„Norėčiau išsikviesti taksi. Važiuosiu iki oro uosto”, – kartais tokį melagingą „slaptažodį” tenka ištarti sostinės taksi dispečerėms ne tik savaitgaliais, kai beveik neįmanoma išsikviesti taksi, bet ir darbo dienomis. Kitaip taksi automobilio nesulauksite.
Sostinės taksi paslaugų tiekėjai, kurie nespėja aptarnauti visų klientų, dažnai teisinasi vairuotojų trūkumu. Tačiau smulkiosios taksi įmonės linkusios manyti kitaip.
Kaip LŽ teigė Respublikinės taksi ir mažųjų autobusų vairuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Viačeslavas Volovojus, darbuotojų trūkumas ne vienintelė priežastis, kodėl sostinėje sunku sulaukti taksi automobilio.
Jis tvirtina, kad viena didžiausių šios srities įmonių Vilniuje „Martono taksi” esą išstūmė iš rinkos mažąsias taksi įmones, o patys nesugeba tenkinti klientų užsakymų.
„Juos („Martono taksi”) nuolat globojo buvęs Vilniaus meras Artūras Zuokas. Šiuo metu, pasikeitus sostinės valdžiai, tikimės, kad padėtis turėtų pasikeisti ir monopolija iš „Martono taksi” bus atimta.
Užgrobė reprezentatyvias vietas
Pašnekovas teigia, kad smulkiųjų taksi paslaugų teikėjų atstovai tiesiog neturi galimybės artintis prie viešbučių, restoranų ar oro uosto, mat čia stovėjimo vietas pasižymėjusi „Martono taksi”.
Ši įmonė, kaip mano V.Volovojus, užėmusi reprezentatyvias vietas, nei pati turi laiko vykdyti visus užsakymus, nei leidžia tai daryti kitų įmonių vairuotojams.
„Ne kartą diskutuota, kodėl buvo leista susidaryti tokiai situacijai. Buvo kalbama, kad šios įmonės automobiliai gali būti Vilniaus veidas, tačiau, kai taksi nori išsikviesti paprastas žmogus, to veido visai nematyti”, – pasipiktinimo neslepia pašnekovas.
V.Volovojus tikina, kad keleto mažesnių taksi paslaugų tiekėjų įmonės net buvo panaikintos, idant būtų monopolizuotas taksi vežėjų verslas.
„Vienos taksi įmonės licencija buvo sustabdyta, kai vienas vairuotojas buvo pagautas be atitinkamo kvalifikacijos pažymėjimo. Tokiu būdu Vilnius prarado apie 50 taksi automobilių. Tačiau mes laimėjome teismą ir su savivaldybe bus kalbama dėl kompensacijų atlyginti finansinę ir moralinę žalą”, – skundėsi jis.
Jis teigia, kad acociacija „Eurovila”, vienijanti 600 taksi vairuotojų ir 200 krovininių automobilių vairuotojų, buvo sukurta kaip opozicija „Martono taksi”.
Artimiausiu metu, pasak V.Volovojaus, Vilniaus miesto savivaldybėje vėl bus sprendžiamos problemos, susijusios su taksi paslaugomis sostinėje.
Kova dėl kovos?
Vilniaus miesto savivaldybės tarybos narys Gediminas Švilpa sako taksi važinėjantis retai, tačiau, jo nuomone, „Martono taksi” daugiau nei kitos įmonės investuoja į naujus automobilius, tad jis nemato problemos, jeigu vien į šios įmonės automobilius sėstų klientai iš reprezentatyvių sostinės vietų.
„Anksčiau aš palaikiau „Martono taksi”, bet šiuo metu būdamas Tarybos narys, jokios šalies nepalaikau ir niekam neatstovauju. Kaip vilnietis manau, kad ši įmonė daugiausia investuoja ir į savo gerą vardą, ir į klientų aptarnavimą – tai matau ir vizualiai mieste, ir kiek pačiam teko naudotis jų paslaugomis”, – LŽ dėstė jis.
Nors pašnekovas pabrėžia, kad yra „kategoriškai nusiteikęs prieš monopoliją rinkoje”, padėtį taksi rinkoje jis nedramatizuoja.
„Norėtųsi, kad į Lietuvą atvykę užsienio svečiai susidarytų kuo geresnį įspūdį apie mūsų miestą ir šalį. Todėl nematau nieko blogo, jeigu nusileidę Vilniaus oro uoste, jie sėstų į tvarkingą taksi. Galbūt kitos įmonės neatitinka reikalavimų, – svarsto pašnekovas. – Jeigu būčiau viešbučio savininkas, siekčiau, kad būtų geriau mano klientams. Todėl normalus yra interesas, kad klientai būtų aptarnaujami kuo greičiau ir paslaugos atitiktų jų lūkesčius.”
G.Švilpa neatmeta galimybės, kad smulkiųjų taksi įmonių reiškiamos pozicijos ir metami kaltinimai „Martono taksi” gali būti „kova dėl kovos”.
Visa kita – senienos
Sostinėje įsikūrusio viešbučio „Holliday Inn” darbuotoja Vaiva Radišauskė, bendraudama su LŽ neslėpė, kad klientams siūlomos vienos įmonės – „Martono taksi” – paslaugos.
„Šios įmonės automobiliai techniškai tvarkingi, to negalėčiau pasakyti apie kitų įmonių automobilius, vairuotojai atrodo reprezentatyviai”, – dėstė ji.
Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas ir vienas iš „Martono taksi” akcininkų Robertas Brazys nesutinka su smulkių taksi paslaugas teikiančių įmonių kaltinimais, neva „Martono taksi” užima ar siekia užimti monopolio pozicijas sostinės taksi paslaugų teikėjų rinkoje.
„Pirkdami kitas įmones, gal ir užimtume monopolio pozicijas, tačiau mes nesikišam į smulkiųjų verslą. „Martono taksi” turi savo kryptį teikti kokybiškas paslaugas, perkam naujus automobilius. Jeigu kas nori konkuruoti, tegul investuoja į naujus automobilius”, – LŽ aiškino R.Brazys.
„Koks viešbučių savininkas norės, kad jų klientas sėstų į kokią senieną?”, – negailėdamas kritikos konkurentams retoriškai klausia jis.
Pašnekovas nepaneigė, kad „Martono taksi” siekia užimti pagrindines pozicijas kalbant apie reprezentatyvias sostinės vietas ir didesnes pajamas gaunančius klientus.