Ne vienoje pasaulio šalyje žinomi dailininkai Svajonė ir Paulius Stanikai savo parodos „Tūkstantmečio pabaiga” gabenimo į Niujorką istoriją vadina vandalizmu.
Pristigę pinigų apdrausti krovinį su savo darbais lietuviai pašiurpo, kai į Amerikos meno galeriją jų kūrinius atgabeno purvinas sunkvežimis.
Pamatę suskaldytas dėžes, sudaužytas skulptūras, prakirstą organinį stiklą, storu anglies dulkių sluoksniu aptrauktus piešinius ir nuotraukas, sutriko net visko matę prestižinės Niujorko meno galerijos „White Box” savininkai.
Krovinys buvo ne apgadintas, o sunaikintas.
Lygino su mafijos stiliumi
Pelno nesiekiančios galerijos „White Box” vadovas Juanas Puntesas šios parodos gabenimą pavadino nusikalstamu žvėriškumu.
„Jei esate susidūrę su mafijos darbo stiliumi organizuojant krovinių gabenimą, tai yra tik vaikų žaidimai, palyginti su tuo, ką gavo mūsų galerija”, – teigė J.Puntesas „Lietuvos rytui”.
Per dvidešimt darbo meno galerijose bei muziejuose metų jis dar niekada nebuvo susidūręs su tokiu vandalizmu.
„White Box” direktoriaus manymu, reikėjo arba naikinti krovinį sąmoningai, arba būti labiausiai apsileidusia kompanija pasaulyje.
Anot J.Punteso, krovinys greičiausiai kelis kartus krito iš didelio aukščio, buvo pradurtas krano strėle ir plukdytas laivu, kuriuo paprastai gabenamos anglys.
Buvo dirbama dieną ir naktį
Gavus suniokotus lietuvių kūrinius, iki parodos atidarymo buvo likusios penkios dienos.
Todėl darbams restauruoti ir parengti ekspoziciją buvo pasitelkti visi galerijos darbuotojai, taip pat Niujorko dailės mokyklų studentai, be atlyginimo dirbę dieną ir naktį.
Galerijos direktorius nusprendė darbus restauruoti savo sąskaita. Jo teigimu, darbai bei medžiagos kainavo 10 tūkstančių dolerių.
Anot P.Staniko, parodą išgelbėjo labai gera JAV restauravimo medžiagų kokybė. Be to, klijuodami skulptūrų duženas jie sugalvojo naujų sprendimų.
Lietuvių menininkai tą rugsėjo savaitę miegojo po dvi valandas per parą.
„Tūkstantmečio pabaigai” nesisekė ir siunčiant katalogus. Jie buvo siunčiami „Lietuvos paštu” septyniose kartoninėse dėžėse, už tai reikėjo sumokėti 4 tūkst. litų. Tačiau Niujorke menininkai atsiėmė neaiškius kartoninius bumbulus. Dalį katalogų teko išmesti.
Draudimui neužteko pinigų
Vilniuje ir Paryžiuje dirbantys Stanikai pripažino, kad patys nusprendė neapdrausti 8 kubinius metrus užimančio krovinio, nes labai trūko pinigų.
Beveik 20 tūkstančių litų, kuriuos pavyko gauti parodai surengti iš Kultūros ir Užsienio reikalų ministerijų, Dailininkų sąjungos, kelių JAV fondų dailininkai skyrė savo darbams bei jų gabenimui. Už draudimą būtų reikėję sumokėti dar kelis tūkstančius litų.
Menininkai nepasiliko pinigų net gyvenimui Niujorke, tikėdamiesi prisiglausti pas pažįstamus.
Parodą rengė Lietuvos institutas, bendradarbiaujantis su krovinius gabenančia bendrove „Ad Rem”, todėl ir Stanikai kreipėsi būtent į šią įmonę. Už transportavimą į Niujorką ir atgal jie turėjo sumokėti 14 tūkst. litų, 5 tūkst. litų teko išleisti pakavimui.
