Degalų kainų šuolis: skaičiai ir faktai

– Degalų kainų šuolį 2005-aisiais, skirtingai nuo ankstesnių naftos krizių, išprovokavo ne žaliavos gavybos sumažėjimas, o itin sparčiai auganti paklausa. Todėl jokiomis klasikinėmis priemonėmis „nuraminti” rinkos neįmanoma.

– 2004 metais, stipriai augant pasaulinei ekonomikai, išryškėjo naftos produktų trūkumo tendencijos. Pernai naftos produktų suvartojimas Indijoje, Kinijoje kilo daugiau kaip 10-15 proc., JAV – daugiau kaip 3 proc. Pasaulio naftos perdirbėjai tokiam naftos produktų suvartojimo šuoliui nebuvo pasirengę – JAV naujų naftos perdirbimo gamyklų nebuvo statoma daugiau kaip 30 metų, Europoje – daugiau kaip 10, Indijoje ir Kinijoje naujos naftos perdirbimo gamyklos pradės veikti tik 2009-2011 metais.

– Europos naftos produktų atsargų šiuo metu pakaktų 117 dienų, nors pagal ES direktyvas, rezervų turi pakakti 90 dienų

– ES energetikos komisaras Andris Piebalgas pareiškė, kad laukti degalų kainų sumažėjimo neverta bent jau iki 2007 metų, nes iki laiko išliks priežastys, nulemiančios dideles kainas – pasaulio ekonomikos augimo tempai, naftos gavybos bei perdirbimo apimtys.

– „Mažeikių naftos prekybos namai” kiekvieną dieną internete skelbia produktų pardavimo didmeninę kainą, kurią sudaro: praėjusių 3 dienų kainų Roterdame vidurkis + akcizas + 18 proc. PVM nuo kainos ir akcizų sumos.

– Premjeras Algirdas Brazauskas pareiškė, kad valdžia negalinti nei mažinti akcizo mokesčio degalams, nei leisti importuoti pigesnį benziną iš NVS šalių, nei priversti „Mažeikių naftą” mažinti savo produkcijos kainas.

– Akcizo mokestis degalams Lietuvoje yra mažiausias, kokį tik leidžia ES taisyklės, ir prilygsta analogiškiems mokesčiams Latvijoje ir Estijoje: mūsų šalyje akcizas benzinui yra 382 eurai (1318 litai) už toną degalų, Latvijoje ir Estijoje – 383 eurai už toną.

Šį mokestį Lietuva palaipsniui didina iki kitose ES šalyse galiojančio 1649 litų už toną benzinui lygio, kuris turėtų būti pasiektas 2011 metais. Dyzelino akcizas europinį lygį pasieks 2013 metais.

Parengė Renaldas Gabartas

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.