Apsunkino eismą miesto centre
Vakar prieš vienuoliktą valandą staiga išsijungė šviesoforai pačiame miesto centre, J.Basanavičiaus ir Vilniaus gatvėse. Iš karto susidarė automobilių kamščiai, padidėjo avarijų tikimybė. Už eismo saugumą ir reguliavimą mieste atsakingos kelios institucijos. Vyriausiojo policijos komisariato Eismo priežiūros skyriaus viršininkas Virginijus Mačėnas išgirdęs, kad miesto centre neveikia nė vienas iš septynių šviesoforų, labai nenustebo. Jis teigė, esą tai galėjo nutikti dėl daugelio priežasčių. „Nematau jokios tragedijos, kad neveikia šviesoforai, – sakė V.Mačėnas. – Prie visų jų pastatyti pirminiai ženklai, kuriais vairuotojai ir turėtų vadovautis. Kiek sudėtingiau gal būtų tik piko valandomis. Šiuo metu netikslinga sankryžoje eismą reguliuoti policijos pareigūnams”.
Bendrovės „Eismas” Panevėžio aikštelės direktorius Povilas Smulka apie neveikiančius šviesoforus irgi dar nebuvo girdėjęs. Trumpai pasidomėjęs, kas ir kaip, jis suskato skambinti elektronikos specialistui. Vėliau direktorius paaiškino, kad šie nesklandumai atsirado dėl gedimo elektros tinklų linijoje. „Neveikė ne tik šviesoforai, – teigė P.Smulka, – bet ir telefonai miesto centre, net Savivaldybės. Gedimas buvo pašalintas per pusvalandį. Pasirodo, pavaldiniai geriau informuoti nei vadovai. Mano darbuotojas apie tai jau žinojo ir buvo informavęs Elektros tinklus bei policijos pareigūnus. Šie net eismą vienoje sankryžoje reguliavo. Nuo tokių netikėtų gedimų niekas nėra apsaugotas”. Didesnių sunkumų vairuotojai nepatyrė, avarijų buvo išvengta.
Sukėlė tikrą chaosą
Rusijos naujienų tarnybos praneša, kad be elektros trečiadienį liko beveik 12000 pastatų, tarp jų 15 ligonių bei gimdymo namų. Be elektros liko ir dauguma gretimo Tulos regiono. Avarijos pasekmės pradėtos likviduotos tik vakar 12 valandą Maskvos laiku.
Nutrūkus elektros tiekimui, Rusijos sostinėje buvo sutrikęs visuomeninio transporto eismas, neveikė mobilusis ryšys. Dėl neveikiančių šviesoforų įvyko daug avarijų. Tvyrant maždaug 30 laipsnių karščiui, mažiausiai pusantro tūkstančio žmonių įstrigo liftuose, daugiau kaip 20000 sustojus metro eismui įstrigo tuneliuose. Maskvos transporto įmonės į reisus išsiuntė tūkstantį autobusų, kad padėtų pervežti neveikiančių metro linijų keleivius.
Manoma, kad avarija įvyko dėl vienoje pastočių įvykusio sprogimo ir paskui kilusio gaisro, sunaikinusių kelis transformatorius. Elektros tiekėjai „Bendroji energetikos sistema” teigia, kad pagrindinė avarijos priežastis greičiausiai bus susidėvėjusi pastotės, statytos daugiau kaip prieš 40 metų, įranga.
Rusijos prokuratūra iškėlė baudžiamąją bylą bendrovės vadovybei dėl aplaidumo ir piktnaudžiavimo įgaliojimais. Rusijos energetikos monopolijos vadovas Anatolijus Čiubaisas pareiškė, jog yra pasirengęs atsakyti. Vakar pavakare jis turėjo būti apklaustas Generalinėje prokuratūroje.
Elektra visame mieste nedingtų
Pasidomėjus, ar gali elektra dingti visam Panevėžiui, AB Rytų skirstomųjų tinklų, tiekiančių elektros energiją keletui šalies apskričių, Panevėžio regiono darbuotojų saugos ir aplinkosaugos skyriaus specialistas Alfredas Kačenauskas patikino, kad tokio pavojaus nėra.
„Esame įvertinę pajėgumus, galimybes, yra priimti tam tikri techniniai sprendimai, kurie neleistų taip atsitikti. Elektros ūkio būklė yra gana gera”, – teigė A.Kačenauskas.
Pasak specialisto, Panevėžio rajone, Bliūdžių kaime, yra galinga „Lietuvos energijos” transformatorinė, kurioje užtikrintas aukštas apsaugos lygis: budi ginkluoti apsaugininkai, yra signalizacija.
Vis dėlto nuo avarijos neapsaugotas niekas. Vakar mieste fiksuoti keli trumpalaikiai elektros dingimo atvejai. Kiek anksčiau dėl avarijos elektros neturėjo Kniaudiškių mikrorajono gyventojai. Tiesa, jiems elektros tiekimas buvo greitai grąžintas.
A.Kačenausko teigimu, įvykus avarijai, elektra Rytų skirstomųjų tinklų aptarnaujamoje teritorijoje atkuriama per pusvalandį ar valandą. Elektros tiekimo sutrikimas didelėje teritorijoje, jo tvirtinimu, negalimas.
„Jei ir įvyksta gedimas, elektra dingsta maždaug 200 butų. Net tame mikrorajone įrengtos kelios transformatorinės”, – aiškino jis.
Išspręstas ir gyvybiškai svarbių įstaigų, tokių kaip ligoninė, aprūpinimo elektra klausimas. Tokios įmonės turi autonominius srovės šaltinius.
„Kartais avarijos įvyksta ne dėl mūsų kaltės. Būna atvejų, kad elektros kabelius pažeidžia statybos organizacijos atlikdamos darbus. Tada išsireikalaujame nuostolius. Būna, kad ir tyčia lendama prie transformatorinių. Tokiais atvejais, kaip bebūtų gaila, dažniausiai žmonės žūsta”, – kalbėjo bendrovės specialistas.
Prieš kurį laiką Jotainių žemės ūkio bendrovėje buvo toks atvejis, kad traktorininkas numušė aukštos įtampos perdavimo atramą.
„Jei tą atramą būtų numušę visiškai, žemė aplink būtų virusi. Jei tokia atrama nukristų ant smėlio – aplink liktų stiklas. Tokiu atveju avarijos padariniams likviduoti prireiktų daugiau laiko, tačiau elektros tiekimas greitai būtų atkurtas kitais keliais”, – aiškino A.Kačenauskas.
Daiva Savickienė