Vyriausybei nepritarus Seimo nario Sauliaus Girdausko siūlytai lengvatai perkant iki 50 tūkstančių litų kainuojančius automobilius, savo žodį dar turi tarti ir pats parlamentas.
Rugpjūčio pradžioje Vyriausybė nepritarė gyventojų pajamų mokesčio (GPM) lengvatoms, kurias siūlė S. Girdauskas.
Dabar – Seimo ėjimas. Ir atskiri komitetai, ir visi Seimo nariai plenariniame posėdyje svarstys, ar pritarti Vyriausybės išvadai, ar keisti projektą, ar jį priimti. Jei taip ir būtų padaryta, savo žodį dar turėtų pasakyti šalies prezidentas.
Pats S. Girdauskas tikisi, kad GPM įstatymo papildymo projektas bus svarstomas jau rugsėjo mėnesį.
Jau dabar neabejojama, jog įtikinti Seimo narius pritarti šiam papildymui bus sunku – tam priešinasi ne tik Vyriausybė, tačiau ir kai kurie naujų automobilių pardavėjai. Prisimenama ir tai, kaip Seimas palaidojo PVM lengvatą įmonėms, perkančioms naujas mašinas.
Naudingiau – turtingesniems
Dar vienas aspektas lengvatos iniciatorių nenaudai – tokia lengvata neturi analogų kitose Europos Sąjungos valstybėse, nors naujų automobilių įsigijimo tempai jose spartesni.
Anot Vyriausybės išvados, automobilių parko atnaujinimo problema šiose šalyse sprendžiama diferencijuojant transporto priemonių naudotojams taikomus mokesčius, o ne taikant GPM lengvatas.
„Vidutinės žmonių pajamos dar nėra tokios, kad daugelis jų galėtų įsigyti naują automobilį, net jeigu valstybė taikytų lengvatą. Todėl ji taptų papildomu „laimėjimu” labiau pasiturintiems žmonės, kurie naują mašiną gali įsigyti ir be valstybės paramos”, – „Autosalonui” teigė Finansų ministerijos sekretorė Ingrida Šimonytė.
Saugūs ir pigesni
„Tikrai yra tų žmonių, kurie galėtų sau leisti nusipirkti naują automobilį, jei galiotų minėta pataisa”, – įsitikinęs S. Girdauskas.
Jis sakė nematąs problemos, kad tokia lengvatai priešinasi brangesnių automobilių pardavėjai.
„Visiems gerai vis tiek nebus, o kritikuojama bet kokia iniciatyva. Tačiau esmė yra ne tai, kas ką kalba, o pagrindiniai tikslai – atnaujinti automobilių parką ir užtikrinti eismo saugumą.
Žinoma, brangesni automobiliai yra saugesni už kainuojančius iki 50 tūkstančių litų, tačiau juk pastarieji taip pat turi būtiną saugumo įrangą, geresnius stabdžius ir jiems galioja garantiją. Jie neabejotinai saugesni už dabar keliuose važinėjančius „laužus”, – tvirtino S. Girdauskas.
„Lengvata problemos neišspręs”
Finansų ministerijos sekretorė Ingrida ŠIMONYTĖ
Ši lengvata – fragmentiška priemonė, kuri neprisidės prie jai keliamų tikslų – skatinti automobilių parko atsinaujinimą bei didinti saugumą keliuose. Ji nepaskatintų spartesnio naujų automobilių įsigijimo – jis augtų tiek, kiek šiuo metu auga dėl natūralių priežasčių.
Kalbant apie saugumą keliuose, pagrindinė liūdnų avarijų priežastis visgi yra taisyklių nesilaikymas, o ne automobilių amžius, todėl negalima elgesio ir teisės aktų ignoravimo problemų spręsti paviene mokesčių lengvata.
„Kodėl ministerija bijo lengvatų?”
Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius Lukas VOSYLIUS
Jeigu, kaip sako Finansų ministerija, nebūtų žmonių, galinčių įpirkti naują automobilį net su lengvata, tai ko ji tada priešinasi ir bijo? Čia kaip su lengvata perkant kompiuterius – juk kas negalėjo, tas ir nepirko, o kas galėjo, tas ir juos įsigijo.
Seime svarstant PVM atskaitą mums priekaištavo – kodėl rūpinatės įmonėmis, o ne paprastais gyventojais. Prašau – dabar siūloma lengvata būtent gyventojams, tik imkite ir patvirtinkite ją. Mūsų asociacija yra už šią lengvatą.
„Biudžetui neskaudėtų”
Seimo narys Saulius GIRDAUSKAS
Kitaip ir būti negalėjo – visi Vyriausybės atsakymai, jei tik kalbama apie kokias nors lengvatas žmonėms, yra neigiami.
Taip, šio įstatymo priėmimas pareikalautų papildomų lėšų iš biudžeto, tačiau priėmus įstatymo pakeitimą naujų automobilių pardavimas turėtų išaugti, todėl į biudžetą šios lėšos grįžtų per pelno, fizinių pajamų mokestį.
Tie pinigai yra biudžete, juk nepasinaudojama milijonais litų, skirtų gyventojų pajamų mokesčio lengvatoms.