Menininkai buvo surengę ne vieną parodą Paryžiuje, Liuksemburge, Švedijoje, Suomijoje, Norvegijoje, netgi Meksikoje ir buvo patyrę, kad jeigu vienas kitas stiklas sudūžta, nesunku tai pataisyti vietoje.
Pakavo net tris paras
„Pirmąkart gyvenime mes taip kruopščiai ir patikimai supakavome kūrinius”, – prisiminė S.Stanikienė trijų parų darbą.
Penkiolika didžiulių kompozicijų sudarė skulptūros, piešiniai, nuotraukos, vaizduojančios antrojo tūkstantmečio pabaigos sumaištį, harmoniją, gimimą ir mirtį.
Devynios didelės dėžės buvo sukaltos iš pusantro centimetro storio skiedrų plokščių, nes JAV neleidžia įvežti medienos arba ją prieš tai dezinfekuoja.
Buvo priklijuota ženklų apie dužius daiktus, nupieštos rodyklės, kad dėžių negalima vartyti.
Gabentojai buvo nustebę
Liepos 28-ąją bendrovė „Ad Rem” paėmė brangų krovinį tiesiai iš Stanikų namų Vilniuje. Jie tikino, kad krovinys į Niujorką keliaus penkias savaites.
Menininkų teigimu, parodos vertės neįmanoma nustatyti, tačiau jie ją įvertino 18 tūkstančių litų, tikėdamiesi, kad taip sumažės gabenimo išlaidos.
Bendrovė paprašė už paslaugas 6 tūkst. litų daugiau, nei buvo sutarta, nes apskaičiavo, kad krovinys esą sudaro 10 kubinių metrų. Tačiau vėliau tarpininkaujanti krovinių gabenimo įmonė šį skaičių sumažino iki 7,5 kubinio metro.
„Ad Rem” jūrų oro transporto skyriaus vedėjas Mantas Marcinkevičius „Lietuvos rytą” tikino negirdėjęs jokių pretenzijų dėl sunaikinto krovinio.
Paroda iš Vilniaus į Hamburgą nukeliavo mašina, ten buvo pakrauta į konteinerį ir nuplukdyta į Niujorką.
„Ad Rem” tikinimu, papildomas krovinio draudimas būtų kainavęs daugiausia 90 litų, tačiau menininkai kategoriškai atsisakę draustis.
Nelaimės atveju žala jiems būtų kompensuota.
Šiuo metu galima pretenduoti į nuostolių atlyginimą, kuris nesiektų ir 500 litų.
Studentams skaitė paskaitas
300 kvadratinių metrų galerijoje surengta lietuvių paroda turėjo didelį pasisekimą. Praėjusią savaitę ji buvo uždaryta.
Galerijos apskaičiavimu, Stanikų parodą aplankė 5 tūkstančiai lankytojų ir keli tūkstančiai su meno organizavimu bei vadyba susijusių įtakingų niujorkiečių.
Dėstytojai vedėsi studentus iš Bostono, Filadelfijos ir Niujorko aukštųjų mokyklų parodoje skaityti paskaitų.
J.Puntesas pabrėžė, kad, be kelių išimčių, parodos lankytojai buvo žmonės, niekada anksčiau nesusidūrę su Lietuvos menu ir negirdėję, kad, pavyzdžiui, Jonas Mekas arba Jurgis Mačiūnas yra lietuviai.
Paroda sulaukė didelio spaudos dėmesio. Ją specialiai aplankė ir kelių garsių JAV muziejų direktoriai.
Stanikams iš karto buvo pasiūlyta savo paroda atidaryti naujai kuriamą didžiausią šiuolaikinio meno galeriją Ostino mieste Teksase. Menininkai neberizikavo siųsti darbų į Lietuvą ir rengėjai pasisiūlė juos pasaugoti iki kito rudens, kai bus surengta ši paroda.
Dalia Gudavičiūtė