Restauruota Vilniaus arkikatedrą puošianti „Nojaus auka”

Užbaigti Vilniaus arkikatedros bazilikos timpano horeljefinės kompozicijos „Nojaus auka” restauravimo darbai.

Pagal architekto Lauryno Gucevičiaus projektą rekonstruotos Vilniaus arkikatedros frontono timpaną puošia horeljefas, kurį XVIII amžiuje sukūrė dar kunigaikščio vyskupo Ignoto Masalskio į Vilnių pakviestas italų skulptorius, Romos šv. Luko akademijos profesorius Tomas Rigis (Tommaso Righi) 1785-1791 metais.

Daugiafigūrė barokinė kompozicija vaizduoja Biblijos personažo Nojaus šeimos auką Dievui po tvano, kuriuo Viešpats nubaudė žmoniją. Kompozicijos ašis – aukuras su kylančiais dūmais, abipus jos simetriškai sukomponuotos aštuonios žmonių figūros – Nojaus šeima ir trys jo sūnūs su šeimomis, o tarpuose tarp jų ir timpano šoniniuose kampuose – įvairios gyvūnų figūros.

Prieš restauravimą tiek pastato frontono, tiek „Nojaus aukos” horeljefo būklė buvo avarinė – apie pusė skulptūrų ir lipdinių bei apie ketvirtadalis architektūrinių frontono elementų buvo iš dalies arba visai suirę, sueižėjęs paviršinis sluoksnis bei konstrukcijos masė. Be to, daug kas buvo aptrupėję bei visai subirę, atskilę dideli skulptūrų fragmentai.

Per suskeldėjusias vietas drėgmė sunkėsi į skulptūrų vidų ir tirpdė druskas, kurios veržėsi į paviršių, todėl dekoro armatūra buvo stipriai pažeista korozijos. Kai kurie horeljefo motyvai buvo tiek sunykę, kad iš jų likusi tik krūva duženų. Plyšiai bei skulptūrų ir lipdinių paviršiai buvo stipriai užteršti nuosėdomis ir kitokiais nešvarumais.

Prieš restauravimą buvo atlikti horeljefo visų sluoksnių laboratoriniai tyrimai. Vėliau nuo tvarkomų dekoro paviršių nuvalytos dulkės ir nešvarumai, pašalinti byrantys sluoksniai ir vėlesnių nekokybiškų restauravimų medžiagos ir dažų sluoksniai, pakeista armatūra, nuo pažeistų vietų nuvalyta druska bei atstatytos nuodaužos ir ištrupėjimai, sutvarkytos skulptūros ir lipdiniai, atkurti karnizų profiliai bei traukos.

Restauravimo metu, remiantis išlikusiais dažais ir paėmus jų mėginius, padaryta kartograma su spalvinių mėginių pavyzdžiais nurodant, kurioje horeljefinės kompozicijos vietoje šie mėginiai buvo paimti. Taip atkurtas autentiškas skulptūrų bei fono spalvinis sprendimas.

Kultūros paveldo departamentas Vilniaus arkikatedros bazilikos timpano horeljefo avarinei būklei pašalinti, konservavimo ir restauravimo darbams skyrė 150 tūkst. litų.
2005-10-25 16:21

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Kultūra su žyma , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.