Nuo mirties už vairo gali apsaugoti automobilis

Jungtinėse Amerikos Valstijose daugiausia žūva mažas mašinas pasirinkę vairuotojai

Žūties už automobilio vairo rizika įvairių markių ir modelių transporto priemonėse nėra vienoda. Dažniausiai autoavarijose žūva mažus bei lengvus automobilius vairavę asmenys. Tą konstatavo JAV draudimo bendrovės, išanalizavusios 2000-2003 metais Amerikos greitkeliuose įvykusius tragiškus eismo įvykius.

Vairuotojų mirčių mažėja

Kiek vairuotojų avarijose žūva per metus, Jungtinėse Amerikos Valstijose stebima nuo 1980-ųjų. Surinkti duomenys liudija, kad per pastaruosius 20 metų už vairo žūva vis mažiau žmonių. Pirmaisiais tyrimo metais pastebėta, jog vienam milijonui registruotų automobilių vidutiniškai tenka daugiau kaip 100 žuvusių vairuotojų, o 2000-2003 metais šis skaičius sumažėjo iki 87.

Tyrėjai per minėtus trejus metus vertino tik automagistralėse įvykusius eismo įvykius, kurių metu nutrūksta vairuotojų gyvybė. Šiuo atveju keleivių ar pėsčiųjų mirtys į statistiką nepateko. Tam, kad tyrimas būtų kuo objektyvesnis, vairuotojų žūtys lygintos su 1 mln. JAV registruotų tos markės ar modelio automobilių, pagamintų 1999-2002 metais.

JAV draudikai tvirtina, jog vidutiniškai mažiausia vairuotojų žūva į avariją patekus dideliems keturių durų lengviesiems automobiliams, visureigiams ar vienatūriams automobiliams. Kelis kartus daugiau gyvybių nusineša tie eismo įvykiai, kuriuose susiduria mažos dviejų durų bei vidutinės transporto priemonės. Mirties rizika dar labiau padidėja, jeigu automobiliai po smūgio dar ir apsiverčia.

Mažos ir lengvos pagyrų nesulaukė

Ne pats garbingiausias „mašinų-žudikių” vardas gali būti suteiktas mažiems, dviejų durų modeliams – vienam milijonui tokių įvairių markių registruotų automobilių vidutiniškai teko 190 vairuotojų mirčių, užregistruotų 2000-2003 metais JAV. Ne ką saugesni vidutinio dydžio sportiniai automobiliai, kuriuose iš milijono užregistruotų tokio tipo mašinų per trejus metus žuvo 133 vairuotojai.

Didžiausios rizikos transporto priemonių sąrašo viršuje atsidūrė dviejų durų vidutinio dydžio visureigis „Chevrolet Blazer”. Vienam milijonui šio modelio automobilių JAV tenka 308 tragiški eismo įvykiai, kurių metu vairuotojai patyrė mirtinus sužalojimus. Šioms mašinoms verčiantis, taip pat nutrūksta daugiausia gyvybių.

Iš didelių transporto priemonių grupės saugiausi vairuotojams pripažinti prabangos klasei priklausantys limuzinai – vienam milijonui registruotų tokio tipo mašinų tenka 37 žuvę vairuotojai. Po jų seka vienatūriai bei vadinamieji universalai automobiliai, kurių milijonui tenka 42 žuvusieji už vairo.

JAV draudikai atkreipia dėmesį, jog vairuotojų saugumą lemia ne tik transporto priemonių dydis, bet ir svoris, tačiau šie rodikliai tarpusavyje glaudžiai susiję. Atskirose automobilių grupėse aukščiausiose pagal vairuotojų mirtingumą vietose atsidūrė lengvos transporto priemonės. Pavyzdžiui, lyginant skirtingų svorių visureigius, lengvuose šio tipo automobiliuose vairuotojai žūva dukart dažniau nei sunkiuose džipuose.

Verčiantis aukų daugėja

Tyrėjai atkreipė dėmesį, jog mirtingumui už vairo dar turi įtakos ne tik automobilio tipas, jo dydis bei svoris, bet ir eismo įvykių mastas. Rizika žūti vairuotojui padidėja ir dideliuose keturių durų automobiliuose, jeigu šie patenka į avariją kartu su kitomis transporto priemonėmis. Kuo daugiau transporto priemonių susiduria, tuo didesnė tikimybė, kad tarp aukų gali būti ir vairuotojai.

Tačiau esama ir išimčių. Pastebėta, kad visureigius ir pikapus vairuojantys asmenys dažniau žūva tada, kai į avariją patenka tik vienas automobilis.

Gana dažnai vairuotojai patiria mirtinas traumas, kai jų vairuojamos transporto priemonės eismo įvykio metu apsiverčia. Tarp dažniausiai apsiverčiančių automobilių JAV minimi pikapai bei visureigiai, tačiau ir tarp jų esama modelių, kuriems apsivertus vairuotojų mirčių statistika yra labai žema.

Pavyzdžiui, visureigiuose „Lexus RX 300” ir „Toyota 4Runner” yra įdiegta elektroninė stabilizavimo sistema, kuri, anot ekspertų, žymiai sumažina automobilių vertimosi riziką, o tuo pačiu – ir tragiškų pasekmių galimybes. Beje, verčiantis minėtiems automobiliams JAV greitkeliuose per 2000-2003 metus nežuvo nė vienas vairuotojas. Tačiau, draudikų pastebėjimu, tai nereiškia, kad absoliučiai visi vairuotojai už šių markių automobilių vairo bus saugūs ir ateityje.

Moterys žūva rečiau

Pastaruoju metu automobilių stabilumu kelyje vis labiau rūpinasi gamintojai, stengdamiesi sukurti tokias transporto priemonės formas, kurios mašiną net ir ekstremaliomis eismo sąlygomis išlaikytų ant keturių ratų.

Tyrimas parodė, kad žūties riziką lemia ne tik automobilio markė bei modelis, bet ir už vairo sėdintis asmuo. Pastebėta, kad anksčiau, kai visureigius dažniausiai vairuodavo jauni vyrai, vairuotojų mirties kreivė kilo gana aukštai. Pastaruoju metu tokio tipo mašinas vis dažniau renkantis moterims, mirtingumo statistika sumažėjo.

Beje, į statistiką pateko ir žuvusios moterys vairuotojos, kurių amžius 25-64 metai, tačiau, kaip pastebi draudikai, atvejai, kai už vairo žūva dailiosios lyties atstovės, yra labai reti.

Nerašyta taisyklė, jog dideli automobiliai yra daug saugesni už mažus, seniai žinoma ir Lietuvoje. Tačiau oficialios statistikos, kurias transporto priemones vairuojančiųjų žūva daugiausia, „Kauno dienai” surasti nepavyko. Eismo priežiūros tarnybos pareigūnai atkreipia dėmesį, kad mūsų šalyje eismo įvykių metu dažniausiai žūva pėstieji. Avarijose žuvę vairuotojai beveik visais tragiškai pasibaigusiais atvejais sėdėdavo už vairo gana seno, 15-20 metų eksploatuoto automobilio, kuriame saugos priemonės minimalios. Gana dažnai žuvusieji net nebūdavo prisisegę saugos diržų.

Pastebėta, kad naujuose automobiliuose vairuotojų gyvybes dažniausiai išsaugo oro pagalvės.

Lina Navickaitė

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.