Karo pramonėje naudotos technologijos pradedamos siūlyti ir civiliams
Pasak JAV Nacionalinės greitkelių eismo saugumo administracijos (NHTSA), daugiau nei trys ketvirčiai automobilių avarijų įvyksta dėl vairuotojų kaltės. Žmogus nėra tobulas, jo reakcija nėra žaibiška, stresinėse situacijose jį gali ištikti šokas, be to, vairuodamas sudėtingesnėmis oro sąlygomis vairuotojas turi apdoroti daugybę informacijos. Tad mokslininkai ir automobilių gamintojai ieško būdų, kaip dalį šio krūvio būtų galima perkelti šiuolaikinėms informacijos technologijoms bei sukurti maksimaliai efektyvią ir patogią „darbo vietą” vairuotojui.
Jau dabar, kaip papildomi priedai prie kai kurių aukštos klasės naujų automobilių, siūlomi įvairūs autopilotai, naktinio matymo prietaisai, avarijų išvengimo įtaisai ir kita saugumo įranga. NHTSA automobilių pramonei kelia tikslą: per 10 metų įdiegti šias naujausias technologijas bent jau 10 proc. lengvųjų automobilių ir 25 procentuose komercinio transporto priemonių, parduodamų JAV. „Protingos” technologijos leistų išvengti daugybės nelaimių ir sužeidimų ar galbūt išvis panaikintų jų tikimybę.
„General Motors” saugos centro direktorius Bobas Langas teigia, jog šį tikslą pasiekti įmanoma. Pasak jo, galbūt būtų įmanoma įgyvendinti net ir dar didesnius tikslus, nes jau dabar egzistuoja tokių apsaugos priemonių paklausa. Tiesiog reikėtų padaryti jas labiau prieinama pirkėjui.
„Toyota”, „Ford”, „Mercedes” ir „Jaguar” dabar kai kuriuose savo automobiliuose diegia valdomą autopilotą. Šis stebi eismą prieš automobilį ir pristabdo ar padidina greitį – tai priklauso nuo priekyje važiuojančio automobilio veiksmų. Tokiu būdu palaikoma saugi distancija greitkeliuose, kur transporto srautas juda labai greitai.
Kita technologija – „Vehicle Onboard Radar” (VORAD) – aptinka nejudančius objektus pro rūką, lietų, sniegą, tamsą bei dūmus. VORAD jau naudojamas kai kuriuose komerciniuose vilkikuose.
Tuo tarpu BMW pranešė tapsianti pirmąja Europos automobilių gamintoja, kuri savo automobiliuose pristatys FIR naktinio matymo infraraudonųjų spindulių technologiją. Naujoji įranga dar šiemet bus pradėta montuoti į 7-osios serijos modelius.
Vaizdo kamera stebės 300 metrų erdvę, esančią priešais automobilį, ir ekrane įmontuotame prietaisų skydelyje vairuotojui parodys priekyje esančius žmones ar gyvūnus, kurių kūnai skleidžia šilumą.
Naktinį matymą galima įsijungti paspaudus mygtuką, esantį šalia žibintų jungiklio. Vairuotojas taip pat gali reguliuoti vaizdo kontrastą ir vaizdą padalyti į kelias dalis.
„Tai leidžia anksčiau pastebėti kritinę situaciją ir atitinkamai prisitaikyti”, – teigia BMW.
FIR technologija bus ypač naudinga naktį kaimo keliuose ir siaurose gatvelėse, įvažose ir tamsiuose garažuose, teigia gamintojas.
Naktinio matymo įranga yra siūloma kaip 7-osios serijos modelio priedas, tačiau planuojama šias technologijas diegti ir kituose modeliuose, pranešė kompanija.
Nuo šių metų rugsėjo mėnesio BMW 5-osios, 6-osios ir 7-osios serijos modeliuose montuos tolimųjų šviesų įjungimo pagalbininką. Į automobilių salone esantį galinio vaizdo veidrodėlį bus įtaisytas jutiklis, kuris stebės eismą priekyje ir automatiškai įjungs bei išjungs tolimųjų šviesų žibintus.
Ši sistema padės neapakinti atvažiuojančių automobilių vairuotojų.
Naktinio matymo technologijos ženkliai padidintų vairavimo tamsiu paros metu saugumą, teigia BMW ir pažymi, kad Vokietijos statistikos biuras per metus naktį užregistruoja 25 tūkst. avarijų, kuriose nukenčia pėstieji ir dviratininkai.
Analogiškus projektus puoselėja ir „Mercedes-Benz”. Rugsėjį tarptautinėje automobilių parodoje Frankfurte buvo pristatytas naujasis S klasės sedanas.
Renaldas Gabartas