Europos Parlamentas (EP) pritarė direktyvai, kurioje nustatomi techniniai reikalavimai transporto priemonėse įrengtoms arba kaip atskiros detalės tiekiamoms priekinėms apsaugos sistemoms – lankams.
Šia direktyva, kuri yra Europos kelių saugumo priemonių plano dalis, siekiama sumažinti sužalojimo riziką pėstiesiems, partrenktiems automobilio.
Ji turėtų įsigalioti netrukus, nes pasiekti kompromisai su Taryba leidžia tikėtis, jog direktyvai bus pritarta pirmuoju svarstymu.
Senų lankų nelies
Teigiama, jog iki šiol daugelyje automobilių naudojamos standžios priekinės apsaugos sistemos gali rimtai sužaloti mašinų partrenktus pėsčiuosius. Todėl Komisija pasiūlė leisti mašinose įtaisyti tiktai lankstesnes priekines apsaugos sistemas, kurios būtų mažiau pavojingos pėstiesiems.
Jau 2002-aisiais daugelis Europos, Japonijos ir Pietų Korėjos automobilių gamintojų savanoriškai įsipareigojo nebetiekti standžių apsaugos lankų. Nuo šiol toks reikalavimas bus įteisintas, nes, EP ir Tarybos nuomone, savanoriško susitarimo užtikrinant pėsčiųjų saugumą neužtenka.
Be to, naujosios direktyvos autorių nuomone, buvo atkreiptas dėmesys į pavojų, saugumui keliamą priekinės apsaugos įtaisų, kuriuos prie transporto priemonių pritvirtina įrangos gamintojai, arba kai šie įtaisai perkami antrinėje rinkoje transporto priemonę jau pristačius klientams.
Šia direktyva siekta, kad transporto priemonė su tokiu įtaisu atitiktų tokius pat reikalavimus, kaip ir transporto priemonė be papildomų įtaisų.
Europos Sąjungos (ES) valstybės narės negalės aprobuoti transporto priemonės, kurioje įrengta seno tipo priekinės apsaugos sistema, praėjus dvylikai mėnesių nuo šios direktyvos paskelbimo.
Be to, direktyva numato bandymus, kurie turės būti atlikti siekiant patvirtinti priekinės apsaugos sistemų saugumą pėstiesiems. Numatyti ir apsaugos lankų, kuriuos ketinama parduoti kaip transporto priemonių aksesuarus, bandymai.
Direktyva bus taikoma tik keleiviniams automobiliams, kuriuose vietų skaičius neviršija aštuonių, bei krovininiams automobiliams, kurių masė neviršija 3,5 tonos. Ji nereglamentuos priekinių apsaugos lankų, įtaisytų mašinose prieš įsigaliojant šiai direktyvai; šiuo atžvilgiu ES šalims palikta teisė imtis papildomų priemonių.
Šiuo metu Lietuvos įstatymai nereglamentuoja tokių lankų naudojimo. Savarankiškai tokius įtaisus įsirengusiems vairuotojams pastabą padaryti gali nebent techninių apžiūrų centrų darbuotojai – anot jų, mašinos kėbulas turi atitikti gamyklos standartus, tad apsaugos lankai, gerokai viršijantys automobilio gabaritus, teoriškai turėtų būti nuimami.
Patikra – kasmet?
Direktyvos rengėjų teigimu, be papildomų priemonių šis dokumentas nebus labai efektyvus.
Todėl siekiama, jog valstybės narės užtikrintų, kad nuo tam tikros datos ateityje kasmet tikrinant transporto priemonių saugumą transporto priemonėms su šios direktyvos nuostatų neatitinkančiais išoriniais apsaugos įtaisais nebūtų išduodami tinkamumo naudoti keliuose pažymėjimai.
Jei nustatoma, kad nuėmus nepatikimus apsauginius lankus tikrinama transporto priemonė turi nesaugią priekinę konstrukciją, ją reikia pakeisti patvirtintu įtaisu. Taikant tokią politiką pavojingi ir kieti apsauginiai lankai greitai taptų nebenaudojami ir taip pavyktų iš tiesų sumažinti aukų kelyje skaičių.
Paskirtis – simbolinė
Apsaugos lankai automobilių priekinėje dalyje pradėti naudoti Australijoje – su jų pagalba bandyta išvengti automobilio ar keleivių sužalojimo susidūrus su laukiniais gyvūnais (arkliais, stručiais ar kengūromis). Vėliau jie išpopuliarėjo ir kituose žemynuose, tačiau tuo pačiu prarado ir savo pirminę paskirtį.
Dabar šie lankai dažnai montuojami kaip paprasčiausias aksesuaras, dizaino detalė. Todėl, direktyvą ruošusios EP Transporto ir turizmo komiteto narės Evos Hedkvist Petersen teigimu, pavojų pėstiesiems, dviratininkams bei motociklininkams keliančių apsaugos lankų naudojimą Europos keliuose ir gatvėse pateisinti yra sunku.
Nustatyta, kad priekinių automobilių apsaugos lankų padaryta žala yra nevienoda – ji skiriasi priklausomai nuo medžiagos, iš kurios šios apsaugos sistemos padarytos, nuo formos bei tvirtinimo. „Draugiškiausi” pėstiesiems lankai – lankstūs.
Kristijonas Baukys