Naftos kainos verčia ir milžinus

Viena pirmųjų brangstančių degalų auka gali tapti nepalaužiamojo įvaizdį turintis „Hummer”. Šis galingas visureigis seniai tapo privalomu „kieto” amerikiečio atributu, tačiau besaikis automobilio degalų bakas varo į neviltį jo savininkus.

Tipiškas „Hummerio” modelis sveria apie 2,6 t ir 100 km nuvažiuoja sudegindamas bent 15 l benzino. Tai maždaug trigubai daugiau nei, pavyzdžiui, reikia automobiliui „Volkswagen Golf”. Naujausias „Hummerio” modelis H3, Europoje pasirodęs dar pernai, kainuoja apie 130 tūkst. litų. Kai kas mano, kad jeigu įperki tiek kainuojantį automobilį, degalus gali pilti kibirais.

Ateitis skendi nežinioje

Statistika rodo, kad šių kelių monstrų jų gimtinėje nuperkama vis mažiau. Pirmi pavojaus varpai nuskambėjo prieš porą mėnesių, kai automobilių „Hummer” pardavimas balandį JAV krito 29 proc., palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai. Dar prastesnė padėtis buvo gegužę – pardavimas sumažėjo net 60 proc. „Hummerių” gamintojas „General Motors” liūdėdamas pranešė, kad šiemet kol kas pardavė tik kiek daugiau nei 12 tūkst. tokių šarvuočių.

Ironiška, tačiau Europoje tokių drastiškų pokyčių nematyti – čia „Hummerių” pardavimas pakilo 34 proc., apie 300 šarvuočių rado savininkus, o daugiausia jų nupirkta Rusijoje. Ar tikrai „Hummer” skaičiuoja paskutines dienas?

Matydami, kad amerikiečiai praranda norą įsigyti gigantiškų mašinų, bendrovės „General Motors” vadovai pripažįsta, jog „Hummerio” ateitis kybo ant plauko. „Darome viską, svarstome visus variantus: ir keisti automobilių gamybą, ir parduoti bendrovę”, – sakė įmonės vadovas Rickas Wagoneris. Dėl tokio nuosmukio automobilių pardavimo rinkoje bendrovės „General Motors” akcijų vertė yra žemiausia nuo 1980-ųjų.

Žalieji trina rankas

Tačiau JAV su tokiais sunkumais susidūrė ne vien tik automobiliai „Hummer” – anapus Atlanto nuperkama vis mažiau didesnių mašinų. Tą geriausiai parodo faktas, kad nuo 1981 m. perkamiausiu JAV modeliu buvęs pikapas „Ford F-150” gegužę prarado šią poziciją. Vos ne tris dešimtmečius soste išsilaikiusį karalių nurungė kur kas kompaktiškesnis „Honda Civic”.

Kariško stiliaus „Hummer” rinkoje pasirodė 1990-ųjų pradžioje, padailinus iki tol kareivių naudotą „Hummer” modelį. Kalbama, kad „Hummer” buvo specialiai sukurtas geležiniu žmogumi vadinamam Arnoldui Schwarzeneggeriui. Vienu metu buvusio aktoriaus garaže stovėjo ne vienas toks visureigis, tačiau tapęs Kalifornijos gubernatoriumi ir pajutęs kolegų politikų spaudimą šio transporto atsisakė.

Mažėjančiais šarvuočių pardavimo skaičiais ypač džiaugiasi žalieji, jie aktyviai rengia kampanijas prieš labiausiai gamtos netausojančius keturračius. Organizacijos „Žemės draugai” atstovas Davidas Hirschas „Hummerį” apibūdino kaip labiausiai aplinką teršiančią transporto priemonę pasaulyje.

„Jie nenumatė ateities, jie tiesiog susimovė gamindami netinkamus automobilius”, – žėrė kritiką JAV gamtosaugininkas Davidas Willetas.

Matydami, kad sunkvežimių ir visureigių paklausa Jungtinėse Valstijose pastaruoju metu sumažėjo, bendrovės „General Motors” vadovai per dvejus metus nusprendė uždaryti keturias sunkvežimių ir visureigių gamyklas Kanadoje, Meksikoje ir JAV. Tikimasi, kad tai padės sutaupyti apie milijardą JAV dolerių kasmet. Greitai ketinama pradėti plėsti hibridinių ir elektra varomų automobilių gamybą. Pradžia jau yra – sukurtas hibridinis „Chevrolet Volt”, jis rinkoje turėtų pasirodyti 2010-aisiais.

Bendrovės „General Motors” vadovai sakė, kad visuomenė turi suprasti, jog tokie pokyčiai nėra laikini, tik rimtų permainų, kurias nulėmė augančios degalų kainos, pradžia.

SUV – tik pramogai?

Statistika rodo, kad daugiau nei milijonas amerikiečių turi įprotį kasmet pirkti didesnio pravažumo automobilius (SUV), kurie toli gražu neišsiskiria ekonomiškumu. Vis dėlto remiantis apklausų duomenimis galima teigti, kad vis daugiau amerikiečių linkę persėsti į taupiau degalus naudojančius keturračius.

Kai kurie optimistai įsitikinę, kad SUV rinkos ateitis nėra tokia niūri, kaip gali atrodyti. Dauguma vairuotojų JAV su pasimėgavimu didelius automobilius laiko tik tam, kad galėtų kada panorėję nuvažiuoti masiškai apsipirkti arba įsukti į sunkiai išvažiuojamus kelius.

Europoje padėtis priešinga – čia SUV automobiliai įsivaizduojami kaip šeimos mašinų pamaina. Pripažįstama, kad Senajame žemyne SUV visureigiai populiaresni nei JAV –

europiečiai jau anksčiau apsiprato su aukštomis degalų kainomis, o amerikiečiai šiemet patyrė šoką, kai pigūs degalai tapo vos įperkami.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.