybos centrus. Palyginti su šiemetiniais, jie bus kur kas mažesni.
Pasak etnologės V.Jankūnaitės, komercija šiandien užgožia daugelį tradicijų. Priešintis prekybos centrų antpuoliui neverta, nes vartotojiška visuomenė užvaldė visą pasaulį.
Etnologei V.Jankūnaitei užkliūva tai, kad iškart po Vėlinių prekybos centrai pradeda puoštis Kalėdoms, Naujiesiems metams, kviesti žmones ruoštis šventėms. Per adventą atprantama susilaikyti nuo linksmybių ir skirti daugiau dėmesio susikaupimui.
Gina Kubiliūtė