Adrenalino mašina

500 AG pajėgumą išvystantis BMW kupė M6 pakoregavo sąvoką „sportiškas automobilis“ turinį

Vokietijos koncerno BMW vietininkai Lietuvoje, įmonė „Krasta Auto“, keletui dienų iš Švedijos atgabeno du galingiausių pasaulyje serijinių automobilių olimpui priklausančius modelius – sedaną M5 ir kupė M6. Trakų apylinkėse surengta akistata su šiais itin retais keturračiais gerokai sujaukė netgi tų vairuotojų mintis ir jausmus, kurie kasdien važinėja tokiomis neeilinėmis mašinomis kaip „Porsche“, „Mercedes Benz AMG“ ar „Audi RS“. Praleidę pusvalandį „BMW Motorsport“ padalinio inžinierių sukurto monstro piloto darbo vietoje, „Krasta Auto“ svečiai į bandymų stovyklą grįždavo iš nuostabos išplėstomis akimis ir nuo jaudulio sudrėkusiais delnais.

Automobilinė selekcija

Tradiciškai savo produktus valandų valandas nepavargdami gali girti beveik visų automobilių gamintojų atstovai. BMW bolidų M5 ir M6 atveju viskas buvo atvirkščiai. Emocijomis persunkti komentarai liejosi net iš santūriausių bandymų dalyvių lūpų, kai tik šie išlipdavo iš gana nuosaikaus kėbulo dizaino automobilių. „Krasta Auto“ konsultantams reikėdavo tik patikslinti techninius parametrus, paaiškinti kai kurių mechanizmų veikimo principus ir tyliai džiaugtis sėkmingai surengtu greičio spektakliu.

„Šiuose automobiliuose suderinta išskirtinė „Formulės 1″ galia ir itin aukštas komforto lygis, todėl neabejojame, kad pirmą kartą šalyje vykstantys bandomieji važiavimai vairuotojams suteiks tikrai nekasdieniškų įspūdžių ir emocijų“, – pristatydamas egzotiškas rinkos naujienas dėstė „Krasta Auto“ direktorius Rimantas Kirklys.

Jo teigimu, tiek BMW M5, tiek M6 modeliuose yra įdiegtas didelių apsukų BMW V10 variklis, pagamintas pagal tą pačią technologiją, kaip ir F1 „Williams“ komandos boliduose naudojami varikliai. Serijiniams automobiliams pritaikytas 5 litrų darbo tūrio variklis yra 507 AG, maksimalus sukimo momentas – 520 Nm, esant 6,100 aps./min. BMW M5 100 km/val. pasiekia per 4,7 sek., o M6 – per 4,6 sekundės. Maksimalus automobilių greitis, kaip ir visuose panašaus lygio aparatuose, yra ribojamas pasiekus 250 km/val. Išjungus greičio ribotuvą bolidas galėtų įsibėgėti maždaug iki 330 km/val.

Pasak BMW atstovų, kvapą gniaužiančią variklio V10 galią ir stulbinamą sukimo momentą, esant mažoms apsukoms, užtikrina unikali kumštelinio veleno kontrolės sistema „Double-Vanos“, kuri reguliuoja vožtuvų atsidarymo dažnumą ir tuo būdu maksimaliai padidina variklio efektyvumą. BMW M5 automobilyje įdiegtas „MS S 65“ kontrolinis blokas užtikrina efektyvią variklio elektroninę kontrolę. Dėl trijų 32 bitų procesorių ši kontrolės sistema pajėgi atlikti iki 200 milijonų individualių operacijų per sekundę. Ji maksimizuoja stūmoklio darbo efektyvumą ir sureguliuoja kumštelinio veleno kampą bei visų dešimties droselinių vožtuvų padėtį. Elektroninė variklio sistema taip pat kontroliuoja jonų srauto detonaciją, tokiu būdu nustatant idealų užsidegimo laiką kiekvienam atskiram cilindrui, o variklio potencialas išnaudojamas iki galo.

Iš „Formulės 1“ BMW M5 ir M6 gamintojai taip pat pasiskolino 7 laipsnių pavarų dėžę su „SMG Drivelogic“ technologija. Ši sistema pavaras keičia ant vairaračio išdėstytomis svirtelėmis per 50 milisekundžių. Arba 20 proc. greičiau nei ankstesnės kartos „M“ serijos BMW mašinų.

