Lietuvoje baigiasi antroji automobilių keitimo banga. Lietuviai perka daugiau naujų automobilių.
Polinkiai nusistovėjo
Problemą „arba naujas golfo klasės automobilis, arba 2-5 metų verslo sedanas” mūsų žmonės dažniausiai išsprendžia nedidelio, bet naujo automobilio naudai. Automobilių platintojų duomenimis, tarp naujų golfo klasės mašinų įsitvirtino „Toyota”, „Volkswagen”, „Honda”, „Peugeot”, „Ford”, „Mazda”, „Opel”. Tarp verslo klasės automobilių sustiprėjo „Mercedes”, „BMW”, „Lexus” pozicijos. Per pastaruosius kelerius metus „įsisuko” „Chrysler” prekinis ženklas. Lietuvos pirkėjai pradėjo vertinti anksčiau nežinomų automobilių klases – minivenus, „parketinius” visureigius.
Daugėja ir sportinių, išvykų, prabangių, išskirtinių automobilių, vadinamųjų „penktųjų šeimos mašinų”.
Dar vienas mašinų keitimo bumas
Šalies automobilių platintojai prisimena, kad pirmoji tokia banga nusirito 1993-1997 metais. Dauguma Lietuvos gyventojų rusams pardavė žigulius, volgas, moskvičius ir įsigijo naudotus „Opel Ascona”, „Audi 80”, „Mercedes 123”, trečiuosius „BMW” ir kitus „pirmosios bangos” automobilius. Pirmieji turtuoliai nusipirko naujas „Honda” ir „Toyota”, 2-3 metų penktos serijos „BMW”, „Audi” su 6 cilindrų varikliais ir „Mercedes 140”. Vėliau vidutiniškai pasiturintys žmonės persėdo į 2-3 metų „Audi 100” ir „Mercedes 124”, turtuoliai – į naujus „Lexus” ir „BMW”.
Dabar Lietuvos automobilių pirkėjų skoniai, polinkiai ir finansinės galimybės tokie patys, kaip ir Vengrijos, Čekijos, Estijos ir Vokietijos rytinių sričių gyventojų. Automobiliai dažniausiai perkami lizingo būdu – ir nauji, ir apynaujai. Įmonės apskritai perka tik išsimokėtinai. Sumažėjo aikštelių, prekiaujančių naudotais automobiliais. Daugelis Lietuvos automobilių turgų sumenko, aptarnauja tik šalies pirkėjus.
Neperka naujų „amerikiečių”
Pastaraisiais metais išaiškėjo viena įdomi savybė – sumažėjus dolerio kursui euro atžvilgiu, Lietuvoje pradėta prekiauti naudotais automobiliais iš JAV, kas sukėlė prekybos naujomis amerikietiškomis mašinomis sumažėją.
Lietuvos pirkėjai dar mielai perka naujas amerikietiškas mašinas, pagamintas Europoje (nuo „Ford Focus” iki „Chrysler Voyager” arba „Chrysler 300C”), tačiau beveik neperka ES skirtų Amerikoje gamintų mašinų. „Geriau įsigysiu naudotą 2-3 metų „Dodge Neon”, negu analogišką naują „Chrysler Neon”, – turguje žurnalistui sakė vidutinio amžiaus pirkėjas, už mašiną galintis sumokėti apie 8-10 tūkst. litų.
Vertina mašinas poilsiui
Vieno turtingiems skaitytojams skirto sostinės žurnalo duomenimis, šiemet padaugėjo žmonių, perkančių neįprastus automobilius, skirtus ne darbo kelionėms, bei brangius motociklus. Dar daugiau žmonių domisi išskirtiniais automobiliais, kateriais, jachtomis, vandens motociklais, kvadraciklais.
Jauni ir turtingi pirkėjai aktyviai domisi „sportiniais” automobiliais „Mazda X5”, „Toyota Celica”, „Porsche Carrera”, „Nissan 300Z”, šeštos serijos „BMW” ir net pas mus retais „angliškais” MG, TVR ar „Morgan”. Limuzinų klasės automobiliais „Maybach”, „Bentley” ir „Rolls Royce” domisi vyresnio amžiaus verslininkai.
Daugelį jų kol kas stabdo tai, kad Lietuvoje nėra šių markių automobilių aptarnavimo stočių tinklo. Kelioms dešimtims naujų „Ferrari”, „Porsche”, „Lamborgini”, „Maybach” savininkų lietuvių tenka kelis kartus per metus savo retenybes garantinei apžiūrai gabenti į arčiausiais esančias stotis Suomijoje.
Kai kurių ekonomistų ir sociologų nuomone, naujų vidutinės klasės, taip pat prabangių, sportinių mašinų, kitokių laisvalaikio daiktų (vandens motociklų, kvadraciklų) daugėjimas rodo, kad, įstojus į ES, dalis šalies piliečių pradėjo žymiai geriau gyventi.
Valerijus Rajevskis