Patyręs ilgųjų nuotolių lenktynių jachtomis organizatorius Bobas Viljamsas pristatė 2007-2008 metų Antarktikos taurės lenktynių programą.
„Antarctica Cup Management” kompanijos vadovas minėjo, kad jau išsiųstas ir pirmasis kvietimas būsimam šios regatos dalyviui – garsiam Rusijos keliautojui ir buriuotojui Fiodorui Koniuchovui.
Viltinga prošvaistė
Idėja surengti burlaivių lenktynes aplink ledo šarvais padengtą žemyną su jame esančiu Pietų ašigaliu sklandė jau seniai. Juolab kad daugelis buriuotojų, dalyvaujančių transokeaninėse lenktynėse ar plaukiančių aplink pasaulį savo malonumui, turi patirties, kaip kovoti su atšiauriu Antarkties dvelksmu.
Tarp drąsuolių, metusių iššūkį „riaumojančioms” platumoms, buvo ir keletas Lietuvos buriuotojų. 1994-1995 metais jachtos „Laisvė” (kapitonas I.Miniotas) ir „Aura” (kapitonas J.Limantas ) apiplaukė arčiausiai Antarktidos esantį Horno kyšulį.
Daugiau kaip penkerius metus B.Viljamsas atkakliai agitavo žinomiausius pasaulio buriuotojus ryžtis ypatingoms lenktynėms, lankėsi daugelyje šalių, ieškojo rėmėjų savo sumanymui įgyvendinti, viliojo garsias televizijos kompanijas nepraleisti progos pasipelnyti rengiant reportažus iš unikaliausios planetoje burlaivių lenktynių trasos, siekė tarptautinės buriavimo sporto organizacijos ISAF veikėjų paramos.
Atrodo, kad didelę patirtį turinčiam sporto administratoriui pasisekė įveikti visas kliūtis. B.Viljamsas jau oficialiai paskelbė, kad 2007 metų gruodyje, ko gero, prieš ar tuoj po Kalėdų pagaliau startuos „Antarctica Cup” lenktynės.
Keletas ankstesnių bandymų baigėsi be tokių viltingų rezultatų, kokių dabar tikimasi.
Startas ties Australijos krantais
„Ilgai ir kruopščiai rinkome vietą „Antarctic Cup” lenktynių startui ir finišui. Atlikę ilgalaikes oro sąlygų studijas būsimų lenktynių trasoje, nustatėme, kad Olbanio (Albany) uostas geriausiai tinka šiam tikslui. Čia gruodžio-vasario mėnesiais nuolat pučia vakarų krypties 10-20 mazgų vėjas. Tai gana stiprus vėjas, tačiau buriuotojams, besileidžiantiems į keturiasdešimtąsias ir penkiasdešimtąsias „riaumojančias” platumas, jis palankus, nes pūs į nugarą. Tai puikus tramplynas pradedant daug jėgų reikalaujančias lenktynes aplink Antarktidą”, – išplatintame pranešime rašė B. Viljamsas.
Olbanis – istorinis Australijos uostas. Jį beveik prieš tris šimtmečius įkūrė banginių medžiotojai. Ilgą laiką jis buvo pirmasis saugus uostas Australijoje, kurį burlaiviai pasiekdavo plaukdami į Sidnėjų, Melburną, Hobartą ar Naująją Zelandiją. Šiandien tai vienas patraukliausių turistams ir buriuotojams pietvakarių Australijos pakrantės rajonas.
1992 metais jame lankėsi ir Lietuvos buriuotojai, su jachta „Lietuva” (kapitonas S.Kudzevičius) plaukę aplink pasaulį. Jie keletą dienų praleido Frymantlo uoste, iš kur Vakarų Australijos valstijos sostinės Perto lietuviai gražiai palydėjo į Indijos vandenyną. Grįžę namo mūsų buriuotojai pasakojo, kad šiame tolimame krašte jie sutiko nemažai lietuvių. Dabar jie turi progą iš arti stebėti pasiruošimą „Antarctica Cup” lenktynėms.
Pasak B.Viljamso, pastaraisiais metais Olbanyje ir jo apylinkėse įvyko didelių permainų. Čia įrengta moderniausia Australijoje marina, kurioje dabar gali apsistoti didžiulės jachtos. Taip pat rekonstruotas uosto rajonas.
Įveiks 14 tūkstančių jūrmylių
„Antarctica Cup” lenktynių organizatoriai pranešė, kad Olbanyje startavusios jachtos privalės apiplaukti Antarktidos žemyną, visą laiką likdamos maždaug 900 jūrmylių pločio koridoriuje tarp 45 ir 60 laipsnių pietų platumos. Toks lenktynių trasos plotis buvo nustatytas atsižvelgiant į permainingus šio regiono orus, kad buriuotojai turėtų didesnę laisvę manevruoti, taip pat nesusigundytų sukti aplink ledynuotąjį žemyną mažesnio skersmens ratu.