SMG dubliuoja sankabos išjungimą, tokiu būdu pasiekiamas optimalus greitis persijungiant į žemesnę pavarą. Ši sportinių automobilių įkvėpta sistema ne tik efektyviai panaudoja visą V10 variklio potencialą, bet ir sustiprina saugumą – vairuotojas visą laiką vairaratį gali laikyti abiem rankom tiek važiuojant greitkeliu, tiek lekiant lenktynių trasa.

Trumpų bandymų metu dėmesį patraukė, kaip 7 pavarų „SMG Drivelogic“ sistema greitai adaptuojasi prie piloto vairavimo manieros ir atitinkamai keičia variklio galios perdavimo varantiems ratams laipsnį. Jei iš vietos pajudama ramiai ir greitėjama tolygiai, trečioji pavara keičiama į penktąją, o netrukus po to jungiama septintoji. Važiuojant agresyviai, aukštesnė pavara jungiama tik variklio sūkiams pasiekus 8000 aps./min. ribą. Mechanizmas nepriekaištingai subalansuotas, leidžia taupyti degalus ir visada yra pasirengęs numalšinti greičio troškulį.

Pasidaryk pats

Dar vienas įdomus sprendimas – galimybė vairuotojui pačiam nustatyti tam tikrus individualius variklio darbo parametrus bei pavarų perjungimo algoritmą. Ramybės būsenoje variklis siūlo naudotis 400 AG pajėgumu, o pavaras keičia standartiniu greičiu. Iškilus reikalui pasinaudoti visu 500 AG rezervu, tereikia spustelėti ant vairo „MDrive“ mygtuką ir automobilio elgesio algoritmas akimirksniu keičiasi pagal iš anksto sukonfigūruotus nustatymus iš komfortiško į sportinį. Tarp galimų nustatymų – „Digital Motor Electronics“ (DME) sistema, septynių laipsnių „SMG Drivelogic“ pavarų dėžės darbo greitis, dinaminė stabilumo kontrolė (DSC).

Pagal individualius poreikius galima susiprojektuoti ir duomenų kiekį, kuris pateikiamas vairuotojui. Paspaudus mygtuką aktyvuojamas specialus indikatorius ir informaciją apie greitį, navigacijos kryptį ir kitus kontrolinius duomenis demonstruoja tiesiog priešais piloto akis. Tokia duomenų projekcija leidžia sekti svarbiausią informaciją neatitraukiant akių nuo važiavimo trajektorijos. Beje, parodymai matomi ant stiklo net intensyviai šviečiant saulei.

M6 nusipelno pagyrų ir už salono apdailą bei ergonomiką. Preciziškai suprojektuotos sėdynės suteikia vairuotojui geriausią įmanomą atramą net staigiausiuose posūkiuose. Sėdynės reguliuojamos: galima nustatyti atlošo plotį, šlaunų atramas, šildymo sistemos parametrus. Juosmens atrama su oro pagalvėmis taip pat nustatoma optimaliam sėdinčiojo patogumui.

BMW M6 įdiegta navigacijos sistema, kurioje GPS bei galiniai ABS jutikliais sistema nustato automobilio padėtį ypač tiksliai. Naujausi skaitmeniniai BMW kelių žemėlapiai nuskaitomi per DVD grotuvą.

Nė gramo „lašinių“

Gilinantis į M6 charakteristikas dėmesį patraukė ir BMW bandymai sumažinti automobilio svorį. Bolido stogą sudaro keli anglies pluošto sluoksniai. Kaip modernios technologijos lengvasvorės konstrukcijos elementas, stogas pabrėžia unikalią šio kupė eleganciją. Suspaustas anglies pluoštas yra žymiai lengvesnis už įprastinį plieną, todėl šio automobilio svorio centras atsiduria žemiau, o tai sustiprina važiavimo dinamiką. Aliuminio komponentai leidžia tolygiai paskirstyti svorį tarp priekinės ir galinės ašies, išlaiko maksimalų visų ratų sukibimą su kelio danga ir užtikrina optimalų automobilio darbą. Be to, tokių medžiagų kaip aliuminis ir anglies pluoštas naudojimas leidžia BMW M6 pasiekti puikią lyginamąją galią – vos 3,5 kg/AG. M6 vairuotojui tai reiškia nevaržomą judrumą ir didesnį greitį posūkiuose.

