Kopijų karalius padeda išpildyti svajones

Legalūs šedevrų padirbiniai puošia ne tik pasaulio įžymybių, bet ir lietuvių namus
Lietuvoje antrą kartą lankosi kopijų karaliumi tituluojamas italas Danielis Ermes Dondė. Kartu su juo atkeliavo 70 vertingiausių įvairių laikų paveikslų kopijų, kurių kaina svyruoja nuo 3 iki 8 tūkst. litų, paroda. Tuo tarpu P.Pikaso, P.Sezano, A.Modiljanio, P.Renuaro ir kitų garsenybių originalai aukcionuose parduodami už šimtus milijonų dolerių. Praėjusiais metais lietuviai įsigijo net 45 šio meistro dirbtuvėse „pakartotus” žinomų dailininkų paveikslus.

Žavisi ir perka

Šiomis dienomis sostinės „Naručio” viešbutyje vyksta brangiausių pasaulio aukcionuose parduotų tapybos šedevrų kopijų paroda. Joje yra ir P.Pikaso „Berniukas su pypke”, pernai Niujorke parduotas už 104 mln. JAV dolerių, garsieji V. van Gogo „Irisai”, P.Renuaro „Tarp rožių”, A.Modiljanio, E.Dega, G.Klimto, K.Monė, P.Sezano žinomiausi darbai.

Kopijų kainos įkandamos ir lietuviams – svyruoja nuo 3 iki 8 tūkst. litų. D.E.Dondė padirbiniai pernykštėje parodoje turėjo nemenką pasisekimą – kaip jis pats teigia, lietuviai įsigijo net 45 jo kūrinius. Tačiau Lietuvos pirkėjų pavardžių profesorius nelinkęs atskleisti jų neatsiklausęs. Šiemet jis tikisi Vilniuje parduoti apie 10 kopijų.

Didžiuodamasis D.E.Dondė pasakoja, kad jo paveikslais žavisi, vertina, juos pirko ir perka žymiausi pasaulio žmonės: Monako princas, princas Albertas, ekrano žvaigždės Sofija Loren, Latoja Džekson, Arnoldas Švarcnegeris, Ivana Trump. Nuolatiniai kompanijos „Donde &Partners” klientai buvo Popiežius Jonas Paulius VI, princesė Diana, Frenkas Sinatra, Džianis Versačė.

Kodėl jie įsigyja kopijas, jei daugelis tikrai galėtų sau leisti turėti originalus? Kopijų karalius aiškina, kad taip įžymybėms paprasčiau – užsinori kokio nors šedevro ir be jokio vargo jį turi. Be to, niekam ir į galvą neateina, kad jų namuose kabantis paveikslas gali būti tik meistriškas padirbinys. „Paradoksas, bet mano paveikslai žvaigždžių namuose tampa originalais”, – tikina jų autorius.

Lydi skandalai

Jis ir pats panašus į tikrą žvaigždę – juodas elegantiškas kostiumas, juodi stilingi šilko marškiniai, auksinis masyvus kryžius ant kaklo, madinga sušiauštų plaukų šukuosena, akis slepia tamsūs akiniai. Toks įvaizdis dvelkia paslaptimi ir nuotykių nuojauta. Atrodo, tuoj išsitrauks aplanką, kuriame slepiami meno kūrinių originalai, ir pasiūlys apžiūrėti.

Iš tiesų D.E.Dondė – spalvinga ir kontroversiška asmenybė. Jis važinėja po visą pasaulį su savo legaliais falsifikatais, rengia jų parodas, ragindamas juos įsigyti. Ypač daug klientų jis turi Rusijoje. Maskvoje netgi veikia jo galerija. D.E.Dondė žinomas žmogus Italijoje, dažnas įvairių televizijos realybės šou dalyvis.

Kopijų karaliaus karjera prasidėjo 1984 metais, kai Romoje surengė pirmąją savo kūrinių parodą. Ją lydėjo skandalas – žmonės juokėsi, niekas nė nemanė, kad tas kopijas kas nors kada nors pirks. Vos atidarius parodą, falsifikatų autorius buvo suimtas karabinierių. Iš jų rankų jį išvadavo tuometinis Italijos prezidentas Alesandras Pertinis, kurį per bendrus pažįstamus meistras buvo pakvietęs į savo parodą.

„Mano idėja kurti legalias didžiųjų teptuko meistrų kopijas, gimusi prieš 20 metų, tapo meno kryptimi, kurią imituoja ir kiti dailininkai. Netgi atsiranda kopijų falsifikatų problema. Todėl savo kūrinius parduodu tik kartu su jų autentiškumą patvirtinančiais sertifikatais, prie kurių yra ir kopijos bei mano nuotrauka”, – aiškina D.E.Dondė.

Profesoriaus vardą jam suteikė du universitetai – Italijos ir JAV. Kopijų karalius specializuojasi kuriant prancūzų impresionistų, A.Modiljanio kūrinių kopijas. Kiti jo kompanijos dailininkai specializuojasi pagal skirtingus laikotarpius, technikas. Tapant kopijas skrupulingai laikomasi originalo atlikimo manieros, technikos. D.E.Dondė tikina, kad kopijų stengiasi pernelyg netiražuoti, tačiau tai ne visuomet pavyksta. Verslas yra verslas.

Demokratizavo meną

Nors D.E.Dondė kūriniai legalūs, jam ne kartą yra tekę dėl jų bylinėtis teismuose. Vokietijoje dėl autorinių teisių pažeidimo jam buvo skirta 200 tūkst. Vokietijos markių dydžio bauda, o Italijoje – netgi 1 mln. eurų. Tačiau jis apskundė šiuos sprendimus teismams ir juos laimėjo.

Kartą bylą dėl vieno A.Modiljanio paveikslo jam buvo iškėlęs pats Dž.Rokfeleris. Mat jis turėjo šio kūrinio originalą ir buvo labai nepatenkintas, kad atsirado jo kopija, kurią gali bet kas įsigyti už kelis tūkstančius dolerių, kai jis tuo tarpu paklojo už originalą milijonus. Šią bylą kopijų karalius taip pat tikina laimėjęs.

„Legalūs falsifikatai suteikia galimybę patinkantį garsaus dailininko paveikslą įsigyti bet kuriam žmogui. Aš padedu įgyvendinti svajones, jie įsigyja kūrinį, nutapytą originalo technika, perteikiantį jo idėją, intensyvumą. Galima sakyti, demokratizuoju meną, jis tampa prieinamas daugeliui žmonių visame pasaulyje”, – tikina profesorius.

Per metus jo dirbtuvėse nutapoma apie 80 kopijų, surengiamos 4-5 parodos. D.E.Dondė teigimu, legalių falsifikatų paklausa nuolatos auga. Neseniai Šveicarijoje įkurta akademija, kurioje mokoma autorinių padirbinių kūrimo technikos. Su jos studentais patirtimi dalijasi ir kopijų karalius. Šiemet į Vilnių italas atvežė ir savo autorinių kūrinių parodą. Tai savita maniera nutapyti darbai – interpretacijos, įkvėptos ir „po art” dailės, ir senųjų meistrų.
Giedrė Budvytienė

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Kultūra su žyma , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.