Sukant ratą apie Antarktidą, buriuotojams teks kairiu bortu palikti tris didelius kyšulius: Australijoje – Liuino (Leeuwin), labiausiai į pietus nutolusį Afrikos tašką – Aguljo, kurį 1488 metais atrado portugalas B.Diasas ir pavadino jį Cabo Agulhas – Adatos kyšuliu, o Pietų Amerikoje – labiausiai pagarsėjusį Horno. Be to, jų kelyje pasitaikys net 16 salų, galinčių sukelti tam tikrų pavojų, jei buriuotojai nebus atidūs. Visos lenktynių trasos ilgis 14 tūkstančių jūrmylių (apie 25 tūkst. kilometrų). Tikimasi, kad šią distanciją „non-stop” (be sustojimo) režimu burlaiviai turėtų įveikti per 30-45 dienas. Lenktynėse dalyvaus ne kokios nors pramoginės, o greitaeigės sportinės jachtos.
Lenktynių trasa suskirstyta į 18 sektorių, kurie pavadinti Fabiano Belingshauzeno, Diumono d’Urvilio, Džeimso Klarko Roso, Ernsto Henrio Šakltono ir kitų žymių Antarktikos tyrinėtojų vardais.
Lenktynėse turėtų dalyvauti kelių klasių laivai: vieno korpuso ir katamaranai, valdomi vieno buriuotojo ir komandos iki 10 žmonių. Pagrindinė jų užduotis – kuo greičiau įveikti visą lenktynių trasą. Tai nebus lengva, nes buriuotojams „riaumojančiose” platumose teks galynėtis su stipriais vėjais, audringais Atlanto, Ramiojo ir Indijos vandenynais, neišvengs jie ir sniego, rūko, šalčio, susitikimo su ledkalniais. Kaip atpildas nugalėtojų laukia prizai ir Antarktikos taurė.
Visą lenktynių eigą numatoma transliuoti per televiziją, filmuotus reportažus bus galima matyti ir internete.
Dar nėra paskelbtas vardinis lenktynių dalyvių sąrašas, bet tikimasi, kad jose dalyvaus Naujosios Zelandijos, Australijos, Prancūzijos ir kitų šalių buriuotojai. Kol kas tvirtai pažadėjo atvykti į startą tik garsus rusų buriuotojas Fiodoras Koniuchovas su savo maksi jachta „Alyje parusa” („Raudonos burės”). „Albany Advertiser” laikraštis išspausdino net kelis didelius reportažus su nuotraukomis apie šį būsimų lenktynių dalyvį.
Unikalus keliautojas
„Sport Ekspress” pranešė, kad penkiasdešimt penkerių metų F.Koniuchovas rugsėjo pirmosiomis dienomis pradėjo savo jachtos „Alyje parusa”, kurią neseniai būsimom lenktynėm paruošė viena anglų firma, bandymus jūroje. Taip pat, pasitelkus sraigtasparnį ir katerį, filmuojama ir fotografuojama medžiaga reklamai.
F.Koniuchovas ir be reklamos negali skųstis dėmesio stoka nei savo tėvynėje, nei kitose šalyse, kur buriavimas gerbiamas ne mažiau, nei krepšinis Lietuvoje. Beje, mūsų kaimyninėje Lenkijoje buriavimas sporto reitingų lentelėje užima berods antrą vietą po futbolo.
F.Koniuchovas, baigęs jūreivystės mokyklą, plaukiojo gelbėjimo laivais Baltijos jūroje ir žvejybos laivais Ramiajame vandenyne, tačiau jį viliojo kelionės nuotykiai, žavus ir paslaptingas burių pasaulis, kalnai ir ledynai.
Aš jau seniai seku šio buriuotojo veiklą ir stebiuosi jo pasiekimais. Jo sąskaitoje daugiau kaip 40 unikalių ekspedicijų. Jis yra vienintelis keliautojas pasaulyje, kuris pasiekė penkis mūsų planetos ašigalius – Šiaurės geografinį (tris kartus), Pietų geografinį, Arkties vandenyno, Everestą (aukščio ašigalis), Horno kyšulį (buriuotojų ašigalis). Be to, F.Koniuchovas keturis kartus su jachta apiplaukė aplink Žemę, penkiolika kartų perplaukė Atlanto vandenyną, iš jų vieną – su irkline valtimi. Šių metų gegužę jis per 15 dienų ir 22 valandas su šunų kinkiniu praėjo 700 kilometrų nuo rytinės iki vakarinės Grenlandijos pakrantės.
Kaip praneša „NewsInfo”, F.Koniuchovas planuoja jau spalio 15-ąją pradėti kelionę į Australiją. Išvyksta jis su savo garsiąja 25 metrų ilgio jachta „Alyje parusa”, kurios stiebo aukštis 35 metrai. Paprastai tokio dydžio jachtoje dirba 10-15 žmonių komanda, tačiau po neseniai atlikto remonto Anglijoje ši maksi-jachta paruošta taip, kad ją lengvai galėtų valdyti vienas žmogus. F.Koniuchovas lenktynėse aplink Antarktidą dalyvaus „single-handed monohull” klasėje – buriuotojo vienutininko vieno korpuso jachtoje.
Interviu žurnalistams buriuotojas sakė, kad į Australiją jis plauks su savo jachta. Deja, jam teko atsisakyti trumpiausio maršruto: Anglija – Sueco kanalas – Indijos vandenynas. Dėl sudėtingų sąlygų Raudonojoje jūroje, kur būna daug nepaženklintų tinklų ir brakonieriaujančių žvejybos laivų, taip pat dėl Somalio šiaurės rytų pakrantėje siautėjančių piratų teko rinktis ilgesnį kelią – Anglija-Keiptaunas-Australija.