Be to, dėl ypatingo šių medžiagų tvirtumo ir stangrumo automobilio kėbulas išlieka nepaprastai stabilus, tai turi tiesioginės įtakos kelionės komfortui be saugumui. Iki 15 km/val. susidūrimas nepalieka jokio ženklo, nes deformacijos zonos priekiniame ir galiniame buferiuose puikiai apsaugo kėbulą nuo pažeidimų.

Be to, M6 gali pasigirti ir itin efektyviais stabdžiais. Įsibėgėjęs iki 100 km/val., M6 sustoja per 36 metrus, o nuo 200 km/val. – tik per 140 m. Šios efektyvios stabdžių sistemos pagrindą sudaro perforuoti, ventiliuojami, optimizuoto svorio sudėtiniai stabdžių diskai. Galingi stabdžiai įtaisyti ant plačių 19 colių ratų, specialiai suprojektuotų M6 automobiliui.

Saugumą kelyje padidina ir prisitaikantys žibintai. Naktinės kelionės vingiuotais keliais metu priekiniai žibintai apšviečia kiekvieno posūkio kreivę. Tai tampa įmanoma dėl specialių jutiklių, kurie nuolat fiksuoja automobilio greitį ir priekinių ratų posūkio kampą ir elektromechaninio varikliuko, kuris valdo ksenono žibintus

Naudodamas elektroninę amortizatorių kontrolę (EDC), vairuotojas gali keisti pakabos charakteristikas – nuo ryžtingo sportinio iki komfortiško valdymo.

BMW M diferencialo blokas efektyviai užkerta kelią varomųjų ratų prasisukimui. Net važiuojant per sniegą, ledą ar žvyrą, M diferencialo blokas aprūpina automobilį papildomais traukos jėgos ištekliais. T.y. ši sistema optimizuoja automobilio valdymą, o tuo pačiu palaiko galinių ratų varomąją jėgą.

Slidžiame kelyje arba staigiai keičiant automobilio kryptį vairuotojui labai padeda dinaminės stabilumo kontrolės sistema (DSC). Ši vairuotojo pagalbininkė įsikiša į variklio elektroninės sistemos darbą tik kritinėse situacijose, sumažindama sukimo momentą ir suaktyvindama atskirus stabdžius. „MDrive“ mygtuku galima nustatyti du DSC lygius: pirmasis skirtas dinamiško važiavimo komfortui, o antrasis – išskirtinai sportiško vairavimo ir greičio mėgėjams.

Sėkmės istorija

„BMW Motorsport GmbH“ buvo įkurta 1972 m. Miunchene. „BMW AG“ plėtojo automobilių sporto veiklą, puoselėjo BMW vertybes – sportiškumą, dinamiškumą ir aukštą kokybę. Nuo 1993 m. įmonė vadinama „BMW M GmbH, Gesellschaft fŽr individuelle Automobile“. Įmonės pavadinimas pasikeitė, tačiau jos gaminamų automobilių savybės išliko tos pačios: tai lenktyninių automobilių technologijų, kasdienio pragmatizmo ir idealaus komforto vienovė.

BMW „M“ serijos istorijoje gausu laimėjimų, pasiektų automobilių sporte – tiek atvirųjų turistinių automobilių klasės varžybose, tiek „Formulės 1“ varžybose. 1993-iaisiais BMW „Formulės 1“ seriale laimėjo pasaulio čempiono vardą. Lenktynių dvasia išliko iki šių dienų – tai ir yra BMW M veiklos pagrindas.

Pirmasis BMW „M“ serijos automobilis – „BMW M1“ pasirodė 1978 m. Šiuo metu gaminami „M3 Coupe“, M5 ir „M6 Coupe“ modeliai, sulaukę didžiulio populiarumo tarp galingus ir komfortiškus automobilius mėgstančių vairuotojų. Be standartinių „M“ serijos modelių, gamintojas siūlo ir individualios komplektacijos BMW „M“ automobilius.

Renaldas Gabartas

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Įrašykite į adresyną nuolatinę nuorodą.

1 komentaras į "Adrenalino mašina"

  1. Wygis

    Ka cia ir pepridursi… Tiesiog BMW M5 ir M6 super bolidai 😉

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.